وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت افزایش فشار خون در شب

در این مقاله مطالعه می کنید:

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در شب چیست؟ عوامل مختلفی مثل دیابت، مشکلات تیروئید و کلیوی، می توانند، علت افزایش فشار خون در شب باشند. یک مطالعه جدید انجام گرفته، گزارش داده است که اگر فشار خون، در شب تغییر زیادی کند (در حال افزایش یا کاهش باشد)، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته برای فرد وجود داشته باشد.

هنگامی که فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر) در طول شب بیش از 20 میلی متر جیوه، افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی 18 درصد، و خطر ابتلا به نارسایی قلبی 25 درصد، افزایش می یابد.

فشارخون در شب

چه ارتباطی بین نارسایی قلبی و فشار خون وجود دارد؟

خطر ابتلا به نارسایی قلبی در افرادی که به طور مداوم در هنگام شب، فشار خون بالاتر، اما در طول روز فشار خون طبیعی داشته باشند، بیش از دو برابر می شود. محققان، این اتفاق را “الگوی برخاست” نامیده اند. از طرف دیگر، برای افراد مبتلا به افت فشار خون ِبیش از 20٪، تیم تحقیق، بیش از دو برابر خطر سکته مغزی را تشخیص دادند.

آیا فشار خون در خواب کاهش می یابد؟

در مقایسه با الگوی فشار خون در طول روز، فشار خون به طور کلی حدود 10٪ تا 20٪ در طول خواب کاهش می یابد. در هنگام خواب می توان فشار خون نسبتا خالصی را مشاهده کرد. زیرا بیشتر عوامل تأثیر گذار بر فشار خون، در هنگام خواب به حداقل می رسند.

 اما متخصصان، معمولاً برای اندازه گیری فشار خون و تشخیص اینکه آیا داروی تجویز شده برای فشار خون موثر است یا خیر، به اندازه گیری فشار خون در مطب، که در طول روز انجام می شود، اعتماد می کنند.

این اندازه گیری های روزانه ممکن است فشار خون بالایی را که در شب اتفاق می افتد، نادیده بگیرد. با این روش همچنین ممکن است افت شدید فشار خون نیز در نظر گرفته نشود. با اندازه گیری فشار خون در مطب، عمدتا فشار خون روزانه را بدست می آوریم. اما مشاهده آنچه در شب اتفاق می افتد، می تواند بینش عمیق تری به پزشک بدهد.

اگر روند تغییرات فشار خون در شب ادامه داشته باشد، متخصص قلب برای شما هولتر 24 ساعته فشار خون را تجویز می کند تا بتواند تغییرات فشار خون را به صورت دقیق تری ارزیابی کند.

بیماران از یک کاف فشار خون پوشیدنی و یک مانیتور قابل حمل، استفاده می کنند که به طور خودکار و در فواصل منظم، فشار خون را ردیابی می کند.

آیا مبتلایان به فشار خون بالا، باید در طول شب فشار خون خود را بررسی کنند؟

بهترین پاسخ برای این سوال، در حال حاضر «شاید» است. ارزیابی فشار خون در طول شب، می تواند اطلاعات مفیدی، جهت کنترل بهتر فشار خون، در اختیار پزشک قرار دهد. تغییر زمان داروهای فشار خون به تجویز پزشک معالج می تواند در کنترل فشار خون، موثر باشد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابوالقاسم پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر من حدود غروب که میشه تا اواخر شب فشار خونم بالا میره روی ۱۵یا۱۴ خیلی احساس گرما هم میکنم ۲۳ساله هستم و از اضطراب رنج میبرم و داروهایی مثل پاروکستین و والپروات سدیم مصرف میکنم برای اضطراب که کمی کنترل میشه سرم هم شب ها سنگین میشه و درد میگیره مشکل من چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام، ۵۲ سال دارم مدت سه سال است فشار خون کنترل شده توسط متخصص قلب با متارول و تریا مترون اچ بخصوص با فشاار مینیمم بالا به مقدار ۹ تا ۱۰ دارم و دیابت نوع دو کنترل شده روز دوعدد متفورمین با قند ناشتای بین ۱۰۴ تا ۱۲۰ ، متوجه شدم زمانی که یبوست دارم و برای دفع تلاش میکنم تا چندین روز دچار فشار مینیمم بالا و مقداری فشار ماکزیمم و غار و غور شکم میشوم و که بسیار آزار دهنده است . جدیدا هم سونوی کلیه ، کبد ،صفرای ، طحال و پروستات دادم همه چیز تقریبا نرمال بود. با توجه به اینکه با نفخ و یبوست خیلی اذیت میشوم و به دیسک ۴ و ۵ هم فشار وارد میشود ایا میتواند مشکل فشار خون مربوط به ناحیه شکم باشد و بکدام متخصص مراجعه نمایم ؟ با سپاس از لطف و عنایت جنابعالی به بنده و سایر هموطنان عزیز.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر فشار خون شما به مشکل گوترشی شما ترتباطی ندارد با متخصص گوارش مشورت کنید
  • تصویر کاربر ناشناس یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.خانم ۶۰ ساله با سابقه آترواسکلروز و آنژیوپلاستی و فشار خون.داروهای لوزارتان اچ نصف صبح و نصف شب و متوهگزال روزانه و آسپیرین و آتورواستاتین مصرف می کنند.فشار خون بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب ۹۰ روی ۶۰ هست ولی در طول روز و شب بین ۱۲۰-۱۳۰روی ۸۰ هست.آیا این تغییرات فشار خون نرمال هست؟ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      دوز شب لوزارتان‌اچ حذف شود
  • تصویر کاربر رستمی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مادرم ۷۵ سالشه ۱۵ روز پیش فشارش رو ۱۷/۵ شد قرصی که مصرف میکرد لوزارتان ۵۰ و امولودیپین ۵ و کاردیلول ۲۵ و لووکسین ۱۰۰ برای تیروئید وقرص چربی ۱۰ مصرف می‌کنند فشارش که بالا رفته بود دکتر گفته بود لوزار اچ مصرف کنن ولی فشارش پایین شد و قطع کرد و امولودیپین ۵ و کاردیلول ۲۵ رو مصرف کردن فشار روزا بین ۱۰ تا ۱۳و ۱۴ وشب و مخصوصا اوایل صبح فشار رو ۱۵ و ۱۶ بود کاردیلول رو صبح وشب و امولودیپین رو زمانی که فشارش بالای ۱۱ و ۱۲ بود مصرف میکنه مضاف بر این که کلیه اش کیست دا ه و یه مدت کراتین دفع میکرد و تیروئید عمل کرده ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام الان سوال شما از بنده چیست؟
  • تصویر کاربر آبی جمعه ۷ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام مادرجنده ۶۷ساله است و چندسالی است که ازقرص اتنولول استفاده می‌کند الان باوجودیکه هرشب قرص مبخورد باز اوایل صبح احساس سرگیجه دارد وفشارشون بالا است بنظر شما چه کاری انجام دهیم سابقه قند هم دارن و متفورمین می‌خورند ارتوراستاتین هم واس چربی می‌خورند لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۷ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید داروی ایشان عوض شود
  • تصویر کاربر کریمی یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من معمولا فشار خون بدنم در شب 16روی9/6می باشد وحدود 7سا است قرص فشار مصرف می کنم دلیل چیست لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر مادر من بیماری قند و فشار داره ده ساله برا فشار انالاپریل پنج یکی صبح یکی شب میخورد برا چکاپ رفتیم متخصص داخلی قرصشو عوض کرد والزو میکس ۵/۸۰یکی صبح یکی شب تجویز کرد بعد سه هفته مچ پاهاش ورم کرد به پزشک اطلاع دادیم لوزارتان اچ تجویز کرد یکی شب یکی روز بعد پنج روز سرگیجه ومنگی پیدا کرد باز به دکتر اطلاع دادیم قرص لوزارتان اچ رو نصف صبح و نصف شب تجویز کرد همچنین میزان دفعات ادرارشون هم زیاد تر شده و موقع ادرار مثانه شون درد میگیره برا دیابتشون هم قبلا یک متفورمین ۵۰۰و نصفه گلی بنکلامید ۵ صبح میخوردن و همین مقدار شب میخوردن که دکتر به جاش بهشون قرص سینوریپا۵۰۰/۱۲.۵یکی صبح و یکی شب دادن
    الان می‌خوام ببینم این درد مثانه و زیاد شدن تعداد دفعات ادرار ربطی به این قرص ها داره
    شبی یک آسپرین ۸۰و اترواستاتین ۲۰ هم ده ساله میخورن در ضمن زخم معده هم دارن که دکتر یه دوره دارو براشون تجویز کرده مثل کلیدینیوم سی دو عدد در روز فاموتیدین۲۰شبی یکی وپنتو پرازول۴۰یکی شب یکی روز و اورسوفار ۳۰۰یکی شب یکی روز اینا با قرصایه فشار و قندشون تداخلی ندارند
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام افزایش ادرار و علیم مثانه می‌تواند مربوط به تاروهای تجویز شده باشد
  • تصویر کاربر صادقی چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و ارادت من بیشتر مواقع فشار خون رو 14رو 8یه 13رو 8هست نگران کننده هست لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر نازنین دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    فشار خون ندارم مجبورا انتخاب کردم روی هر دوبازوم هر چند وقت یکبار رگهای واضح قرمزتیره میزنه بدون خارش و سوزش و جلوه ی بدی داره تاپ نمیتونم بپشوم ممنون از راهنمایی تون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      عکس ارسال شود
  • تصویر کاربر محمود دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من دوسال آملودیپین 5مصرف میکردم فشارک کنترل بود یک ماه پیش قطع کردم بعد 10روز فشارم 16/11میشد.دوباره روزی 1ععد آملودیپین 5صبح استفاده میکنم ولی شب ها فشارم بالاست به نظر شما چیز دیگر مصرف کنم .
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      مجدد روزی ۲ نوبت آملودیپین مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.