وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا رگ های ریز بر فشار خون تأثیر می گذارند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

ممکن است رگ های کوچک زیر پوست نشان دهنده ی یک بیماری زمینه ای باشند. بسیاری از افراد از ظاهر رگ های واریسی خود رنج می برند و بعضی دیگر نگران عواقب مربوط به سلامتی مانند فشار خون بالای آن هستند. حتی علت اصلی بیماری فشار خون بالا، تنگ شدن شریان های بیماران است.

رگ های زیر پوستی که ظریف، بی رنگ و از نظر اندازه و شکل متفاوت هستند، وریدهای عنکبوتی یا واریس نامیده می شوند. هر چه شریان ها باریک تر باشند، فشار خون بالاتر می رود، حتی اگر همان مقدار خون در آن ها جریان داشته باشد. در صورتی که سیاهرگ ها منقبض شوند، خون می تواند به درون سرخرگ ها وارد شود. در نتیجه ی این امر، فشار خون افزایش می یابد.

چرا رگ ها کوچک هستند؟

تلانژکتازی یا مویرگ های پاره شده نام دیگر رگ های عنکبوتی است. این رگ های خونی علی رغم اندازه کوچکشان، هنوز هم برای سیستم گردش خون حیاتی هستند. وجود وریدهای عنکبوتی و رگ های واریسی می تواند نشانه ای از مشکلات گردش خون بیشتر باشد.

در بسیاری از موارد، انقباض ورید مشکل جدی ای نیست. عوامل متعددی ممکن است باعث کوچک شدن رگ ها شوند. پیری، کاهش تون عضلانی و افزایش وزن از دلایل شایع کوچک تر شدن رگ ها هستند. با این حال، در برخی موارد ممکن است نشان دهنده ی بیماری وریدی باشد. در هر صورت می بایست همیشه با پزشک متخصص مشورت کرد.

معمولاً افراد زمانی که متوجه کوچک شدن رگ های خود می شوند، نگران این موضوع هستند که ممکن است دچار مشکل گردش خون جدی شده باشند. دلیل این ترس مردم این است که رگ هایی که کوچک تر هستند ممکن است جریان خون کافی برای متورم ماندن دریافت نکنند. با وجود این، رگ های کوچک تر عموماً مشکل گردش خون ایجاد نمی کنند.

چگونه می توان از رگ های ریز رهایی یافت؟

رگ های واریسی، رگ های عنکبوتی و رگ های ریز عارضه هایی شایع هستند که بسیاری از افراد بزرگسال را تحت تآثیر قرار می دهند. رگ ‌های ریز با افزایش سن روی زنان بیشتر از مردان تأثیر می گذارند و بیشتر روی ساق پاها ظاهر می ‌شوند. بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال دارای رگ های عنکبوتی و واریس هستند.

درمان های کم تهاجمی ورید مانند اسکلروتراپی بصری، گزینه هایی برای از بین بردن رگ های کوچک هستند. پزشک متخصص از بهترین گزینه ها برای از بین بردن رگ کوچک بدون آسیب رساندن به پوست فرد استفاده می کند. رگ های کوچک یا وریدهای عنکبوتی ممکن است بلافاصله یا کمی پس از درمان ناپدید شوند.

اسکلروتراپی بصری مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، این روش می تواند علائم بیماری های وریدی، مانند تورم پا، گرفتگی، خارش و خستگی را کاهش دهد. همچنین، با اسکلروتراپی بصری می توان از این عوارض بالقوه خطرناک جلوگیری کرد. درمان رگ های کوچک، حرکت کردن در حین بازگشت به فعالیت ‌های عادی و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد

رگ های ریز واریس

چه چیزی باعث ایجاد رگ های ریز می شود؟

وریدهای کوچکی در پوست وجود دارند که خون را در نزدیکی سطح جمع می‌کنند و رگ‌ های ریز یا رگ‌ های عنکبوتی نامیده می‌ شوند. چاقی، وراثت و ضربه دیدن از جمله عواملی هستند که می توانند منجر به ایجاد این مشکل شوند. گاهی اوقات نمی توان علت دقیق مشکل ورید را مشخص کرد. این عارضه ها در زنان باردار و افراد بالای ۳۰ سال شایع تر است.

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد رگ های ریز شوند که عبارتند از:

  • ایستادن یا نشستن زیاد
  • ژنتیک
  • چاقی
  • بارداری، بلوغ و یائسگی که همگی تأثیرات هورمونی دارند.
  • داروهای ضد بارداری
  • سابقه ی لخته شدن خون
  • زنان یائسه که هورمون درمانی می کنند
  • بیماری های مختلفی که می توانند فشار شکم را افزایش دهند.

آیا فشار خون بالا می تواند رگ های ریز را پاره کند؟

هرگاه یک ورید فشار خون بالا را تجربه کند، رگ های واریسی ایجاد خواهند شد. زمانی که دریچه های موجود در آن ها پاره می شوند، ممکن است رگ ها حالتی برآمده یا بد شکل به خود بگیرند و ظاهری ناخوشایند پیدا کنند. به این بزرگ شدن یا پیچ خوردگی عروق، واریس می گویند.

گاهی اوقات عدم درمان واریس می تواند منجر به فشار خون بالا یا افت ناگهانی فشار خون شود. عروق خونی ممکن است در اثر فشار خون بالا تنگ شده، نشت کنند یا پاره شوند. علاوه بر این، فشار خون بالا می تواند منجر به تشکیل لخته ی خون در شریان های منتهی به مغز شود، جریان خون را مسدود کند و باعث سکته مغزی شود.

عدم درمان فشار خون بالا می تواند منجر به بروز موارد زیر شود:

  • حمله قلبی: هنگامی که فشار خون بیش از حد بالا باشد، شریان های قلب ممکن است مسدود شده و از جریان یافتن خون به ماهیچه ی قلب جلوگیری کنند.
  • سکته مغزی: عروق خونی ای که خون و اکسیژن مغز را تأمین می کنند ممکن است به دلیل فشار خون بالا، مسدود یا پاره شوند.
تاثیر آلپرازولام بر قلب و فشار خون

فشار خون بالا چه تأثیری روی وریدها دارد؟

فشار خون بالا به رگ های خونی آسیب می رساند و باعث تنگ شدن، پارگی یا نشت کردن آن ها می شود. لخته های خون در اثر فشار خون بالا می توانند در شریان های منتهی به مغز تشکیل شده، جریان خون را مسدود کنند و به طور بالقوه باعث سکته مغزی شوند.

هنگامی که پاها به دلیل اضافه وزن به خصوص در اطراف ناحیه شکم تحت فشار بیش از حد قرار دارند، فشار خون بالا می رود. این امر علاوه بر تداخل در گردش خون، پوست را کشیده و احتمال پارگی مویرگ ها را افزایش می دهد.

رگ های ریز یا کوچک که به عنوان مویرگ نیز شناخته می شوند، نقش مهمی در گردش خون در سراسر بدن دارند. مویرگ ها، کوچک ترین و نازک ترین رگ های خونی هستند که مسئول رساندن اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و حذف فرآورده های زائد هستند. با این حال، طبیعت ظریفشان آن ها را مستعد آسیب در شرایط خاص می کند، به خصوص اگر فشار خون بیش از حد بالا برود. اگر فشار درون سیستم گردش خون از ظرفیت مویرگ ها بیشتر باشد، خطر پاره شدن این رگ های کوچک وجود دارد. این امر بسته به محل و میزان آسیب می تواند منجر به عوارض مختلفی مانند خونریزی داخلی، کبودی یا حتی عواقب شدیدتر شود.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.