وبسایت دکتر مرعشی زاده

درمان واریس با سرکه سیب

در این مقاله مطالعه می کنید:

سال ها پیش از اینکه پزشکی مدرن روی کار بیاید، مردم برای مشکلات و بیماری های خود از گیاهان و سایر روش های طبیعی کمک می گرفتند. امروزه ثابت شده است که برخی از این روش های سنتی، چیزی فراتر از داستان سرایی بوده و واقعاً تأثیراتی روی درمان بیماری ها داشته است. البته تحقیقات جدید، بسیاری از روش های درمانی سنتی را نیز رد کرده است. در این مقاله ما به توضیح یکی از روش سنتی تأیید شده –درمان واریس با سرکه سیب- می پردازیم.

اما چرا سرکه سیب؟ سرکه سیب با استفاده از آب سیب له شده طی فرآیند تخمیر به دست می آید و صدها سال است که از سرکه سیب به عنوان دارویی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. در واقع اولین بار، در حدود ۵۰۰۰ سال پیش، بسیار قبل تر از روی کار آمدن طب مدرن امروزی، یعنی زمانی که مردم برای درمان از گیاهان دارویی و سایر داروهای طبیعی دیگر استفاده می‌ کردند، از سرکه سیب برای درمان استفاده می شد.

تغذیه بعد از عمل واریس

سرکه سیب چگونه می تواند به رگ ها کمک کند؟

سرکه سیب به علت دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی، ممکن است توانایی بهبود جریان خون و همچنین گردش خون را در بدن داشته باشد. همچنین حدس زده می شود که سرکه سیب ممکن است به پاکسازی بدن از سموم انباشته شده و همینطور به خلاصی از شر رادیکال های آزاد در بدن کمک کند. با گسترش روزافزون علوم، اطلاعات زیادی در مورد نقش کلی میکروبیوم روده در تمام جنبه های سلامت انسان از جمله سلامت قلب و عروق وجود دارد، که این اطلاعات پیوسته در حال افزایش و رشد هستند و امیداور هستیم که در سال های آینده مطالب زیادی درباره این مسیر، بیاموزیم

آیا سرکه سیب یک درمان کمک کننده است؟

طی گزارش های ثبت شده از بیماران طی سالیان مختلف، برخی از آن ها گزارش داده اند که سرکه سیب می تواند در کاهش علائم دردناک واریس کمک کننده باشد. رایج ترین روش استفاده از سرکه سیب برای رگ های واریسی، استفاده به روش موضعی است. در این روش، از سرکه سیب، ۲ بار در روز به صورت موضعی بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده می شود، اما باید دقت کنید در صورت وجود هر گونه زخم باز در محل آسیب دیده، از این کار اجتناب کنید. همچنین طرفداران این روش درمانی، توصیه می کنند که دو قاشق چای خوری سرکه سیب را دو بار در روز به یک لیوان آب اضافه کنید و محلول ایجاد شده را میل کنید.

در سال ۲۰۱۶ مطالعه ای توسط موسسه ملی بهداشت انجام شد که در طی این مطالعه روی ۱۲۰ بیمار مبتلا به واریس آزمایش هایی انجام شد. در این مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد که به مدت یک ماه و به صورت روزانه در دو نوبت صبح و عصر، به مدت نیم ساعت، از سرکه سیب را روی رگ های واریسی خود استفاده کنند. این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگاه بعد از دوره یکماهه، علائم مربوط به واریس کمتری از جمله تورم، درد و خارش را گزارش کرده اند.

با این وجود از شرکت کنندگان خواسته شده بود که در زمان استفاده از سرکه سیب، حتما پاهای خود را با زاویه ۴۵ درجه بالا بیاورند. این مطالعه همچنین نشان داده است که، بالا بردن پاها، می تواند علائم رگ های واریسی را تا حد زیادی کاهش دهد، زیر در این حال خون را مجبور می کنند به این که در داخل سیاهرگ ها جمع شود، به درسیتی در سیستم گردش خونی بدن، جریان داشته باشد. این احتمال وجود دارد که ممکن است بالا بردن پاها بیش از سرکه سیب تاثیر مثبتی بر رگ های واریسی داشته باشد.

این مطالعه علاوه بر روش های گفته شده در بالا، درباره تاثیر ورزش بر رگ های واریسی، بالا بردن پاها، فشرده سازی، استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و درمان هایی مانند این ها و همچنین راه های دیگری برای دستیابی به نتایج بهتر، صحبت می کند.

روش درمان واریس با سرکه سیب

رگ های واریسی

ورید ها یا سیاهرگ های بدن ما دارای دریچه های یک طرفه ای هستند که حرکت خون به سمت قلب را تسهیل کرده و از برگشت خون به عقب (رفلاکس وریدی) پیشگیری می کنند. رگ های واریسی یا بیماری واریس، زمانی ایجاد می شود که این دریچه ها به درستی کار نمی کنند. در نتیجه خون به عقب نشت کرده و در ورید ها (به خصوص سیاهرگ های پا) تجمع می یابد و سیاهرگ های شما ظاهری بزرگ و پیچ خورده به خود می گیرند.

بسیاری از بیماران مبتلا به واریس، هیچگونه علائمی را تجربه نمی کنند، اما برخی دیگر از بیماران دچار علائمی مثل پا درد، تورم، سوزش و خارش در ناحیه آسیب دیده می شوند. رگ های واریسی می توانند ظاهر ناخوشایندی نیز داشته باشند و در موارد شدید بیماری، ممکن است در پوست ناحیه واریس زخم های سطحی ایجاد شود. احتمال این عارضه در افراد دیابتی بالاتر می باشد.

درمان واریس با سرکه سیب

آیا سركه سيب درمان قطعی واریس پا را با خود به همراه دارد؟ طب سنتی بر این باور است که سرکه سیب (ACV) باعث بهبود جریان خون و ارتقاء سیستم گردش خون می شود. رایج ترین نحوه ی استفاده از سرکه سیب برای رگ های واریسی در طب سنتی، به این صورت است که باید روزی ۲ بار سرکه سیب رقیق نشده (غلیظ) روی پوست ناحیه آسیب دیده بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید.

بر اساس تجربه ی برخی از افراد، نوشیدن ترکیب دو قاشق چایخوری ACV و یک لیوان آب، می تواند در بهبود واریس مؤثر باشد. این روش های درمانی باید چند ماه ادامه یابد. سرکه سیب دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند از فعالیت رادیکال های آزاد (مولکول هایی که به سلول های بدن آسیب می رسانند) جلوگیری کند.

تعریف واریس

تحقیقات در مورد سرکه سیب

تحقیقات کمی در مورد تأثیر سرکه سیب روی رگ های واریسی وجود دارد. با این وجود، در سال های اخیر مطالعه ی کوچکی در این زمینه انجام شد که در آن ۸۰ بیمار مبتلا به واریس مورد مطالعه قرار گرفتند. نیمی از بیماران، ۲ بار در روز به مدت 30 دقیقه پاهایشان را بالاتر از سطح بدنشان قرار داده و طی این زمان دستمال آغشته به سرکه سیب را روی ناحیه واریس ماساژ می دادند. در پایان این مطالعه، محققین دریافتند علائمی مثل خارش، گرفتگی و تورم در بیمارانی که از ACV استفاده می کردند، کمتر از سایر بیماران می باشد.

با این وجود، رگ های واریسی این بیماران همچنان وجود داشت و درمان نشده بود. همچنین، قرار دادن پاها بالاتر از سطح بدن، یکی از درمان های خانگی واریس محسوب می شود. بنابراین در مورد نتیجه ی این مطالعه نمی توان با قطعیت نظر داد که «دلیل کاهش علائم این بیماران، تنها استفاده از سرکه سیب بوده است».

درمان های پزشکی رگ های واریسی

با وجود اینکه استفاده از سرکه سیب هیچ ضرری برای بیماران مبتلا به واریس ندارد، اما روش های پزشکی متعددی از جمله درمان واریس با لیزر برای رگ های واریسی ارائه شده است که توسط متخصصین عروق انجام می شود. اسکلروتراپی روشی دیگر است است که در آن یک محلول یا فوم، به رگ واریسی تزریق شده و آن را مسدود می کند. با گذشت زمان، رگ مسدود شده از بین می رود و توسط بدن جذب می شود. ابلیشن داخل وریدی از دیگر روش هایی است که برای بستن و از بین بردن رگ های واریسی به کار گرفته می شود.

همچنین، در میکروفلبکتومی‌ (که به آن فلبکتومی ‌سرپایی نیز گفته می‌شود) وریدهای واریسی با ایجاد سوراخ و برش های ریز در پوست از بین می روند. تمامی این روش ها در کلینیک واریس و سرپایی بوده و نیاز به بیهوشی عمومی ندارند. اگر مبتلا به واریس هستید، بهتر است بیماری خود را نادیده نگیرید و به مرکز پزشکی ما مراجعه کنید. پزشکان ما بیماری شما را بررسی کرده و بهترین روش درمانی را برایتان در نظر می گیرند.

موثرترین راه برای درمان واریس

اگر چه سرکه سیب به طور کلی توسط اکثر پزشکان و محققان، برای بدن مضر تلقی نمی شود، اما استفاده از سرکه سیب نمی تواند شما را به طول کامل و مستقیم از شر رگ های واریسی نجات دهد. باید این نکته را همیشه به یاد داشته باشیم که در صورتی که رگ های واریسی ایجاد شدند، بعید است که بتوان با استفاده از روش های طبیعی از شر آن ها راحت شد و درمان های طبیعی به تنهایی نمی توانند آن ها را از بین ببرند.

خوشبختانه، راه های موثرتری برای درمان واریس وجود دارد که می توان به طور مستقیم در یک مطب و با استفاده از بی حسی موضعی آن ها را انجام داد، مانند روش های RFA، Venaseal یا Varithena.

برای افرادی که به دنبال درمان رگ های واریسی خود هستند، پزشکان در مراکز تخصصی ورید Inovia ( Inovia (Vein Specialty Centers   می توانند به شما کمک کنند تا بهترین روش ممکن را با توجه به شرایط خاص حودتان، انتخاب کنید. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های کم تهاجمی درمان رگ های واریسی هستید که بتوان این روش ها را در مطب، به راحتی و بدون نیاز به بیهوشی انجام داد، همین امروز با ما تماس بگیرید!

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیما چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    من مبتلا به واریس طنابی هستم هزینه درمان با لیزر و اسکلروتراپی رو میخاستم بدونم
    ممنون میشم تقریبی هزینه رو بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      باید عکس از دو جهت با نور و کیفیت مناسب ارسال شود
  • تصویر کاربر ندا دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پاهام خیلی واریسش تورم داره قبلا فقط زانوم بود الان تا بالی رونم اومده
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش)
      عکس از پا ارسال شود
  • تصویر کاربر شهره سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید دکتر عزیز
    من شش ماهه برای تی جی بالا قرص اتورواستاتین بیست میخوردم ده روز هست تمام شده و نمیخورم سیکل ماهانم که شروع شد خونریزیم شدیده کم خونی ندارم ولی سه تا خونمردگی رو ساق و زانوم افتاده صبح متوجه شدم فشار میدم درد ندارن خونم خیلی رقیقه یا میتونه برای هورمون زنانه باشه یک هفتس نمیره کوچیکن یک سانتن باید نگران چیزی مثل سرطان باشم؟ یا همون رقیق بودنه گیج شدم ببخشید زیاده گویی شد متشکرم از لطف شما سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      در حال حاضر نگران نباشید در صورت تکرار کبودی و یا تشدید آن باید ارزیابی شوید
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر:
    بنده حدود10 سال هست که گرفتار واریس شدم حدودا 6سال هست که از یک وجب زیر زانو به پایین زخم شده وهر دفعه قسمتی دیکه الان چند زخم شدید ایجاد شده که یکی که روی قوزک پایم شده دیگر طاقت تحمل از من گرفته خیلی برایم سخت هست که به تهران بیام عکس از پایم موجود هست سونوگرافی نیز رفته ام عکس وتوضیحات دکتر موجود هست ممنون میشوم که بنده را راهنمایی کنی
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما نیاز به درمان دارید و برای درمان باید حضورا مراجعه کنید قدم اول سونو و اقدامات بهبود زخم و مابقی درمان بر اساس سونو تعیین خواهد شد
  • تصویر کاربر فهيمه چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    با توجه به سونوگرافي پيوست ،جراح عروق براي درمان واريس وريدي من ،عمل جراحي را پيشنهاد دادند و گفتند مورد اورژانسي است
    با توجه به توضيحات پيج شما آيا مشكل من با فوم اسكلروتراپي قابل درمان نيست ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام با لیزر داخل عروق مشکل شما حل خواهد شد
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر حدود۹ ماه پیش پایم بعلت ترک خوردگی در گچ بست ولی متاسفانه دچار لخته شده والان حدود ۹ ماهه که از قرص زالربان استفاده میکنم واز جوراب کنترل کننده ولی هنوز بهتر نشدم هروقت جورابها را در میارم پایم متورم شده و سفت میشه چکار باید کنم ۰۹۱۷۷۴۱۴۹۱۰
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      باید حضورا مراجعه کنید و سونوگرافی برای شما انجام شود
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.