وبسایت دکتر مرعشی زاده

اسکلروتراپی یا لیزر؛ کدام روش برای درمان واریس مناسب تر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در مبحث درمان رگ های واریسی، افراد همواره بین انتخاب روش اسکلروتراپی یا لیزر مردد هستند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا اسکلروتراپی یا لیزر برای درمان واریس مناسب هستند؟ باید گفت که هر دو روش با کمترین عوارض جانبی اثر خود را می گذارند، اما مزایا و معایبی یکسانی دارند. در این مطلب به بررسی هر دو روش اسکلروتراپی یا لیزر برای درمان واریس می پردازیم تا شما بتوانید بهترین روش درمانی را برای خود انتخاب نمایید.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک درمان غیر جراحی برای رگ های عنکبوتی است. در این روش، پزشک یک ماده ی شیمیایی به نام اسکلروزانت را به ورید تزریق می کند و باعث از بین رفتن و خشک شدن آن می شود. سپس ورید دوباره توسط بدن جذب شده و بعد ناپدید می شود.

اسکلروتراپی بهترین روش درمان برای رگ های عنکبوتی سطحی روی دست ها و پاها محسوب می شود. این روش نسبت به درمان با لیزر ارزان تر، سریع تر و مؤثرتر است. همچنین، اسکلروتراپی روی افرادی که پوست تیره تری دارند بهتر جواب می دهد؛ زیرا لیزرها نوری تولید می کنند که می توانند باعث تغییر رنگ پوست در افرادی با پوست برنزه شوند.

لیزر درمانی

 درمان واریس با لیزر، هزینه ی بیشتری داشته و دردناک تر است و معمولا در کلینیک واریس انجام می شود. با این حال لیزر درمانی بهترین راه برای درمان رگ های عنکبوتی روی صورت محسوب می شود. چندین نوع لیزر درمانی وجود دارد که عبارتند از:

  • IPL: درمان با لیزر و نور پالسی شدید (IPL) غیر تهاجمی است و از مواد شیمیایی استفاده نمی کند. در این روش، رگ های واریسی را از بیرون پوست با نور مورد هدف قرار می دهند. درمان IPL یا لیزر سطحی، با توجه به اندازه ی ناحیه ی مورد نظر حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. شایع ترین عارضه ی جانبی آن، بروز رنگدانه ی بنفش پوست به صورت موقتی است که شبیه کبودی به نظر می رسد. همچنین ممکن است موقتاً مقداری قرمزی، تورم یا تاول داشته باشد.

  • لیزر درمانی سطحی: پزشک می تواند رگ های واریسی کوچک تا متوسط (دقیقاً مانند رگ های عنکبوتی) را با لیزر از طریق پوست درمان کند. نوع های مختلف لیزر می توانند به پوست نفوذ کرده و به رگ ها برسند. اکثر این دستگاه ها برای جلوگیری از سوختن پوست، دارای سیستم خنک کننده هستند. با این وجود، از نظر بیماران هم چنان لیزر درد بیشتری نسبت به اسکلروتراپی دارد.

  • لیزر درمانی درون وریدی: لیزر درمانی درون وریدی (EVLT) یک درمان موثر برای رگ های واریسی بزرگتر است. در این روش، یک پروب لیزری به طور مستقیم به داخل رگ وارد می شود. با خارج شدن پروب، گرمای شدید لیزر رگ را از داخل سوزانده و از بین می برد. یک جلسه EVLT از اسکلروتراپی که به چندین جلسه ی درمان نیاز دارد، مؤثرتر است.

انتخاب روش درمان به عهده ی خود شخص و پزشک او است. هر دو روش می توانند رگ های آزاردهنده ی عنکبوتی را درمان کرده و ظاهری صاف به پوست فرد بدهند. بسیاری از بیماران هر دو نوع مشکلات وریدی را دارند و هر دو نوع درمان ممکن است به آن ها توصیه شود.

انتخاب روش درمانی، اغلب به محل رگ ها بستگی دارد. اسکلروتراپی برای درمان رگ های واریسی بزرگ تر و به ویژه رگ های روی پا بهتر است، در حالی که لیزر درمانی برای رگ های نازک تر در سایر نقاط بدن مناسب خواهد بود. گاهی اوقات ممکن است برای به دست آوردن بهترین نتیجه، به یک رویکرد ترکیبی از این دو روش نیاز باشد.

برای انتخاب مؤثرترین و راحت ترین روش درمانی، حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کرد. بهترین روش برای هر شخص ممکن است متفاوت از روش فرد دیگری با مشکلات وریدی مشابه باشد. به همین دلیل انتخاب یک متخصص باتجربه برای مشاوره ی پزشکی، از اهمیت بالایی برخوردار است. پزشک متخصص می تواند شرایط هر شخص و نیازهای فردی مختص او را برای درمان در نظر بگیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.