وبسایت دکتر مرعشی زاده

برای درمان واریس و جلوگیری از آن چه بخوریم؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

سوالی که معمولا مطرح می شود این است که برای درمان واریس چه باید بخوریم؟ در ابتدا باید بگوییم که رگ های واریسی، مشکلی هستند که هیچ کس دوست ندارد با آن ها سر وکار داشته باشد، اما متأسفانه بسیاری از افراد با آن ها مواجه می شوند.

در حقیقت، بیشتر از 40 میلیون آمریکایی از رگ های واریسی رنج می برند، بنابراین باید دید چه عواملی ممکن است روی سلامت رگ های شما تأثیر بگذارند. داشتن یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی کمک زیادی به سلامت رگ ها می کند.

آواکادو

امروزه، آواکادو از محبوبیت بالایی برخوردار است، زیرا برای سلامت رگ ها عالی است. مصرف این میوه، چه روی نان تست، چه در سالاد یا به تنهایی، می تواند سلامت رگ های شما را حفظ کند. آواکادوها، سرشار از ویتامین  Cو ویتامین  Eهستند که ثابت شده است برای سلامتی رگ ها بسیار مفید هستند. آواکادو، حاوی گلوتاتیون است که از شریان ها و رگ های شما محافظت می کند.

آواکادوو

مرکبات

وقتی سوال پرسیده می شود که برای درمان واریس پا چه بخوریم، از جمله پاسخ های ما مرکبات است. مرکبات، از جمله پرتقال و لیمو، سرشار از ویتامین C هستند و به کاهش تورم در رگ های واریسی کمک می کنند. کاهش تورم به معنای درد بسیار کمتر در پاهای شما پس از یک روز طولانی ایستادن یا نشستن در یک مکان است. میوه ها سرشار از فیبر هستند و یبوست را کاهش می دهند.

برخی از میوه ها و سبزیجاتی که برای بهبود سلامت رگ ها باید در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:

-انگور
-کلم پیچ
-توت ها
-زیتون های سیاه

چغندر

چغندرها، نه تنها به بشقاب غذای شما رنگ می بخشند، بلکه در رژیم غذایی، یک افزودنی عالی برای سلامتی رگها نیز به شمار می آیند. چغندر از خانواده سبزیجات است که سرشار از ترکیبات فوتو شیمیایی است و به پایین آوردن سطوح اسید آمینه طبیعی در بدن شما، کمک می کند.   

مارچوبه

مارچوبه را بخارپز کنید و آن را به سالاد اضافه کنید و همراه با استیک نوش جان کنید. در صورتی که مارچوبه را برای خوردن انتخاب می کنید، باید بدانید که با خوردن آن به بدن خود لطف می کنید. مارچوبه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی زیر می باشد:

رزماری

رزماری، ماده ای است که به گردش خون بهتر کمک می کند و یک گیاه عالی برای اضافه شدن به رژیم غذایی، جهت بهبود عملکرد رگ ها است. بعلاوه، این گیاه حاوی ترکیبی به نام رزمارینیک اسید است که از بافت های بدن در برابر رادیکالهای آزاد محافظت می کند. رزماری را روی گوشت، در سوپ یا نان های خانگی خود بریزید و قطعاً به دلایل زیادی عاشق آن خواهید شد.

رزماری

زنجبیل

زنجبیل، یک ماده غذایی عالی برای درمان بسیاری از بیماری هاست و همچنین یکی از دلایل دیگر نگهداری آن در خانه، کمک به سلامت رگ هاست. قرن هاست که زنجبیل به ماده افزایش دهنده ی گردش خون شناخته می شود و امروزه هنوز هم این موضوع صادق است. گرچه استفاده از زنجبیل تازه بهتر است، زیرا عطر و طعم آن قوی تر است و  فواید بیشتری دارد.

گیلاس ، سیب ها، گندم سیاه و سایر غذاهای حاوی روتین

مفیدترین مواد غذایی برای رگ های واریسی، غذاهای حاوی روتین هستند. سؤال می کنید، روتین چیست؟ روتین، فلاونوئیدی است که  به پایین آوردن کلسترول و فشار خون کمک می کند و همچنین رگ ها را تقویت می کند. از اینها گذشته، فلاوونوئید، یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

پیاز

خرد کردن پیاز ممکن است باعث اشک چشم شما شود، اما حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بدن شما مفید است. پیاز حاوی ویتامین B6، روی، فیبر و بسیاری از مواد مغذی است که به گردش خون کمک می کند.

فلز مس

مس یک ماده مغذی ضروری است که گردش خون را تقویت و از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. اگر مس کافی دریافت نکنید، رگ ها انعطاف پذیری کمتری پیدا می کنند. این باعث می شود تا رگ ها متورم شده و به تدریج ضعیف شوند. منابع غذایی قابل توجهی از مس وجود دارد، از جمله:

-جگر گاو
-بادام ها
-مارچوبه

بادام

بیوفلاوونوئیدها

بیوفلاوونوئیدها ضدالتهاب هایی هستند که کارهای بزرگی برای بدن و رگ های شما انجام می دهند. آنها به درمان آرتروز و سایر شرایط التهابی کمک می کنند. همچنین علاوه بر سلامت رگ ها، از گردش خون و سلامت قلب نیز حمایت می کنند. آنها نه تنها تورم ورید را کاهش می دهند، بلکه به تقویت دیواره رگ نیز کمک می کنند.

روتین یک بیوفلاوونوئید طبیعی این است که از رگ های خونی محافظت می کند و دارای خواص ضد التهابی برای محافظت در برابر لخته شدن خون است. این ماده در سیب و مارچوبه و بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر یافت می شود.

برخی از منابع اضافی بیوفلاونوئیدها عبارتند از:

-شکلات تلخ
-انگور
-لوبیا

نوشیدن مقدار زیادی آب

هیدراتاسیون خوب به روان نگه داشتن سیستم گردش خون شما کمک شایانی می کند. نوشیدن مقدار کافی آب در ثابت نگه داشتن حجم خون و دفع مواد زائد از بدن نفش مهمی دارد. آب و فیبر در کنار هم برای کاهش نفخ و جلوگیری از یبوست کار می کنند.

نوشیدن آب کافی

برای جلوگیری از واریس چه چیزهایی نخوریم؟

شما باید از مصرف غذاهایی فرآوری شده و حاوی نمک زیاد، اجتناب کنید. غذاهای شور و بسیاری از غذاهای فرآوری شده باعث می شوند بدن حجم مایعات خود را افزایش دهد. این کار فشار بیشتری بر رگ های واریسی وارد می کند و گردش خون را مختل می کند. همچنین دریافت نکردن فیبر کافی در رژیم غذایی، باعث یبوست در دستگاه گوارش شما می شود که یکی از عوامل رایج ایجاد رگ های واریسی است.

با اجتناب از موارد زیر به رگهای خود نشان دهید که آنها را دوست دارید:

  • قند: به افزایش وزن کمک می کند.
  • گوشت های فرآوری شده: باعث احتباس آب می شوند.
  • نمک: به رگ ها فشار می آورد.
  • لبنیات: می تواند باعث یبوست شود.
  • غذاهای سرخ شده: عروق را مسدود می کند و جریان خون را کاهش می دهد.

5 عامل اصلی ابتلا به رگ های واریسی

سن:

با وجود اینکه اکثر افراد فکر می کنند فقط افراد میانسال درگیر رگ های واریسی می شوند، اما این موضوع صحت دارد که احتمال ابتلا به رگ های واریسی با بالا رفتن سن بیشتر می شود. زیرا با بالا رفتن سن، رگها فرسوده و ضعیف تر می شوند و بیشتر در معرض ابتلا به رگ های واریسی قرار می گیرند.

وریدهای عنکبوتی

وراثت:

این مورد کاملاً از کنترل شما خارج است. اگر در خانواده خود، سابقه ی ابتلا به رگ های واریسی دارید، شما نیز ممکن است به آن دچار شوید.

هورمون ها:

ثابت شده است که تغییرات هورمونی در بارداری و شروع یائسگی، احتمال ابتلا به رگ های واریسی را افزایش می دهند. بارداری باعث می شود حجم خون در بدن زن افزایش پیدا کند. بنابراین به رگ های فرد فشار وارد می شود و اغلب اوقات منجر به بزرگ شدن رگ ها و تشکیل رگ های واریسی می شود.

سبک زندگی ساکن:

نشستن یا ایستادن طولانی مدت، باعث می شود رگها تمام مدت کار کنند تا خون به قلب و سراسر بدن جریان پیدا کند.کنید.

چاقی بیش از حد:

وزن اضافی در بدن، فشار زیادی به رگها وارد می کند و اغلب اوقات موجب تشکیل رگ های واریسی می شود. ترسناک ترین قسمت چاقی و ارتباط آن با رگ های واریسی این است که اغلب اوقات، افراد بدلیل چربی های زیاد در اطراف رگ های واریسی، آنها را نمی بینند.

با این وجود، چاقی از جمله دلایل اصلی رگهای واریسی است که عملاً می توانید برای رفع آن کاری انجام دهید. برخلاف هورمون ها، وراثت و سن، چاقی چیزی است که می توان آن را کنترل کرد. در این زمان، قدرت در دست شماست و می توانید با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، سلامتی خود را حفظ

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید خانم من هردوپاش اززانو به پایین بشدت درد میکند وهیچ علامت ورم یازخم ویا چیزی که نشان دهنده علائمدرد باشد ندارد فقط گاه گاهی به اندازه یک ۲تومانی سکه ای سیاه میشود بنظر شما میتونه این درد پااززانو به پایین چه نوع بیماری باشد ممنون وسپاس اگرنظر دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      باید معاینه و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر پوریامرادی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من 31سال دارم پاها تمام کبودشدن گفتم مشاوره میدیین
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      عکس بفرستید ببینم در حیطه کاری من هست
  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۶ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پدرم مشکل واریس شدید پا دارند،عکس و سونو را ارسال کردم،باید چکار کنیم؟آیا نیاز به عمل و یا لیزر است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۶ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید حضورا مراجعه کنند و سونو مجدد توسط اینجانب تکرار شود تا بتوان نحوه درمان را مشخص کرد
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    من ۴۳ ساله هستم مدت یکسال میشه ورم پا دارم از زانو به پایین به طوریکه با فشار دادن پا جای انگشتهام رو پام میمونه .به دکتر قلب مراجعه کردم و سونوگرافی داپلر انجام دادم نظر دکتر واریس پا بود الان یکسال میشه جوراب کلاس ۲ میپوشم اما همچنان ورم پا دارم و شبها پا درد دارم .همچنین کبد چرب f3 دارم . خواستم خواهش کنم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ داده شد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.