وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا می توانم روی رگ های واریسی خود خالکوبی کنم؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

خالکوبی ها، بخش بزرگی از فرهنگ ما هستند و زنان و مردان تمام سنین، آنها را به عنوان یک اثر هنری برای نشان دادن شخصیت منحصر به فرد خود به نمایش می گذارند. گاهی اوقات، افراد از خالکوبی برای پوشاندن نقصی در بدن خود مانند ماه گرفتگی، زخم یا حتی خالکوبی دیگر استفاده می کنند.

از آنجا که خالکوبی ها یک راه خوب برای پوشاندن نقایص هستند، ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید آیا خالکوبی روی رگ های واریسی امکانپذیر است؟ متأسفانه، این کار توصیه نمی شود، زیرا خالکوبی می تواند موجب بروز عوارض احتمالی دردناکی شود.

رگ های واریسی چه چیزی هستند؟

رگ های واریسی، علائمی از نوعی بیماری رگ به نام نارسایی وریدی هستند. زمانی که دریچه های یک طرفه در رگ ها آسیب ببینند، می توانند موجب بازگشت خون یا جمع شدن آن در رگ ها شوند. به مرور زمان رگ می تواند برجسته و ملتهب شود و یا تغییر رنگ دهد. اگر رگ های واریسی درمان نشوند، می توانند کاملاً ناراحت کننده شوند و تبدیل به شرایط خطرناک دیگری مانند ترومبوز ورید عمقی، اولسرهای وریدی یا ترومبوفلبیت سطحی شوند.

متخصص واریس

چرا هیچ گاه نباید روی رگ های واریسی را خالکوبی کنید؟

حتی اگر رگ های واریسی از روی پوست شما پاک شده باشند، خالکوبی روی رگ های واریسی می تواند کار خطرناکی باشد. زیرا همیشه احتمال عفونت وجود دارد. زمانی که روی رگهای واریسی خود خالکوبی می کنید، این احتمال خطر بیشتر می شود. به یک دلیل شما ممکن است به نتایج دلخواهی که به دنبال آن هستید نرسید. رگ برجسته می تواند ظاهر خالکوبی شما را به شیوه ی غیرمنتظره ای تغییر دهد. علاوه بر این، فرایند خالکوبی شامل فشار وارد کردن به پوست و استفاده از سوزنی با فرکانس بالا می باشد.

این کار ممکن است موجب پاره شدن رگ، خونریزی به بافت اطراف و عفونت شود. دلیل دیگری که باید از خالکوبی روی رگ های واریسی خودداری کنید این است که ممکن است مشاهده آنها سخت شود. خالکوبی ممکن است یک راه عالی برای پنهان کردن رگ ها باشد، اما پزشک شما به سختی می تواند رگهای واریسی را شناسایی کند تا بتواند تشخیص صحیح انجام دهد و آنها را درمان کند.

چه گزینه های دیگری به جای خالکوبی وجود دارد؟

اگر هدف از خالکوبی، پوشاندن رگ ها باشد، پس می توانید جوراب های فشاری همرنگ پوست بخرید. این جوراب ها نه تنها یک روش عالی برای پنهان کردن رگ ها هستند، بلکه گردش خون را بهبود می بخشند و علائمی مانند درد و ورم را تسکین می دهند.

موارد دیگری وجود دارد که شما می توانید برای کمک به کنترل این شرایط انجام دهید. ورزش منظم و یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و بیو فلاونوئید ها، برای سیستم گردش خون مفید می باشند. علاوه بر این، کرم آرنیکا میتواند درد و ناراحتی مرتبط با رگ های واریسی را تسکین دهد.

برای درمان چه باید کرد؟

حال که می دانید خالکوبی برای پنهان کردن رگ های واریسی توصیه نمی شود، ممکن است بخواهید گزینه های درمانی دائمی تر را بررسی کنید. جراحی یکی از این روش هاست، اما چندین روش غیرجراحی بسیار مؤثر وجود دارد که در مطب پزشک انجام می شوند و نیازی به بیهوشی عمومی یا بستری شدن ندارند.

درمان های کم تهاجمی عبارتند از:

لیزر درمانی درون وریدی: با استفاده از سونوگرافی، حرارت از لیزر به رگ شما هدایت می شود و باعث لخته شدن آن و پیشگیری از جریان خون می شود.

اسکلروتراپی: در این روش یک محلول به رگ ها تزریق می شود، دیواره ی رگ ها را تخریب می کند و باعث بسته شدن آنها می شود.

وناسیل: این محلول با یک چسب مخصوص به رگ تزریق می شود و باعث مهر و موم شدن رگ ها و جلوگیری از جریان خون می شود.

اگر رگ های واریسی دارید، باید به یک متخصص عروق مراجعه کنید تا سوابق پزشکی شما را بررسی کند، علائم شما را تشخیص دهد و بهترین درمان احتمالی را برای شما توصیه کند.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.