وبسایت دکتر مرعشی زاده

بیماری قلبی و رابطه زناشویی چه ارتباطی با هم دارند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر بیماری قلبی دارید، ممکن است در مورد اینکه آیا سیستم قلبی عروقی شما می‌تواند فعالیت مداوم را تحمل کند یا خیر، احساس ترس کنید. شاید پزشک به شما هشدار داده است که از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید تا خطر حمله قلبی یا سایر عوارض قلبی را کاهش دهید. یک سوال رایج که در این شرایط مطرح می‌شود این است: در مورد رابطه جنسی چطور؟ در واقع بیشتر افراد می‌خواهند بدانند بیماری قلبی و رابطه زناشویی چه ارتباطی با هم دارند؟

داشتن رابطه جنسی لذت‌بخش بخش مهمی ‌از بسیاری از روابط صمیمانه است، همچنین می‌تواند بر سطح شادی کلی شما تأثیر زیادی بگذارد، اما اگر بیماری قلبی عروقی برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه بفهمید که آیا رابطه جنسی برای مشکل قلبی شما ایمن است یا خیر. برای اینکه اطلاعات لازم را درباره بیماری قلبی و رابطه زناشویی به دست آورید، این مقاله را از دست ندهید.

داشتن رابطه جنسی لذت‌بخش

زمان برقراری رابطه جنسی بیماران قلبی

رابطه جنسی به ندرت باعث حمله قلبی می‌شود، اما شما باید تا زمانی که پزشک‌تان اعلام نکرده وضعیت قلبی شما پایدار است، از رابطه جنسی خودداری کنید. این موضوع تفسیر خوبی برای درک بیماری قلبی و رابطه زناشویی است.  به عنوان مثال، اگر نارسایی قلبی کلاس IV داشته باشید یا در 1 تا 2 هفته گذشته جراحی قلب انجام داده باشید، در معرض خطر بالایی از عوارض در حین رابطه جنسی قرار دارید. در غیر این صورت فعالیت جنسی به مثابه‌ی 1.6 مایل پیاده‌روی است که طبیعتاً هیچ خطری ندارد.

چه آنژین داشته باشید و چه در دوران نقاهت پس از حمله قلبی یا جراحی قلب باشید، باید بتوانید به محض اینکه احساس خوبی پیدا کردید به رابطه جنسی ادامه دهید. معمولاً حدود دو تا هشت هفته، بسته به شرایط و سرعت بهبودی، شما می‌توانید به رابطه جنسی برگردید.

تاثیر بیماری قلبی بر رابطه زناشویی

اگر با نارسایی قلبی زندگی می‌کنید، می‌دانید که فعالیت بدنی ممکن است احساس خستگی یا تنگی نفس در شما ایجاد کند. اگر ورزش باعث می‌شود احساس بدی کنید، ممکن است با این سوال نیز مواجه شوید که آیا بیماری قلبی و رابطه زناشویی با هم در تضاد هستند؟

سکس معمولاً نوعی ورزش متوسط است – این عمل از نظر سطح فعالیت به اندازه بالا رفتن از یک یا 2 پله است، بنابراین انجام رابطه جنسی برای کسانی که نارسایی قلبی دارند، غیرمعمول نیست. با این وجود، بیشتر افرادی که بیماری قلبی دارند، نگران این هستند که داشتن رابطه جنسی ممکن است به قلب آسیب بیشتری وارد کند، به خصوص بعد از جراحی.

همچنین، داروهای نارسایی قلبی ممکن است میل جنسی را کاهش داده یا عوارض ناخوشایند جنسی ایجاد کنند. بیش از نیمی‌ از افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌گویند که به دلیل سلامت قلبشان رابطه جنسی بسیار کمتری دارند یا اصلاً رابطه جنسی ندارند.

چگونه با وجود بیماری قلبی، رابطه جنسی ایمن داشته باشم؟

بیماری قلبی و رابطه زناشویی ممکن است تاثیراتی بر روی هم داشته باشند، اما فعال ماندن از نظر جنسی برای حفظ کیفیت زندگی سالم و ارتباط با شریک زندگی مهم است. برای داشتن رابطه جنسی باید برنامه توانبخشی قلبی خود را دنبال کنید.

توانبخشی قلبی یک برنامه تحت نظارت شامل مشاوره، آموزش و فعالیت بدنی است. این برنامه به بهبود سلامت قلب و ایجاد استقامت بعد از یک حادثه قلبی کمک می‌کند. انجمن قلب آمریکا می‌گوید که توانبخشی قلبی و ورزش می‌تواند خطر عوارض مرتبط با رابطه جنسی را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی کاهش دهد.

وجود بیماری قلبی و رابطه جنسی

بیماری قلبی و رابطه زناشویی تنها در مواردی می‌توانند مشکل‌ساز باشند که شما مراقبت لازم را انجام نمی‌دهید. نکات مهمی‌ که باید به خاطر بسپارید این است که به ورزش منظم و مصرف داروهای قلبی تجویز شده توسط پزشک ادامه دهید. همچنین از علائمی ‌که ممکن است نشان‌دهنده یک رویداد قلبی باشد، مانند درد قفسه سینه، سبکی سر، تنگی نفس و بی‌حسی یا گزگز در اندام‌ها آگاه باشید.

چه ارتباطی بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی وجود دارد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین اختلال نعوظ و بیماری قلبی ارتباط قوی وجود دارد. در بیشتر موارد طبق مطالعات اگر مردی مشکل نعوظ داشته باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در او افزایش پیدا می‌کند. نتایج مطالعه‌ای بر روی مردان نشان داد که حدود 57 درصد از مردانی که تحت عمل باز قلب قرار گرفته بودند، همچنین حدود 64 درصد مردانی که به دلیل حملات قلبی به بیمارستان آورده شده‌ بودند، حداقل یک بار به اختلال نعوظ دچار شده‌اند.

اختلالات نعوظ در مردان می‌تواند به معنای ابتلای آن‌ها به بیماری قلبی در 5 سال آینده باشد. واقعیت امر این است که عدم نعوظ مناسب در مردان در برخی موارد به معنای عدم فعالیت و کارکرد صحیح شریان‌ها و خون‌رسانی قلب است.

تاثیر داروی نعوظ برای بیماران قلبی

اگر از داروهای کمکی برای اختلال نعوظ مانند ویاگرا استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که این داروها در صورت ترکیب با داروهای بیماری قلبی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، اثرات منفی نداشته باشند. اغلب کسانی که درد سینه ناشی از بیماری قلبی دارند، نیترات‌ها را مصرف می‌کنند که این نوع داروها با داروهای نعوظ تداخل دارند.

داروهای نعوظ برای رفع مشکلات نعوظ، رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند و فشار خون را کمی کاهش می‌دهند. متاسفانه این موضوع ممکن است در برخی ناراحتی‌های قلبی منجر به مشکل شود. ضمن اینکه در رابطه با مصرف‌کنندگان ویاگرا مواردی همچون حمله قلبی، بی‌نظمی ضربان قلب و… گزارش شده است.

فواید و مضرات فعالیت جنسی برای سلامت قلب

رابطه جنسی مانند یک فعالیت ورزشی متوسط است، بنابراین می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و سلامت قلب را افزایش دهد. از طرفی این نوع فعالیت می‌تواند در دراز مدت باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود، ضمن اینکه خون‌رسانی و عمل پمپاژ خون را افزایش می‌دهد. یکی از تاثیرات مثبت رابطه جنسی بر روی سلامت قلب، کاهش فشار خون است. کاهش فشار خون می‌تواند اسباب سلامت قلب را فراهم آورد. 

نکته قابل توجه در مورد تاثیر فعالیت جنسی بهبود اکسیژن‌رسانی به سایر اندام‌ها از جمله قلب است. این اکسیژن‌رسانی باعث بهبود عملکرد و سلامت قلب می‌شود. رابطه جنسی مانند هر نوع فعالیت هیجانی موجب افزایش آدرنالین می‌شود. این افزایش آدرنالین در بیماران قلبی ممکن است باعث اختلالات پمپاژ، ریتم، آریتمی یا حملات قلبی شود.

فواید و مضرات فعالیت جنسی برای سلامت قلب

جمع‌بندی

یک زندگی جنسی سالم بخش طبیعی و مهمی‌ از کیفیت زندگی شماست و هر کسی سزاوار آن است که بتواند از فعالیت جنسی بدون نگرانی در مورد خطرات احتمالی برای سلامتی خود لذت ببرد. ارتباط بیماری قلبی و رابطه زناشویی غیر قابل انکار است. با این حال کسانی که بیماری قلبی دارند، باید همواره تحت مراقبت و زیر نظر پزشک باشند. همچنین لازم است آن‌ها داروهای خود را به شکل منظم مصرف کنند. در این صورت فعالیت جنسی برای آن‌ها خطری نخواهد داشت.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.