وبسایت دکتر مرعشی زاده

چگونه خطر حمله قلبی دوم را به حداقل برسانیم؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

حمله قلبی، که به عنوان آنفارکتوس میوکارد (سکته قبلی) نیز شناخته می شود، یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و زمانی اتفاق می افتد که جریان خون رسانی به بخشی از قلب، مسدود شود.

در نتیجه عدم خون رسانی، بخشی از عضله قلب به دلیل کمبود اکسیژن آسیب می بیند. علائم حمله قلبی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، علائم رایج این بیماری عبارتند از:

  • احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه که به طور ناگهانی اتفاق می افتد و از بین نمی رود.
  • دردی که به بازوها، گردن، فک، کمر یا معده شما سرایت کند.

این احساس درد یا گرفتگی می تواند شدید باشد، اما در عین حال می تواند همراه با حالت تهوع، تعریق زیاد، سرگیجه یا تنگی نفس همراه باشد.

مهم است که بدانید، همه افراد به خصوص زنان، درد شدید قفسه سینه را تجربه نمی کنند. این درد، می تواند خفیف باشد و با مشکلات معده و سوء هاضمه اشتباه گرفته شود.

حمله قلبی

بدیهی است که حمله قلبی، ترسناک است و شما در این مدت بیشتر بر روی درمانی که در زمان بستری شدن برای شما انجام شده است، تمرکز می کنید. اما نگاه به آینده نیز بسیار مهم است.

افرادی که دچار حمله قلبی می شوند به احتمال زیاد در طی ۵ سال آینده نیز برای دومین بار به دلیل مشکلات و حملات قلبی، بستری خواهند شد. خبر خوب این است که، این خطر را می توان با ترکیبی از اقدامات احتیاطی شامل تغییر در سبک زندگی و استفاده از داروها، کاهش داد.

مراحل عملی برای جلوگیری از خطر حمله قلبی دوم

« توصیه های کوتاه مدت اصلی این است که تاریخ های مهم درمانی خود را حتما یادداشت کنید و مطمئن شوید که همه کارهایی که باعث کاهش خطرات قلبی و عروقی می شوند را انجام می دهید». برای مثال:

قبل از ترخیص:

  • باید نامه ترخیص خود از بیمارستان که شامل جزییات پرونده پزشکی و لیست داروهای شما است را دریافت کنید. اگر این نامه را دریافت نکردید، با پزشک خود تماس گرفته و از او بخواهید که این اطلاعات را به شما بدهد.
  • سعی کنید پیش از ترخیص، حداقل داروهای ۲ هفته خود را تهیه کنید. زمانی که دارویی به شما داده می شود، به دستورالعمل های مصرف آن دقت کنید و مطمئن شوید که متوجه میزان دوز مصرفی هر دارو و سایر جزئیات مصرف دارو (همراه یا بدون غذا و…)، شده اید.
  • از پزشک خود درباره مدت زمان مصرف هر دارو بپرسید. به عنوان مثال داروهای کاهش کلسترول و فشار خون و همچنین آسپرین (داروی ضد پلاکت برای کاهش انعقاد خطرناک)، را باید برای مدت طولانی استفاده کنید. مگر اینکه دلیل پزشکی برای قطع مصرف آن ها وجود داشته باشد. همچنین، معمولا به شما توصیه می شود به مدت یکسال، درمان ضد پلاکتی دیگری را نیز انجام دهید.
  • باید اطلاعاتی راجع به تغییرات سبک زندگی و برنامه های توانبخشی قلبی برای تقویت قلب، به شما داده شود. اگر این اطلاعات را دریافت نکرده اید، قبل از ترخیص از پزشک خود، درباره آن ها بپرسید.
  • تاریخ معاینه بعدی خود را با پزشک قلبتان، مشخص کنید.

پس از ترخیص:

  • برای زمان مصرف دقیق داروها، ساعت تنظیم کنید.
  • تاریخ قطع مصرف داروهای موقتی را یادداشت کنید.
  • برگه دستورالعمل های پس از ترخیص را به دقت مطالعه کنید.

دو هفته اول:

  • قبل از تمام شدن داروهای ۲ هفته اول، با پزشک خود جلسه ای داشته باشید، تا روند پیشرفت شما را بررسی کند و داروهای بعدی را مطابق با دستورالعمل های پس از ترخیص برای شما تجویز کند.
  • جهت هماهنگی برای شروع یک برنامه توانبخشی، با مرکز توانبخشی قلب، تماس بگیرید.
پلوریت چه علائمی دارد؟

دو ماه اول:

  • زمان معاینه و چکاپ بعدی توسط متخصص قلب و عروق خود را، هماهنگ کنید.

هر ۳-۶ ماه یک بار:

معمولا نیاز است هر ۳-۶ ماه یک بار توسط پزشک خود معاینه شوید. این چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید، به خصوص اگر یکسال از حمله قلبی شما گذشته است. ممکن است داروهای شما نیاز به بررسی داشته باشند.

بعد از یکسال:

پزشک شما، ممکن است بخواهد داروهای شما را در این مرحله تنظیم کند.

شیوه زندگی و استفاده از داروها، برای جلوگیری از حمله قلبی دوم

چگونه خطر حمله قلبی دوم را کاهش دهیم؟ اگر قبلا یک حمله قلبی داشته اید، با درمان صحیح می توانید خطر ابتلا به حمله دوم را تا حد زیادی کاهش داد. مصرف روزانه داروهای تجویز شده و داشتن سبک زندگی سالم، بسیار مهم است.

تغییرات زیادی در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای بهبودی خود و کاهش خطر حمله قلبی دوم انجام دهید. از جمله:

  • ترک سیگار
  • داشتن فعالیت بدنی
  • رژیم غذایی سالم
  • کاهش مصرف الکل
  • پایین نگه داشتن سطح استرس
  • تناسب اندام

همه این موارد می توانند به سلامت شما کمک کنند. همچنین مدیریت عوامل خطری که از قبل وجود داشته اند، همچون دیابت، فشار خون و کلسترول بالا، بسیار مهم است.

برخی از عوامل خطر وجود دارند که خارج از کنترل شما هستند از جمله، سابقه خانوادگی، سابقه حمله قلبی قبل یا سن.

پلوریت چه بیماری است?

انتخاب های ما برای کاهش خطر وقوع حمله قلبی دوم

چه انتخاب هایی را برای کاهش خطر حمله قلبی دوم می توانیم داشته باشیم.

فشار خون و کلسترول خون بالا

طبیعی است که فشار خون در شریان های شما، زمانی که در حال فعالیت هستید بالا رود. اما، زمانی که فشار خون شما به طور مداوم بالا باشد، حتی زمانی که در حال استراحت هستید، می تواند یک زنگ خطر باشد.  

کلسترول، یک ماده چرب در خون است و چیزی است که همه ما در بدنمان داریم، اما کلسترول بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و مغزی را افزایش دهد.

درباره داروهایی که به کاهش فشار خون یا سطح کلسترول شما کمک می کنند، با پزشک خود مشورت کنید. احتمال دارد داروهایی که معمولا برای کاهش فشار خون یا کلسترول استفاده می شود، مانند مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین و استاتین ها، برای شما تجویز شود. حتی اگر فشار خون و کلسترول شما در محدوده نرمال باشند، باز هم استفاده از این داروها، برای کاهش خطر حمله قلبی دوم بسیار مهم است. معمولا باید حداقل سالی یک بار آزمایش خون بدهید و در صورتی که سطح کلسترول یا فشار خون شما تغییر کرد، پزشک باید داروهای شما را مجددا تنظیم کند.

داروهای ضد پلاکت

حملات قلبی، به این دلیل اتفاق می افتند که یک لخته خون غیر طبیعی یک یا چند تا از شریان های کرونری (شریان هایی که خون را به قلب می رسانند)، شما را مسدود می کند. برای جلوگیری از تشکیل لخته های خطرناک جدید، معمولا پس از حمله قلبی، دو داروی ضد پلاکت برای شما تجویز می شود. زمان مصرف این داروها، به سایر عوامل خطر بستگی دارد، از جمله:

  • آیا بیش از یک حمله قلبی داشته اید؟
  • چه تعداد از عروق کرونر شما تحت تاثیر قرار گرفته اند؟
  • آيا سابقه دیابت یا بیماری های کلیوی دارید؟
  • آیا بالای ۶۵ سال هستید؟

برای اینکه خطر لخته شدن مجدد را کاهش دهید، بسیار مهم است که داروهای ضد پلاکت خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

فعالیت بدنی

داشتن فعالیت بدنی، نه تنها به کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند، بلکه می تواند به شما در کنترل وزن، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و بهبود سلامت روان نیز کمک کند.

ایجاد تغییرات سالم و طولانی مدت در سبک زندگی، مانند داشتن فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم و ترک سیگار، می تواند به کاهش فشار خون و کلسترول شما کمک کند.

سعی کنید، هر روز کمی فعالیت با شدت متوسط انجام دهید و حداقل هفته ای ۱۵۰ دقیقه را به ورزش اختصاص دهید.

رژیم غذایی سالم

همه ما باید برای کاهش خطرات بیماری های قلبی و عروقی، روی داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل تمرکز کنیم. در برنامه غذایی خود از مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، عدس، آجیل و دانه ها، استفاده کنید.

مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بیشتر می کند. بنابراین، افرادی که بیش از ۹۰ گرم گوشت قرمز یا فرآوری شده در طول روز مصرف می کنند باید این مقدار را به ۷۰ گرم کاهش دهند».

اگر دیابت دارید یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید، بسیار مهم است که سطح قند خون خود را کنترل کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش، کمک کننده خواهد بود، اما برخی از افراد برای حفظ سطح قند خون خود نیاز به مصرف دارو دارند.

دیابت

سیگار را ترک کنید 

سیگار کشیدن باعث می شود که دیواره رگ های شما در اثر مواد شیمیایی، چسبناک شوند و از این رو مواد چرب می توانند به دیواره رگ ها بچسبند. اگر شریان هایی که خون را به قلب می رسانند، آسیب ببینند یا مسدود شوند، می تواند منجر به حمله قلبی شود.

اگر سیگاری هستید، ترک سیگار یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای کمک به قلبتان، انجام دهید. در صورتی که برای ترک سیگار نیاز به کمک دارید، می توانید از پزشکتان سوال کنید، یا اینکه به دنبال خدمات محلی برای ترک سیگار باشید. همچنین، می توانید از پزشکتان درباره درمان های جایگزین نیکوتین (NRT)، یا داروهایی که می توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند، سوال بپرسید. بسیاری از این خدمات، در حال حاضر به صورت آنلاین در دسترس هستند.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.