وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا در صورت کاهش وزن رگ های واریسی از بین می روند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

افزایش وزن و چاقی می تواند تأثیرات غیر منتظره ای روی سلامتی شما داشته باشد. اضافه وزن، فشار زیادی روی سیستم گردش خون شما وارد می کند و منجر به شرایطی به نام واریس می شود. این شرایط زمانی رخ می دهد که دریچه ی رگ های شما ضعیف شوند و دیگر به طور صحیح عمل نکنند.

همچنین باعث می شود خون برگردد یا در رگ ها جمع شود. اغلب این سؤال برای شما پیش می آید که اگر وزن خود را کاهش دهم رگ های واریسی ام از بین می روند؟ با این که این شرایط در بین افراد مختلف متفاوت است، حقیقت این است که رگ های واریسی ممکن است با کاهش وزن از بین نروند. در واقع، اکثر رگ های واریسی بدون مداخله ی پزشکی از بین نمی روند. در ادامه، تاثیر کاهش وزن بر رگ های واریسی را بیشتر توضیح خواهیم داد.

افزایش وزن و چاقی

آیا کاهش وزن رگ های واریسی را از بین می برند؟

با اینکه کاهش وزن می تواند مزایای زیادی برای سلامتی کلی شما داشته باشد، این تغییرات ممکن است برای ترمیم دریچه های رگ ضعیف یا ناقص شما کافی نباشند. علاوه بر این، ممکن است دلایل زمینه ای دیگری برای رگ های واریسی شما وجود داشته باشد که هم مربوط به افزایش وزن باشند و هم به این مسئله مربوط نباشند.

علاوه بر وزن، علل دیگری برای بروز رگ های واریسی وجود دارد که عبارتند از:

ژنتیک

تحقیقات، یک رابطه ی واضح میان رگ های واریسی و سوابق خانوادگی شما نشان می دهند. برای مثال، اگر مادر یا خاله ی شما به این رگ ها دچار بوده، احتمال ابتلای شما به رگ های واریسی 50 درصد بیشتر از کسی است که این شرایط را در خانواده ی خود ندارد و دلیلش این است که ممکن است افراد دریچه ی رگ های ضعیف را مانند رنگ چشم یا رنگ مو، به ارث ببرند. 

سن

همه ی افراد با بالا رفتن سن دچار رگ های واریسی نمی شوند، اما سن یک عامل خطر است. فرسودگی رگ ها می تواند باعث ضعیف شدن دریچه های خونرسان به قلب شود. به همین دلیل، حفظ یک وزن سالم و عادات تغذیه ی خوب، می تواند از شما در مقابل بروز این رگ ها محافظت کند، حتی اگر سابقه ی خانوادگی این بیماری را داشته باشید.

دوره های طولانی بی فعالیتی

شما چه به مدت طولانی نشسته یا ایستاده باشید، فشار ناخواسته ای به رگهای خود وارد می کنید و سیستم گردش خون خود را وادار می کنید که سخت تر کار کند. اگر شما تمام طول روز کار می کنید، بهتر است در طول روز استراحت کنید و در اطراف راه بروید. به همین ترتیب، اگر در شغل خود باید تمام طول روز روی پا بایستید، نشستن و بالا بردن پا می تواند گردش خون را بهبود بخشد.

جنسیت و بارداری

نوسانات هورمونی که زنان تجربه می کنند، مانند قرص های ضدبارداری و بارداری، می توانند احتمال ضعیف شدن دریچه های رگ ها را افزایش دهند. بارداری، به طور ویژه، یک عامل خطر بزرگ می باشد، زیرا جنین در حال رشد فشار زیادی به رگ های پا وارد می کند. با اینکه گردش خون بعد از زایمان به حالت طبیعی بر می گردد، اما رگ های واریسی شما ممکن است برای همیشه باقی بمانند.

سابقه ی لخته ی خونی

آسیب های پا در گذشته ممکن است رگ های پاها را ضعیف کنند و احتمال ابتلا به رگ های واریسی و تشکیل لخته های خونی به نام ترومبوز ورید عمقی را افزایش دهند.

درمان رگ های واریسی بعد از کاهش وزن

اگر شما کاهش وزن داشته باشید و هنوز رگ های واریسی ناخوشایند داشته باشید، ممکن است بخواهید آنها را از بین ببرید. درمانهایی مانند لیزر درون وریدی، ابلیشن رادیوفرکانسی، اسکلروتراپی با هدایت سونوگرافی می توانند رگ های بیمار را ببندند و جریان خون را دوباره به طرف رگ های سالم دیگر هدایت کنند.

توصیه تخصصی

پزشکان اغلب به بیماران یک برنامه ی درمانی جامع را برای درمان رگ های واریسی همراه با تکنیک های درمانی لیزر غیرجراحی توصیه می کنند. مزایای درمان با لیزر عبارتند از:

  • درمان سرپایی
  • 98% میزان موفقیت
  • تأثیر بسیار بالا
  • در کلینیک قابل انجام است و نیاز به بستری شدن نیست
  • به بی حسی عمومی نیازی ندارد
  • دوران نقاهت ندارد یا به مرخصی از کار نیاز ندارد.
    دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.