در افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، بیماری های قلبی ناشی از ابتلا به این ویروس، می تواند روند بهبودی را با مشکل مواجه کند. برخی از علائم مانند تپش قلب، سرگیجه، درد قفسه سینه و تنگی نفس، می توانند ناشی از مشکلات قلبی پس از ویروس کرونا باشند، یا این که فقط به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به وجود آمده باشند.

مشکلات قلبی پس از بیماری کرونا

مشکلات احتمالی قلب، پس از ابتلا به کرونا چه مواردی هستند؟

بیماری کرونا که در اثر ابتلا به ویروس سارس-کو-۲ رخ می دهد، می تواند به عضله قلب آسیب برساند و عملکرد قلب را تحت تأثیر قرار دهد. چندین علت احتمالی برای این موضوع وجود دارد. سلولهای موجود در قلب، دارای گیرنده های آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE-2) هستند که ویروس کرونا قبل از ورود به سلولها به آنها می چسبد. آسیب قلبی ممکن است به علت التهاب بالا در بدن نیز اتفاق بیفتد.

عفونت ناشی از ویروس کرونا، سطوح داخلی رگ ها و شریان ها را نیز درگیر می کند، که می تواند باعث التهاب رگ های خونی، آسیب به رگ های بسیار کوچک و تشکیل لخته های خونی شود و تمام این موارد می توانند خون رسانی به قلب یا دیگر بخش های بدن را به خطر بیندازند. بیماری کرونای شدید می تواند سلولهای اندوتلیال، که دیواره رگ های خونی را پوشش می دهند، درگیر کند.

ضربان قلب و کووید ۱۹

پس از ابتلا به ویروس کرونا، در صورت تجربه ی تپش قلب یا ضربان قلب سریع، با پزشک تماس بگیرید. افزایش موقت ضربان قلب می تواند ناشی از مسائل مختلفی از جمله کم آبی بدن باشد. در طول این بیماری، مخصوصاً اگر تب دارید، به اندازه کافی مایعات بنوشید. علائم ضربان قلب سریع یا نامنظم، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

قرص ضربان قلب نامنظم

علائم بروز مشکلات قلبی پس از ویروس کرونا چه مواردی هستند؟

درست مانند هر بیماری دیگری، خستگی شدید بعد از بیماری کرونا شایع است. برخی از افراد، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا تپش قلب را تجربه می کنند. هر یک از این مشکلات می توانند مربوط به قلب باشند یا این که ممکن است ناشی از عوامل دیگری همچون بیماری شدید، بی تحرکی طولانی مدت و سپری کردن زمان زیاد در رختخواب باشند.

POTS پس از بیماری کرونا

افرادی که در حال بهبودی از بیماری کرونا هستند، گاهی اوقات علائم شرایطی به نام سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (PTOS) را نشان می دهند. محققان در حال تحقیق در مورد ارتباط این سندرم با ویروس کرونا هستند.

این سندرم می تواند ضربان قلب را به هنگام ایستادن افزایش دهد که منجر به مِه مغزی، خستگی، تپش قلب، سرگیجه و علائم دیگری می شود.

ابتلا به آنژین پرینزمتال

آیا احتمال حمله قلبی بعد از ابتلا به کرونا وجود دارد؟

حمله ی قلبی انواع مختلفی دارد. حمله قلبی در اکثر مواقع، ناشی از مسدود شدن یکی از شریان ها قلب، با یک لخته خون می باشد که در طول ابتلا به ویروس کرونا، شیوع این نوع حمله قلبی کمتر است.  پس از بیماری کرونا، حمله قلبی ممکن است به علت افزایش فشار بر قلب، تحت تاثیر عواملی هم چون ضربان قلب سریع اتفاق بیفتد.

این حمله قلبی می تواند ناشی از افزایش فشار بر قلب، تحت تأثیر عواملی همچون ضربان قلب سریع، سطح پایین اکسیژن خون یا کم خونی باشد، زیرا عضله قلب برای انجام این کار اضافه، اکسیژن کافی را از خون دریافت نمی کند. ما این مشکل را در افراد مبتلا به ویروس کرونای حاد مشاهده کرده ایم، اما در افرادی که از  بیماری جان سالم به در برده اند، کمتر شایع است.

بالا رفتن سطوح تروپونین، علامت آسیب به بافت قلبی می باشد. گاهی اوقات این آسیب، ناشی از یک حمله ی قلبی است. این مورد پس از ابتلا به بیماری کرونا کمتر دیده می شود. در طول بیماری ویروس کرونای حاد، بالا رفتن سطح تروپونین و نوار قلب غیر طبیعی، منجر به افزایش مرگ و میر می شود، اما در بیمارانی با نوار قلب طبیعی، خطر مرگ به مراتب کمتر می باشد.

مشکلات قلبی کودکان بعد از بیماری کرونا

به طور کلی، کودکانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، مانند بزرگسالان، دچار مشکلاتی جدی نمی شوند. اما یکی از عوارض نادر ویروس کرونا به نام سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان، یا MIS-C، می تواند موجب آسیب قلبی جدی، شوک کاردیوژنیک یا مرگ شود.

بیماری قلبی مادرزادی در بزرگسالان

کودکانی که پس از این سندرم زنده می مانند، ممکن است دچار ضربان قلب غیر طبیعی و سفتی عضله قلب شوند، که قلب را از عملکرد طبیعی و ضربان زدن منظم باز می دارد. سندرم التهابی چند سیستمی، ویژگی هایی مشابه با بیماری کاوازاکی دارد.

در صورت بروز علائم مشکلات قلبی پس از ویروس کرونا ، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

جدول علائم:

زمان تماس با اورژانس

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

تنگی نفس

·         کاهش درصد اشباع اکسیژن به زیر ۹۲%

·         لبها یا صورت کبود

·         شروع ناگهانی

·         به هنگام دراز کشیدن تشدید شود.

·         با کارسنگین بدتر شود.

·         با خستگی و ورم مچ پا همراه باشد.

درد قفسه سینه

·         درد شدید قفسه سینه

·         همراه با حالت تهوع، تنگی نفس، سرگیجه یا عرق کردن

·         درد ناگهانی قفسه سینه، همراه با تنگی نفس بیش از ۵ دقیقه

·         مداوم، درد غیر شدید

·         افزایش دفعات

·         درد جدید قفسه سینه که پس از ۱۵ دقیقه رفع می شود (در غیر این صورت با اورژانس تماس بگیرید).

·         درد جدید قفسه سینه که با استراحت بهتر می شود.

گاز معده و فشار به قلب

آیا تنگی نفس یا درد قفسه سینه پس از کرونا از علائم یک وضعیت اضطراری هستند؟

تنگی نفس

در صورت شدید بودن هر یک از این علائم، مخصوصاً تنگی نفس، با پزشک مشورت کنید.

تنگی نفس، به تنهایی نمی تواند نشان دهنده ی یک مشکل جدی باشد، اما اگر درکنار آن، سطح اکسیژن شما پایین باشد (زیر ۹۲%)، نگران کننده است. گاهی اوقات، مردم پس از طی دوره بیماری، به هنگام انجام فعالیت های بدنی سنگین، دچار تنگی نفس می شوند، زیرا برای مدت زمانی طولانی بدون تحرک بوده اند و نیاز است که به تدریج قدرت جسمی خود را تقویت کنند.

درد قفسه سینه پس از کرونا

درد قفسه سینه ممکن است موضوعی جدی نباشد، اما اگر درد شدید و مداومی در قفسه سینه دارید که با علائمی همچون حالت تهوع، تنگی نفس یا سرگیجه همراه است، از پزشک کمک بگیرید. اینها می توانند علائم حمله ی قلبی باشند. اما اگر به هنگام تو دادن نفس (دَم)، دچار درد قفسه سینه می شوید، ممکن است التهاب ریه داشته باشید.

نارسایی قلبی و کرونا

تشخیص نارسایی قلبی پس از بیماری کرونا، بسیار نادر است. اما اگر تنگی نفس یا ورم پا دارید، ممکن است متخصص قلب از شما بخواهد برای بررسی وضعیت خود، تست های ارزیابی انجام دهید.

نارسایی قلبی و کرونا

تنگی نفس می تواند یکی از علائم نارسایی قلبی باشد، اما می تواند علت های احتمالی دیگری همچون ذات الریه و علت های غیر قلبی دیگری داشته باشد.  علائم نارسایی قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

آیا آسیب قلبی ناشی از کرونا، همیشگی است؟

اگر علائم، به علت یک مشکل قلبی باشند، بهبودی به میزان آسیب بستگی دارد. تعداد کمی از افراد، به علت ابتلا به بیماری کرونا، دچار حمله قلبی شدید از جمله انفراکتوس میوکارد یا سکته قلبی می شوند. تصویر برداری قلب می تواند تغییراتی جزئی را در عضله ی قلب برخی از بازماندگان ویروس کرونا نشان دهد. مدت زمان ماندگاری این تغییرات جزئی و تأثیر آنها بر سلامت قلب، هنوز مشخص نیست.

ویروس کرونا می تواند قدرت پمپاژ قلب را نیز تحت تأثیر قرار دهد، اما ناهنجاری های جزئی در پمپاژ قلب، به احتمال زیاد مشکلاتی را برای افراد ایجاد نمی کند.

آیا کرونا می تواند بیماری قلبی موجود را بدتر کند؟

هر کسی که از این بیماری بهبود پیدا می کند، باید انتظار یک دوره ی بهبودی تدریجی را داشته باشد و نباید انتظار داشته باشد که سریعاً به زندگی معمولی خود بر گردد.

آیا کرونا می تواند بیماری قلبی موجود را بدتر کند؟

با بیماری کرونای شدید، یک مشکل قلبی می تواند تشدید پیدا کند، اما در مورد انواع خفیف یا بدون علامت بیماری کرونا، این امکان وجود ندارد. اثرات ویروس کرونا بر مشکل قلبی موجود هنوز شناخته شده نیستند.

آیا مشکلات قلبی می توانند پس از بهبودی از کرونا ظاهر شوند؟

بسیاری از این سؤالات هنوز پاسخ روشنی ندارند و دقیقاً مشخص نیست که این بیماری در طولانی مدت چه تأثیری بر قلب افراد می گذارد و محققان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند.

تحقیقات در مورد مشکلات قلبی پس از کرونا

پژوهشی بر روی صد نفر از کسانی که دچار ویروس کرونا شده بودند و زنده مانده بودند، صورت گرفت. محققان در  MRI های ۷۸ نفر از این بیماران، یافته هایی غیر طبیعی مشاهده کردند. این افراد، در مقایسه با کسانی که بیماری کرونا نداشتند، علائمی از اسکار و التهاب در عضله ی قلب و بافت اطراف آن (پریکاردیوم) داشتند. گرچه، این پژوهش به دلیل عدم وجود گروه مقایسه ای دارای محدودیت هایی است و به تحقیقات وسیعتر و جامعتری در این زمینه نیاز است.

اطلاعات واکسن کووید ۱۹ برای بیماران قلبی

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.