وبسایت دکتر مرعشی زاده

منظور از ضربان قلب در حال استراحت چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

ضربان قلب در حال استراحت (RHR) طبیعی برای اکثر بزرگسالان، بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است و به طور کلی این عدد با بالا رفتن سن افزایش می یابد. با این وجود، عوامل زیادی RHR را تحت تأثیر قرار می دهند.

ضربان قلب در حال استراحت چیست؟

ضربان قلب در حال استراحت (RHR) که ضربان قلب پایه نامیده می شود، معیاری برای اندازه گیری میانگین ضربان قلب شما در دقیقه (در حالتی که بدن شما در حال استراحت و در یک محیط متعادل بوده و تحت فشار قرار ندارد) است. این عدد معیاری برای سنجش تناسب اندام و سلامت قلب شما محسوب می شود. پایین بودن ضربان قلب در حالت استراحت معمولاً نشانه ی خوبی است. به گفته ی انجمن قلب آمریکا میانگین RHR بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است.

به طور کلی، ضربان قلب پایین نشان دهنده ی مؤثرتر بودن هر ضربان است. در واقع، RHR پایین بیانگر یک عضله قلب قوی است که می تواند خون کافی را بدون هیچ زحمتی پمپاژ کند. زمانی که قلب برای خونرسانی به بدن شما تحت فشار نباشد، سطح آمادگی جسمانی شما افزایش می یابد.

ضربان قلب در حال استراحت چیست؟

RHR زنان بالاتر از مردان است

قلب زنان معمولاً کوچک تر از قلب مردان است. در نتیجه هر ضربان قلب حاوی جریان خون کمتری است. به این معنا که قلب برای رسیدن به خروجی کافی خون بدن، باید بیشتر پمپاژ کند. داده های WHOOP نشان می دهند که به همین دلیل، میانگین RHR زنان حدود 5/3 ضربان در دقیقه بیشتر از مردان است.

در تمام سنین، میانگین ضربان قلب در حال استراحت برای زنان 8/58 ضربان در دقیقه و برای مردان 2/55 ضربان در دقیقه می باشد. با توجه به توضیحات داده شده، در ورزشکاران و افرادی که زندگی سالمی دارند RHR طبیعی کمتر از میانگینی است که مرکز کنترل بیماری ها تعیین کرده است.

عواملی که ضربان قلب در حال استراحت را تحت تأثیر قرار می دهند

استرس طولانی مدت می تواند RHR را افزایش داده و منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته شود. به طور کلی در 60% مواقعی که افراد استرس را تجربه می کنند، RHR افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده اند که استرس روی زنان و مردان تأثیر مشابهی داشته و RHR برای مردان و زنان به یک میزان افزایش می یابد. سایر احساساتی مثل شادی و هیجان نیز می تواند روی RHR شما تأثیر بگذارند.

سایر عواملی که RHR را تحت تأثیر قرار می دهند عبارتند از:

  • وزن: RHR و شاخص توده ی بدنی (BMI) با هم ارتباط مستقیم دارند. تحقیقات نشان داده است که بالا رفتن شاخص توده ی بدنی، باعث افزایش ضربان قلب در حال استراحت می شود.
  • بارداری می تواند RHR را افزایش دهد.
  • قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند به طور موقت RHR را افزایش دهند.
  • سیگار کشیدن باعث افزایش RHR می شود. محققین دانشگاه کالج لندن دریافتند که یک روز پس از ترک سیگار RHR به طور متوسط 5 تا 15 ضربان در دقیقه کاهش یافته و حداقل برای یک سال (بعد از ترک سیگار) در همین سطح باقی می ماند.
  • مصرف الکل می تواند باعث افزایش RHR شود.
  • داروهای فشار خون مانند مسدود کننده های بتا و برخی از داروهای میگرن، می توانند سبب افزایش RHR شوند.
  • اختلالاتی مانند کم خونی، پر کاری تیروئید و کم کاری تیروئید می توانند RHR را تحت تأثیر قرار دهند.
  • کم خوابی مزمن می تواند منجر به کاهش متابولیسم بدن و افزایش RHR شود.
  • دمای بالای هوا و رطوبت بالا می تواند RHR را افزایش دهد.
عوارض بیماری قلبی

بر اساس انتشارات سلامت هاروارد، وضعیت بدن نیز می تواند RHR را تغییر دهد. به عنوان مثال RHR در زمان نشستن، 3 ضربه در دقیقه بیشتر از حالت دراز کشیده است و می تواند در حالت ایستاده بالاتر برود.

ضربان قلب در حالت استراحت چه چیزی را نشان می دهد؟

ضربان قلب در حال استراحت در زمان های مختلف روز، متفاوت است. اما میانگین RHR در هر روز ثابت می باشد؛ به این معنا که میانگین RHR هر روز با روز قبلی برابر است. در مجموع با توجه به جنسیت، سن و بسیاری از عوامل دیگر، طیف وسیعی از RHR طبیعی وجود دارد. با این وجود RHR بالا یا پایین ممکن است نشان دهنده ی یک مشکل جدی باشد.

RHR کمتر در بزرگسالان بیانگر آمادگی جسمانی بهتر و مشکلات قلبی کمتر است. ضربان قلب در حال استراحتی که به طور مداوم بالا باشد، می تواند مرتبط با مشکلات قلبی-عروقی باشد.

چگونه می توان RHR را کاهش داد؟

بهبود RHR می تواند به آسانی بیرون رفتن از در باشد! پیاده روی تند، ضربان قلب در حال فعالیت شما را به طور موقتی افزایش داده و ورزش روزانه به تدریج RHR شما را کاهش می دهد. ورزش هایی مثل شنا، دوچرخه سواری و سایر فعالیت هایی که ضربان قلب شما را هدف قرار می دهند نیز، به کاهش RHR و سطح آمادگی جسمانی شما کمک می کنند.

چگونه می توانیم RHR را نظارت کنیم؟

نظارت شخصی بر RHR می تواند دشوار باشد. WHOOP می تواند با استفاده از میانگین دینامیکی وزنی، RHR شما را هر شب زمانی که در خواب عمیق هستید اندازه گیری کند. این نظارت بسیار آسان تر و قابل اعتماد تر می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.