وبسایت دکتر مرعشی زاده

درمان تاکی کاردی سینوسی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

سینوس تاکی کاردی نابجا (IST)، که نوعی مشکل در تپش قلب (آریتمی) به شمار می رود، زمانی رخ می دهد که ضربان قلب، بی دلیل بالا می رود. تاکی کاردی، اصطلاح علمی برای ضربان قلب بالا است. در بزرگسالان، ضربان قلب بالای 100 در دقیقه، در هنگام استراحت، تاکی کاردی نامیده می شود.

کودکان و نونهالان، به طور معمول ضربان قلب بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند. بیشتر بیماران مبتلا به IST، ضربان قلب در حال استراحت، بالای 100 در دقیقه، یا متوسط ضربان قلب در حال استراحت، بالای 90 در دقیقه دارند. در سایرین، ضربان قلب زمان استراحت، عادی بوده، ولی با کمترین فعالیت فیزیکی به طور ناگهانی به شدت بالا می رود.

ضربان قلب بالا

سیگنال الکتریکی قلب، معمولاً در گره سینوآتریال (SA) آغاز می شود که در دهلیز راست قرار دارد. این ناحیه، سیگنال الکتریکی -که با پخش شدن در تمام قلب، تپش قلب را تنظیم می کند- را منتشر می کند. گره SA از عصب ها، سیگنال دریافت می کند. این عصب ها می توانند، با توجه به نیاز بدن، تندی یا کندی ضربان قلب را تنظیم کنند.

اما این ضربان قلب، همیشه بیش از حد عادی، بالا است. اگر ضربان قلب، بیش از حد تند باشد، ممکن است قلب نتواند بین تمام تپش ها به طور کامل پر شود، بنابراین، خون کمتری به اندام ها می رسد. IST، به ندرت اتفاق می افتد و در زنان جوان، بیشتر از مردان، رایج است. همچنین IST، بیماری پیچیده ای است، و بهتر است در زمینه ی داروهای قلب و درمان های الکتروتراپی، به یک متخصص قلب مراجعه کنید.

علل IST

IST، دلایل متعددی دارد. اما دلایل این بیماری، هنوز هم برای متخصصان کاملاً مشخص نیست. گاهی اوقات، سینوس تاکی کاردی نابجا، به علت سیگنال های نا به جای عصبی، ضربان قلب را بالا برده، و اعصاب مسئول پایین آوردن ضربان هم، می توانند دچار مشکل شوند.

بعضی از محرک های تاکی کاردی

در زمان بروز این محرک ها، تاکی کاردی یک عکس العمل به جا محسوب می شود. اما معمولاً در IST، حتی در زمان نبود هیچ محرکی، ضربان قلب بالا می رود. همچنین، در بعضی از موارد IST، ضربان قلب در مواجهه با این محرک ها بیش از حد بالا می رود.

علائم IST

بعضی افراد مبتلا به سینوس تاکی کاردی نابجا، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. در سایرین، احتمال وجود این علائم وجود دارد:

درد سینه مربوط به دستگاه تنفس

علائم IST، می تواند شبیه بیماری های دیگر باشد. همیشه برای تشخیص، به پزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن بیماری قلبی دیگر، احتمال بروز سینوس تاکی کاردی نابجا در شما، بالا می رود. این علائم می توانند به هنگام مواجهه با یک محرک، مثل قهوه، خود را نشان دهند، و در بازه های زمانی متفاوت، طی ماه ها و سال ها اتفاق افتاده، و در بعضی افراد، به طور ناگهانی، ناپدید شوند.

تشخیص IST

پزشک شما، با بررسی سابقه سلامت شما و معاینه جسمی، می تواند ضربان قلب بالا را به راحتی تشخیص دهد. اما مطمئن شدن از دلیل تاکی کاردی و نوع آن، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا انواع تاکی کاردی، درمان های متفاوتی دارند.

آزمایش هایی که پزشک برای تشخیص تاکی کاردی، استفاده می کند عبارتند از:

  1. نوار قلب، برای تحلیل ریتم الکتریکی قلب و نوع تاکی کاردی
  2. بررسی بلند مدت ریتم قلب (مانیتور هولتر)
  3. آزمایش خون، برای یافتن دلایل ضربان قلب بالا
  4. تست اکو، برای بررسی اندازه، ساختار و پمپاژ قلب
  5. اشعه ایکس از قفسه سینه، برای مشاهده ی قلب و ریه ها

گاهی اوقات، IST به اشتباه به عنوان بیماری اضطراب، تشخیص داده می شود

تنگی نفس

درمان IST

درمان های متفاوتی در مواجهه با IST موجود اند:

معمولاً درمان IST، امری دشوار است. اگر علائم شدید شما با استفاده از این روش ها بهبود نیافت، شما می توانید از درمان Catheter Ablation (سوزاندن) استفاده کنید. در این عمل، با استفاده از انرژی، بخش کوچکی از قلب -که مسئول تاکی کاردی است- از بین می رود. این روش، همیشه موفقیت آمیز است. اما خطر این عمل، زمانی است که با از بین بردن بیش از حد این بافت قلب، ممکن است شما دچار کندی بیش از حد ضربان قلب شوید و نیاز به Pace Maker (باتری دائمی) پیدا کنید.

پیشگیری از IST

پیشگیری از IST ممکن نیست. اگر شما مبتلا به IST هستید، اجتناب از محرک ها می تواند به شما کمک کند. بیماری های قلبی، علائم IST را تشدید می کنند. با پزشک خود درباره ی راه های پیشگیری از بیماری های قلبی صحبت کنید، مثل:

  • رژیم غذایی سالم برای قلب
  • ورزش و کم کردن وزن اضافه
  • درمان مشکلاتی مثل فشار خون بالا، دیابت و سطح نامطلوب کلسترول
تاثیر عسل بر فشار خون

چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

اگر علائم شما مکرر یا شدید تر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت تنگی نفس شدید یا درد قفسه سینه، با اورژانس تماس بگیرید.

در زمان مراجعه به پزشک، به این نکات توجه کنید:

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام.خانم ۳۸ ساله هستم .دربارداری به آریتمی مبتلا شدم که psvt avnrtتشخیص داده شد وابلیشن انجام دادم.الان نیمه شبها دچار تپش قلب سینوسی همراه ضعف شدید بدن ولرز وتنگی نفس وعرق سرد میشم.این حالت را قبل ابلیشن هم داشتم.که به نظرم با psvtتفات داشت.اکو و معاینات میگن سالم و مشکل ندارم.کاهی اوقات احساس یک یا دو ضربه محکم قلب تو گلو دارم که نفسم باهاش حبس میشه.خماست علت این تپش وضعف نیمه شب چیه.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر. همسرم مدت 2 ساله ک تپش قلب بالا داره و پروپرانول 20 مصرف میکنه افتادگی دریچه میترال و آعورت داره میخواستم بدونم تا چه حد خطر ناک هست. 23 ساله هستن
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      اکو‌باید رویت شود
  • تصویر کاربر Roya یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ازمایشم total cholesterol 265 و triglycerid 201
    Hdh59 و ldl 115 هستش

    Total bilirubin 1.53 و alt(sgpt) 57

    ایا مشکل خیلی حادی هست؟ نیاز به دارو دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش)
      رژیم و ورزش فعلا کفایت میکند، تکرار آزمایش ۳ ماه بعد
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر محترم ، من مدتی چند سال هست هر چند ماهی یه بار ناگهانی تپش قلب میگیرم و تا ۱۸۰ هم بالا میره و بعد از چند دقیقه یهویی هم آرام و نرمال میشه این اواخر خیلی زود به زود این اتفاق می‌افتاد که زیر نظر دکتر رفتم و طی چندین بار و چندین دکتر رفتن نوار قلب و اکو و هولتر و همه چی نرمال بود حتی تست ورزش و تست گردش خون جملگی گفتن که از اعصاب هست چون آدم مضطرب و استرسی و هیجانی هستم و فوق العاده احساسی قبلاً سیگار می‌کشیدم که دو ساله کلا ترک کردم قهوه و کافیین نمی‌خورم الکل مصرف نمیکنم دکتر بهم متوپرولول ۲۳/۷۵ داد و پروپرانولول ۲۰ روزی دو بار از هر کدام و کپسول امگا پلاس و آلپرازولام نیم هم نصف صبح نصف شب یکساله که تیش قلبم به تاخیر افتاده یعنی هر هشت یا نه ماهی یه بار که خیلی اضطراب دارم وقتی این حالت میشم دیروز بدون هیچ دلیلی داخل سوپر مارکت تپش گرفتم و تا رسیدم خونه قطع شد بدون اینکه عصبی بشم یا کار طاقت فرسایی انجام بدم رفتم دکتر دیلتیازم ۶۰ برام اضافه کرد نصف صبح و نصف شب که ترسیدم بخورم گفتم شاید فشارم خیلی پایین بیاره لازم به ذکر هست که مشکلات گوارشی و ورم معده و میکروب هم دارم که تقریبا بر طرف شده و خیلی نفخ میکنم بیشتر مواقع حس میکنم باد بین معده و مری گیر می‌کنه و به سختی از دهان خارج میشه بعد از خارج شدن حس میکنم کمی ضربان قلبم بالا میره در ضمن آزمایش خون و ترویید هم دادم که همگی خوب بودن کلسترول و تری گلیسیرید بالا بود که رعایت کردم و در حد نرمال آوردم در ضمن هنگام تپش اصلا هیچ دردی در قفسه سینه یا گردن یا فک ندارم فقط کمی دست چپ زیر بغلم درد میگیره البته بعد از اتمام تپش قلب درد میگیره ممنون میشم راهنمایی کنید سن ۵۰ سال با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر مرشعی پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتراین اکو منه باداروهام انتخاب فایل‌ها۷ فایل پرانول روزی دوتا ۱۰ میخورم دیلتیازم‌ نصف صبح نصف شب ولی خیلی زیاد سرم درد میگره فشارمم میاره پایین۱۰روی۶باید چقدرازدیلتیازم مصرف اصلا لازم هست اگر بخوام قطعتش کنم‌چجوری قطع کنم ممنونم کمکم کنید اصلا قلبم مشکلی خاصی داره فایل‌ها۲ فایل
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      چند نوبت به سوال شما پاسخ داده شده است
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۹ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام درتاریخ25/1/1401تعدادی مدارک پزشکی ویک متن فرستادم امروز پیامی دریافت کردم که دکتر جوابی ارسال نموده لذا پس از باز کردن پیام پاسخ جناب دکتر قابل مشاهده نشد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۹ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      در صورت عدم دسترسی به‌ پاسخ پزشک، سوال رو مجدد مطرح کنید
  • تصویر کاربر نوروز جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جوانی ۳۸ساله هستم که تقریباً یک هفته هست که قلبم تیر میکشه رگهای بدنم محو میشه دستهام سر میشه عرق سردی بدنم را فرا میگیره خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر احد شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر زنده باشید. غذا که میخورم در همان لحظه که مشغول خوردن هستم یک نقطه روی قلبم درد میکنه مثل اینکه سیخ از وسط دنده وارد میشه. البته درد مابین دنده هست.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      بیشتر به نظر مشکل شما گوارشی هست در صورتیکه در حین فعالیت هم در قفسه سینه احساس درد دارید باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر .من چن روز پیش به دکتر داخلی برای نوار قلب مراجعه کردم . در گزارش نوار قلبی من نوشتند سینوس برادی کاردی . یعنی چی؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      تعداد پایین ضربان قلب
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام بنظر شما تصویر پیوستی از نوار قلب من آریتمی تاکیکاردی دارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نوار دریافت نشد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.