وبسایت دکتر مرعشی زاده

علائم بیماری قلبی روی پوست

در این مقاله مطالعه می کنید:

میلیون ها نفر در سراسر جهان به بیماری قلبی که یک بیماری جدی است و می تواند کشنده باشد، مبتلا هستند. بیماری قلبی معمولاً با علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس همراه است، با این حال ممکن است به روش های شگفت انگیزی روی پوست نیز بروز پیدا کند. در این مطلب به بررسی علائم بیماری قلبی روی پوست خواهیم پرداخت که می توانند نشان دهنده مشکلات زمینه ای قلبی باشند.

علائم بیماری قلبی روی پوست

به خاطر بسپارید که در صورت تجربه هر یک از این علائم، حتماً بایستی به متخصص مراجعه کنید.

پوست مایل به زرد (گزانتلاسما)

گزانتلاسما یا زانتلاسما به صورت پلاک هایی کوچک، زرد رنگ و چرب روی پوست، معمولاً در اطراف چشم یا روی پلک ها ظاهر می شود. این رسوبات ممکن است به عنوان یک علامت هشدار دهنده از سطح کلسترول بالا باشند که یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی محسوب می شود. در صورت دچار شدن به گزانتلاسما، حتماً سطح کلسترول خود را بررسی کرده و تغییراتی در سبک زندگی خود برای سلامت قلبتان ایجاد کنید.

آبی یا بنفش شدن پوست (سیانوز)

سیانوز عارضه ای است که در آن پوست، لب ها یا بستر ناخن به دلیل کمبود اکسیژن در خون به رنگ آبی یا بنفش در می آیند. این اتفاق می تواند نشان دهنده گردش ضعیف یا کاهش میزان خون اکسیژن دار رسیده به بافت ها باشد. سیانوز ممکن است نشانه یک بیماری جدی قلبی یا ریوی بوده و به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشد.

گردش خون ضعیف و مراجعه به متخصص قلب

ورم ساق و مچ پا (ادم)

ادم زمانی رخ می دهد که قلب خون را به طور مؤثر پمپاژ نکند. نارسایی قلبی می تواند منجر به تجمع مایع در اندام های تحتانی و ایجاد ادم شود. اگر ساق یا مچ پای شما مدام ورم می کند، ممکن است نشانه بیماری زمینه ای قلبی باشد.

لکه یا خط های قرمز (پتشی و خونریزی اسپلینتر)

پتشی، لکه های ریز قرمز یا بنفش روی پوست است و خونریزی اسپلینتر نیز به صورت خطوط باریک و قهوه ای مایل به قرمز زیر ناخن ها ظاهر می شود. این تغییرات پوستی می توانند با بیماری های خاص قلبی مانند اندوکاردیت عفونی که عفونت دریچه های قلب است، مرتبط باشد. اگر متوجه این ناهنجاری های پوستی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ندول های پوستی دردناک (گره های اوسلر)

گره های اوسلر ندول های دردناک و برجسته ای هستند که می توانند روی انگشتان دست، انگشتان پا یا کف دست ایجاد شوند. آنها یکی دیگر از علائم بالقوه اندوکاردیت عفونی هستند؛ عفونتی که پوشش داخلی حفره ها و دریچه های قلب را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر این ندول های دردناک را تجربه کردید، حتماً بایستی ارزیابی کامل پزشکی انجام دهید.

بثورات دائمی (لیودو رتیکولاریس)

لیودو رتیکولاریس (Livedo Reticularis) یک بیماری پوستی است که در آن راش هایی تورمانند و بندی روی پوست ظاهر می شوند. علت آن، بروز تغییراتی در رگ های خونی است و می تواند به مشکلات زمینه ای قلبی عروقی مربوط باشد. لیودو رتیکولاریس عموماً خوش خیم است اما باید توسط پزشک معاینه شود.

پوست سرد، رنگ پریده یا براق (بیماری شریان محیطی)

بیماری شریان محیطی (PAD) وضعیتی است که بر جریان خون در اندام ‌ها تأثیر می‌گذارد و می تواند باعث سرد، رنگ پریده و براق شدن پوست دست ها، ساق و کف پاها شود. PAD عموماً با آترواسکلروز (تجمع پلاک در شریان ها) همراه است و عامل خطر مهمی برای بیماری قلبی محسوب می شود.

چگونه خطر حمله قلبی دوم را به حداقل برسانیم؟

سخن پایانی

گاهی اوقات پوست می تواند سرنخ های مهمی در مورد سلامت کلی، از جمله علائم بیماری قلبی ارائه کند. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، حتماً آنها را پیگیری کنید، چرا که تشخیص زودهنگام مشکل و مداخله به موقع می تواند تأثیر قابل توجهی بر مدیریت بیماری قلبی داشته باشد. لازم به ذکر است که این علائم پوستی همیشه نشانه های قطعی مشکلات قلبی نیستند، اما همیشه بایستی محض احتیاط به آنها توجه کنید و به پزشک مراجعه نمایید.

داشتن سبک زندگی مناسب سلامت قلب، از جمله ورزش منظم، رژیم غذایی متعادل، سیگار نکشیدن و مدیریت استرس، می تواند به تقویت سلامت قلب و عروق و تندرستی کلی افراد کمک زیادی کند.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.