وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا عسل فشار خون را بالا می برد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

ایا عسل فشار خون را بالا میبرد؟ از تاثیر عسل بر فشار خون، چه می دانید؟ مطالعات نشان داده اند که مصرف هر چه بیشتر این ماده باعث کاهش فشار خون می شود. فشار خون بالا می تواند شما را در معرض مشکلات جدی قلبی قرار دهد، بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلاتی که سلامتی شما را به خطر می اندازند، کنترل کردن فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب، تاثیر عسل برای فشار خون بالا را توضیح خواهیم داد.

برخی از مواد غذایی برای کاهش فشار خون بالا بسیار موثر هستند، از جمله برخی مواد مصرفی در وعده ی صبحانه. چنان تاثیری دارند. فشار خون بالا، بی سر و صدا، مکانیزمی را در بدن شما فعال می کند که در نهایت می تواند منجر به حمله قلبی شود. 

تاثیر عسل بر فشار خون

این عمل با افزایش تدریجی فشار خون جریان یافته در عروق انجام می شود که باعث تنگ و باریک شدن عروق شما می شود و در نتیجه جریان خون و اکسیژن کمتری به قلب شما می رسد. رفته رفته قلب دچار کمبود خون و اکسیژن می شود و در نهایت فرد دچار حمله ی قلبی می شود. خوشبختانه، این روند در طی یک دوره طولانی مدت انجام می شود، بنابراین شما فرصت کافی برای کنترل و درمان فشار خون بالا را دارید.

حتی کاهش متوسط فشار خون نیز می تواند از این روند جلوگیری کند، بنابراین پیگیری اقدامات لازم برای کاهش میزان فشار خون از اهمیت زیادی برخوردار است. برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مطمئن ترین راه برای کاهش فشار خون بالا و خطرات ناشی از آن است. تحقیق در مورد خواص غذاهای مختلف نشان داده است که برخی از اقلام خوراکی به دلیل مزایای محافظتی آنها، از دیگر اقلام خوراکی برتری دارند.

یکی از مواد خوراکی طبیعی که به دلیل مزایای کاهش فشار خون از بقیه ی اقلام خوراکی جدا شده است، عسل است. مطالعات انجام شده بر روی موش و انسان، در رابطه با تاثیر عسل بر فشار خون، کاهش متوسط فشار خون در اثر مصرف عسل را نشان داده است. 

محققان مزایای عسل را، به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی آن می دانند که با کاهش فشار خون ارتباط دارد. آنتی اکسیدان ها، ترکیباتی هستند که تصور می شود می توانند از فرد در برابر ابتلا به بیماری های قلبی محافظت کنند.

نشان داده شده است که مصرف عسل می تواند با تقویت آنتی اکسیدان ها، سطح کلسترول LDL (چربی موجود در خون که خطر ابتلا به عوارض قلبی را نیز افزایش می دهد) را کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که مصرف عسل می تواند میزان HDL را افزایش دهد.

به عنوان مثال، طی یک مطالعه در ۵۵ بیمار، مصرف عسل با قند مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج نشان دادند که مصرف عسل باعث کاهش ۵.۸ درصدی LDL و افزایش ۳.۳ درصدی HDL شده است. نتایج همچنین نشان دادند که مصرف عسل منجر به کاهش وزن افراد در حدود ​​۱.۳ درصد شده است.

نتایج به دست آمده قابل توجه هستند، چرا که اضافه وزن نیز باعث افزایش فشار خون می شود. در ادامه توضیح داده شده که: ‘اضافه وزن، قلب شما را مجبور می کند بیشتر کار کند تا بتواند خون مورد نیاز را، در بدن پمپاژ کند و همین می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.’

سایر نکات مهم برای کاهش فشار خون بالا

تحرک و ورزش منظم باعث ایجاد شرایط مناسب برای قلب و رگ های خونی می شود و همین امر فشار خون را کاهش می دهد. ورزش کردن به طور منظم همچنین می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند و کاهش وزن در کاهش فشار خون نیز موثر است.

چقدر باید ورزش کنم؟

بزرگسالان باید حداقل ۱۵۰ دقیقه (دو ساعت و سی دقیقه) فعالیت هوازی با شدت متوسط، مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع را هر هفته انجام دهند

آبلیمو و عسل برای فشار خون

هم عسل و هم لیمو برای فشار خون عالی هستند. آنها به آرام کردن رگ های خونی شما کمک می کنند و همچنین خطر حملات قلبی به دلیل فشار خون بالا را کاهش می دهند. یک لیوان شیر گرم بردارید و مقداری عسل و آبلیمو به آن اضافه کنید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر.من چندسالی هست که قرص متادون مصرف میکنم.چندروزی میشه فشارم بالاس.امکانش هست از مصرف متادون باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
    2. تصویر کاربر سجاد جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      میشه راهنماییم کنیین.چندروز پشت سرهم صبح وعصرفشارمو بادستگاه فشار سنج چک کردم صبح ها خوب بودم واماعصرها خیرهمش ۱۷رو۱۲ ویا ۱۶ رو۱۱بعضی وقتها بالاتربوده.
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 1 سال پیش)
      برای گرفتن فشار باید ۱۰-۱۵ دقیقه نشسته باشید و نیم ساعت قبل از آن قهوه، چای، مشوربات الکلی و سیگار و وعده غذایی سنگین مصرف نکرده باشید برای یک هفته روزی ۳ نوبت فشار را بگیرید و یادداشت کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر خدابخش سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۸ساله فشارخون دارم لوز 25 مصرف میکنم اثر نداره رفتم دکتر لوز۵۰ داده چند وقت طول میکشه اثر کنه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام چندسالی هست که انالاپریل ۵میخورم ولی باز فشارم بالای ۱۴ روی هشت می باشد یکماه پیش به پزشک مراجعه کردم ایشان پرانول ۱۰ رو به قرصم اضافه کردند ولی باز کافی نیست وهمچنان فشارم ۱۴ ویا ۱۵ روی هشت میباشد آیا قرصم باید تغییر کند
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      بله بهتره تغییر کند
  • تصویر کاربر سیما سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر شیش روز فشارم بین 13 و 14هست. روزانه دوساعت ورزشم میکنم. چربی و شیرینی خیلی کم استفاده میکنم. نمک هم خیلی عادی.. چرا فشارم نرمال نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر جعفری دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    هرچند وقت یکبار به دلیل رفلاکس اسید معده و نفخ معده فشارم می رود بالا و هیچ کاری و دارویی هم اثر نمی‌کند و بعد از چند ساعت خوش می آید پایین به نظر شما چه باید بکنم و اصلا ربطی به وضعیت معده دارد یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر معصومه سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان ،،مامان گرفتگی رگ قلب داره آنژیوگرافی کرده باز نشده دکتر عمل قلب باز تجویز کردم فشارش هم تقریبا بالاس. طب سنتی می‌تونه به مامانم کمک کنه،،دو پیش یه ویزیت پیش دکتر طب سنتی رفتیم،،داروهای ایشون رو استفاده می کنند ،آیا طب سنتی برای درمان مادرم پاسخگو هست ممنون میشم پاسخ بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      درمان سنتی به هیچ وجه جایگزین درمان کلاسیک نخواهد شد!!
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من رگ پام زیر زانو گرفته بود (لخته شده بود) رفتم دکتر رقیقکنند خون داد به مدت دوماه مصرف کرم بعد که تموم شد تا دو ماه نرفتم پیش دکتر توی ده روز اخیر رفتم باشگاه تواین مدت آسپرین مصرف میکردم چون کمی سرگیجه گرفته بودم بعد شدید شد ومجبور شدم برم دکتر ودوباره قرص رقیق کننده داد اما فردا شب بد تر شدم رفتم دگتر دیگه فشارم رو گرفت گفت فشارت بالاست قرص زیر زبونی دادخورم کمی پایین آمد اما کمی درد در قفسه سينه داشتم انگار که چرک کرده باشه تازه کمی خلط هم از گلوم میومد از اونجا که آمدم بازم موقع خواب سرم درد گرفت وشقیقم تندتند میزد که قبلن هم موفق خواب سرم درد می‌گرفت به نظر شما مشکل از قلبمه احساس میکنم فشارم گاهی میاد پایین وگاهی خیلی بالامیره تازه من رعایت میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر عسل شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. مادرم تحت درمان فشار خون با املوپرس و کونکور هستن و دو هفته هست قرصها رو‌مصرف می کنند. براشون هولتر تجویز شده. آیا نباید هولتر قبل از شروع دارو تجویز می شد؟ و حالا آیا باید قرصشون رو زمان بستن هولتر مصرف کنند یا قطع کنند؟ سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      بستگی دارد علت در‌خواست هولتر چیست تشخیص فشار خون یا ارزیابی کنترل فشار خون با داروهای تجویز شده؟
  • تصویر کاربر حجت شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام علیکم آقای دکتر
    من فشار خونم بالا میره هر قرصی هم مصرف میکنم زیاد فرقی نمیکنه مخصوصاً فشار پایین؛ اکثراً فشارم 10رو 16هست
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    دکتر خیلی رفتم جواب تمام آزمایشات و اکو قلب و همچنین نوار قلب مشکلی نداشتند.
    راهنمایی بفرمایید من چه کار کنم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام تجویز دارو فقط بعد از اخذ شرح حال کامل و انجام معاینه امکان‌پذیر هست
  • تصویر کاربر شقایق دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر صاحب من شقایق هستم اهل افغانستان ۲۸ سال سن دارم چند مدتی میشه من احساس ضعف سر درد و تب خفیف همچنان احساس سردی و درد در دست و پا دارم کم حوصله شدم گاهی احساس میکنم قبلم هیچ ضربانی نداره و گاهی صدای ضربانشو خودم می‌شنوم نزد دکتر رفتم معاینات خون انجام داد مشکلی نبود حال سوالم اینه که آیا ممکن مشکل قلب باشه یا مربوط داخله
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام نوار قلب بگیرید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.