وبسایت دکتر مرعشی زاده

زمان درمان واریس در سالمندان

در این مقاله مطالعه می کنید:

رگ های واریسی به رگ های بزرگ شده و پیچ خورده ای که عمدتاً در پاها شکل می گیرند گفته می شود. احتمال ابتلا به واریس با بالا رفتن سن افزایش می یابد. اغلب رگ های واریسی بدون درد بوده و نیازی به درمان ندارند؛ اما اگر سالمند هستید، در برخی موارد باید راهی برای درمان واریس پیدا کنید. در ادامه نگاهی دقیق تر به زمان درمان واریس در سالمندان، و اینکه دقیقاً چه زمانی باید به دنبال گزینه های درمانی برای واریس باشیم پرداخته ایم.

درمان واریس در سالمندان

ساده ترین راه برای پیشگیری و کاهش رگ های واریسی تغییر سبک زندگی است. به عنوان مثال، بهترین راه کاهش فشار روی پاها کم کردن وزن است. این کار همچنین از ایجاد رگ های واریسی جدید پیشگیری می کند. ورزش نیز از دیگر راه هایی است که با تقویت عضلات و بهبود جریان خون، به پیشگیری از واریس کمک می کند.

درمان واریس در سالمندان

علاوه بر موارد ذکر شده، نشستن و ایستادن طولانی مدت از دلایل اصلی ابتلا به واریس یا افزایش شدت آن می باشد. بنابراین همیشه پس از چند دقیقه نشستن یا ایستادن قدم بزنید و به خود استراحت بدهید. در صورت امکان، از پوشیدن کفش های غیر استاندارد یا پاشنه بلند برای مدت طولانی خودداری کنید. همچنین، لباس هایی که در ناحیه کمر و بالای ران و پاها تنگ هستند می توانند جریان خون را محدود کرده و منجر به واریس شوند.

هنگام نشستن پاهای خود را روی هم نیندازید و سعی کنید برای کمک به جریان خون، پاهایتان را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. به کار گرفتن این تغییرات کوچک در زندگی تا حدود زیادی از ابتدا به واریس پیشگیری کرده و یا از شدت آن کم می کند.

فشرده سازی

همانطور که پیش از این گفتیم، رگ های واریسی بیشتر در ناحیه پا شکل می گیرند. سیاهرگ های ساق پا معمولاً بیشتر از سایر وریدهای پا درگیر می شوند. واریس در نتیجه ی عملکرد ضعیف دریچه سیاهرگ ها و بازگشت خون به عقب ایجاد می شود. جوراب های فشرده سازی یا جوراب های واریس می توانند با بهبود عملکرد دریچه ی سیاهرگ ها باعث کاهش جریان خون برگشتی و تورم ساق پا می شود.

این درمان برای فشرده سازی رگ های واریسی به منظور بستن دریچه ی سیاهرگ ها و هدایت خون به سمت قلب طراحی شده اند. در واقع جوراب های واریسی یکی از ساده ترین راه ها برای تسکین درد و پیشگیری از عود رگ های واریسی است.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یکی از روش های کم تهاجمی برای درمان واریس است. این روش معمولاً بدون نیاز به بستری در بیمارستان و به صورت سرپایی بوده و دوره نقاهت طولانی ندارد.

در اسکلروتراپی یک محلول به طور مستقیم در رگ تزریق شده که باعث از بین رفتن آن می شود. رگ تخریب شده پس از مدتی جذب بافت بدن شده و در نهایت از بین می رود. این روش تحت بی حسی موضعی انجام می شود و کاملاً ایمن و مؤثر می باشد.

ابلیشن درون وریدی

در این روش که تحت هدایت سونوگرافی انجام می شود، پزشک از انرژی رادیو فرکانسی برای مسدود کردن رگ های واریسی استفاده می کند. به این معنا که دیواره ی رگ ها با انرژی رادیو فرکانسی مورد هدف قرار می گیرد و بسته می شوند. بستن رگ های واریسی به رگ های سالم اجازه می دهد تا جریان خون طبیعی را بازگردانند. رگ های بسته شده پس از مدتی از بین رفته و جذب بدن می شوند. این روش نسبت به سایر روش ها کم تهاجمی تر بوده و با دوره نقاهت و عوارض کمتری همراه است.

جراحی

معمولاً در موارد شدیدتر واریس جراحی توصیه می شود. در روش جراحی پزشک با ایجاد برش کوچکی رگ های آسیب دیده را می بندد. با بسته شدن و از بین رفتن رگ های آسیب دیده، جریان خون به ورید های طبیعی هدایت می شود. این روش تحت بیهوشی عمومی انجام شده و مدت زمان بهبودی آن 1 الی 4 هفته زمان می برد.

فلبکتومی یک عمل سرپایی است که در آن رگ‌ های واریسی از طریق سوراخ های کوچک و سطحی روی پوست از بین می روند. اگر واریس نزدیک به سطح پوست خیلی بزرگ تر از آن باشد که بتوان با اسکلروتراپی درمان کرد یا خیلی برای درمان با ابلیشن کوچک باشد، فلبکتومی گزینه مناسبی است. این روش در مطب و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. پس از آن معمولاً پزشک برای مدت کوتاهی پوشیدن جوراب های واریس را توصیه می کند. فلبکتومی یک روش درمانی مؤثر و ساده با نرخ موفقیت 90% است و از دیگر مزایای آن می توان به درد کم و دوره نقاهت کوتاه اشاره کرد.

واریس ساق پا

چه زمانی سالمندان باید به دنبال درمان واریس باشند؟

درمان واریس در همه موارد ضروری نیست. در برخی موارد درد شما ممکن است قابل کنترل باشد یا واریس بدون دردی را تجربه کنید. با این وجود اگر از مشکلات نارسایی وریدی، لخته شدن خون، زخم یا انسداد رگ ها رنج می برید، باید به دنبال گزینه های درمانی برای واریس خود باشید.

همچنین، در مواردی که مدیریت درد بسیار دشوار باشد باید آن را درمان کنید. پزشک شما با بررسی شرایط و دلایل مشکل، به انتخاب بهترین گزینه ی درمانی کمک می کند. برای درمان واریس می توانید به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.