وبسایت دکتر مرعشی زاده

پنج راه برای خوب خوابیدن و محافظت از قلب

در این مقاله مطالعه می کنید:

خوابیدن کاری است که همه ی افراد انجام می دهند اما اکثر افراد نمی توانند خوب بخوابند. زمانی که به هر دلیلی، چه به دلیل اختلال خواب درمان نشده یا به سادگی به دلیل کم خوابی، نمی توانید خواب با کیفیتی داشته باشید، احتمال مشکلاتی که منجر به بیماری قلبی یا تشدید آن می شوند افزایش پیدا می کند. خواب ضعیف می تواند موجب افزایش وزن شود.

 خواب بسیار کم می تواند هورمون گرلین و لپتین را که مسئول اشتها و متابولیسم هستند را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین حتی اگر تغذیه و ورزش خوب داشته باشید، در صورت کم خوابی یا مشکلات خواب بدون تشخیص یا درمان نشده، ممکن است دچار چاقی شوید. گاهی اوقات، تأثیر کیفیت خواب ضعیف، مستقیم و واضح نیست. خواب ضعیف می تواند روی روحیه، زندگی کاری و خانوادگی تأثیر بگذارد و می تواند موجب بروز افسردگی و اضطراب و تشدید آنها شود. افسردگی و اضطراب، از عوامل خطر مهم بیماری قلبی هستند.

 خواب بسیار کم

خواب ضعیف ممکن است منجر به اختلال عملکرد نعوظ شود که یکی دیگر از عوامل استرس زای روابط زوجین می باشد. دو مورد از اختلالات خواب شایع، اینسومنیا و آپنه انسدادی خواب هستند که اگر بدون تشخیص یا درمان باقی بمانند، می توانند منجر به مشکلات قلبی شوند.

آپنه انسدادی خواب به مجموعه ای از عوامل خطر بیماری قلبی از جمله دیابت، پرفشاری خون، آریتمی، چاقی، سکته و نارسایی قلبی مربوط می شود. اکثر افراد در شب به هفت تا نه ساعت خواب با کیفیت نیاز دارند. حتی 15 دقیقه بیشتر نیز تفاوت زیادی ایجاد می کند.

علائم مشکلات خواب احتمالی

آیا صبح ها خسته از خواب بیدار می شوید، حتی اگر مدت زمان زیادی خوابیده باشید؟ آیا در زمان رانندگی یا حتی به هنگام نشستن در یک جلسه، برای بیدار ماندن تلاش می کنید؟ آیا همسرتان به شما می گوید که خروپف می کنید؟ آیا سه بار در هفته یا بیشتر شبها از خواب بیدار می شوید و حداقل 30 دقیقه زمان می برد تا دوباره بتوانید بخوابید؟ با پزشک خود مشورت کنید، او ممکن است شما را به یک متخصص خواب ارجاع دهد.

راه های خوب خوابیدن و محافظت از قلب

در ادامه پنج راه را برای خوب خوابیدن و محافظت از قلب بیان خواهیم کرد.

یک روتین خواب ثابت داشته باشید

سعی کنید هر شب تقریباً در یک زمان مشخص به رختخواب بروید و بیدار شوید. به جای خوابیدن با لباسهای معمولی روز، لباس خواب مخصوص یا به سادگی لباس زیر بپوشید. رعایت این نکات به مغز شما پیغام می دهد که زمان خواب رسیده است.

عوامل بی خوابی را از اتاق خارج کنید

محیط خواب، یک عامل مهم در خواب خوب است. چراغ ها و وسایل الکترونیک از بدترین عوامل بی خوابی هستند. از نگهداری تلویزیون یا کامپیوتر در اتاق خواب خودداری کنید و یا 30 دقیقه قبل از خواب از مطالعه کتابخوان الکترونیکی پرهیز کنید. اگر مستعد آلرژی هستید که می تواند موجب آبریزش یا نفس کشیدن از طریق دهان شود، فرش ها را از اتاق خارج کنید یا مرتب جاروبرقی بکشید و ملحفه های تخت را هر هفته تعویض کنید تا گرد و خاک جمع نشود و اذیت نشوید. از پزشک خود در مورد مصرف آنتی هیستامین سؤال کنید.

عوامل بی خوابی را از اتاق خارج کنید

مایعات کمتر بنوشید، بیشتر ورزش کنید

نوشیدنی های کافئین دار به بهتر خوابیدن شما هیچ کمکی نمی کنند. حدود 6 ساعت یا بیشتر طول می کشد تا کافئین از بدن شما خارج شود. ورزش کردن در طول روز می تواند به شما کمک کند تا برای خواب شب آماده شوید. فقط قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

باید بدانید که خواب و سلامت قلب رابطه ی مستقیم دارند

اگر تحت درمان مشکلات قلبی خود هستید، مشکلات خواب شما ممکن است تشدید شوند. زمان بندی داروهایی مانند مسدود کننده های بتا، ممکن است روی خواب شما تأثیر بگذارد. درد نیز ممکن است خواب شما را بدتر کند و شرایطی مانند نارسایی قلبی می تواند صاف دراز کشیدن را دچار مشکل کند. برای پیدا کردن راه حل، مشکلات قلبی خود را به پزشک قلب خود اطلاع دهید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.