وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا واریس می تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود?

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا تا به حال در اواسط شب به دلیل گرفتگی دردناک عضلات پای خود بیدار شده اید؟ از دلایل احتمالی برای این تجربه ی ناخوشایند می توان به خستگی عضلانی، کم آبی و کمبود مواد مغذی خاص اشاره کرد. اما ممکن است از شنیدن مقصر احتمالی دیگر تعجب کنید: گاهی اوقات رگهای واریسی موجب گرفتگی عضلات پا می شوند.

اگر از رگ های واریسی و گرفتگی عضلات پا در شب رنج می برید، ما می توانیم به شما کمک کنیم. دیگر نیازی نیست با درد و ناراحتی زندگی کنید. در این مطلب اطلاعاتی در رابطه با واریس و گرفتگی عضلات پا ارائه خواهیم داد.

آیا رگ های واریسی می توانند موجب گرفتگی عضلات پا شوند؟

واریس و گرفتگی عضلات پا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ گرفتگی عضلات پا فقط یکی از علائم بیماری های رگ ها یا نارسایی وریدی می باشد. نارسایی وریدی یک مشکل زمینه ای است که منجر به رگهای واریسی می شود. علائم شایع دیگر شامل پا درد، ورم، خستگی، سوزش و خارش می شوند. اگر نارسایی وریدی دارید، ممکن است با بالابردن پاهای خود، تسکین پیدا کنید.

آیا رگ های واریسی می توانند موجب گرفتگی عضلات پا

بیماری وریدی زمانی رخ می دهد که دریچه ی رگهای ریز پاها آسیب می بینند و نمی توانند به طور مؤثر خون شما را به گردش در آورند. عوامل زیادی می توانند منجر به این نوع آسیب شوند که شامل ژنتیک و سبک زندگی می شوند. زمانی که نارسایی وریدی ایجاد می شود، رگهای ناقص می توانند منجر به جمع شدن خون در نقاط خاص شوند. این شرایط در نهایت می تواند منجر به رگهای واریسی و عنکبوتی شود.

چرا رگ های واریسی موجب گرفتگی می شوند؟

خونی که در پاها جمع می شود، خون بدون اکسیژن است که سموم زیادی دارد. زمانی که رگ های پاهای شما سالم باشند، این خونِ بدون اکسیژن به قلب برمی گردد تا دوباره پر از اکسیژن و مواد مغذی شود. زمانی که خون در پاها جمع می شود، این سموم می توانند به عضلات و بافت های مجاور نشت پیدا کنند.

این جمع شدن خون می تواند منجر به گرفتگی دردناک عضلات پا، اکثراً در ساق پاها شود. رگ های واریسی و گرفتگی عضلات پاها اغلب ممکن است در بارداری ایجاد شوند. در زنان باردار، علائم رگ های واریسی معمولاً در ماههای بعد از زایمان خود به خود برطرف می شود.

نارسایی وریدی در صورت درمان نشدن می تواند موجب علائم ناراحت کننده و مشکلات سلامتی خطرناکی شود. مشکلات سلامتی خطرناکی که ممکن است اتفاق بیفتند شامل اولسرهای وریدی می شوند. اولسرهای وریدی، نوعی زخم غیر خوب شونده هستند که شما را مستعد عفونت های خطرناک پوست و خون می کند. اگر شما رگ واریسی دارید، ممکن است در معرض خطر ترومبوز ورید عمقی قرار بگیرید. ترومبوز ورید عمقی، یک مشکل خطرناک است که اگر علائم آن را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص اینکه رگ های واریسی علت گرفتگی عضلات پاها هستند یا نه، توصیه می شود به متخصص عروق مراجعه کنید. معاینه ی فیزیکی و تصویربرداری عروق می تواند به توضیح دقیق گرفتگی عضلات پای شما کمک کند.

چگونه می توان گرفتگی عضلات پای ناشی از رگ های واریسی را تسکین داد؟

اگر رگ های واریسی موجب گرفتگی عضلات پا شوند، چندین روش پیش رو دارید. ما معمولاً برای تسکین علائم و پیشگیری از مشکلات وریدی دیگر، اصلاح سبک زندگی را توصیه می کنیم. گرچه، برای حل ریشه ای مشکل، ما اغلب درمان های کم تهاجمی را بهترین راه برای درمان رگ های واریسی می دانیم.

برای تسکین گرفتگی عضلات پا بر اثر رگ های واریسی، روش های زیر را امتحان کنید:

شاخص توده ی بدنی سالم را حفظ کنید:

چاقی یا اضافه وزن می تواند فشار زیادی به دریچه های رگ ضعیف وارد کند. برای تسکین این فشار و بهبود علائم وریدی، کاهش وزن می تواند به شما کمک کند.

به طور منظم ورزش کنید:

فعالیت فیزیکی می تواند گردش خون را افزایش دهد و مشکلات مربوط به رگ های واریسی و گرفتگی پاها در شب را کاهش دهد. یک برنامه ی پیاده روی می تواند به طور ویژه برای تسکین گرفتگی دردناک پا مفید باشد.

گرفتگی عضلات پای ناشی از رگ های واریسی

به طور مرتب در اطراف راه بروید:

در کنار جلسات ورزشی منظم، سعی کنید تا حد امکان در طول روز بلند شوید و در اطراف راه بروید. بی فعالیتی یک عامل خطر قابل توجه برای ابتلا به بیماری رگ ها می باشد.

پاهای خود را بکشید:

زمانی که نمی توانید از پشت میز خود بلند شوید ما پیشنهاد می کنیم پاهای خود را بکشید. همچنین می توانید مچ و نوک انگشتان پای خود را بچرخانید و روی ساق پای خود حرکات کششی انجام دهید.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید:

روی غذاهای غنی از مواد مغذی، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های خام و لبنیات کم چرب تمرکز کنید. از مصرف سدیم، شکرهای افزوده و الکل خودداری کنید یا آنها را محدود کنید.

بدن خود را هیدراته نگه دارید:

نوشیدن مایعات کافی می تواند به تسکین علائمی مانند ورم و گرفتگی پا کمک کند. توصیه می شود صبح ها بطری آب خود را با مقدار مناسبی آب پر کنید، سپس خود را متعهد کنید که تا انتهای روز آن را بخورید.

سیگار نکشید:

سیگار می تواند رگ های خونی شما را منقبض و علائم نارسایی وریدی را بدتر کند. اگر برای ترک سیگار به کمک نیاز دارید، از پزشک در مورد راهکارهای مؤثر برای ترک سیگار سؤال کنید.

شرایط سلامتی دیگر را کنترل کنید:

مشکلات زمینه ای مانند فشار خون بالا و دیابت می تواند حتی گرفتگی عضلات پا را بدتر کند. با پزشک خود در مورد کنترل این مسائل و بهبود سلامت رگ صحبت کنید.

جوراب های فشاری بپوشید:

فشار وارد کردن به پایین تنه در طول روز می تواند به پیشگیری از گرفتگی پا در شب کمک کند. متخصص رگ شما می تواند سطح مناسبی از فشار را برای شما تجویز کند.

پاهای خود را بالا ببرید:

علائم رگهای واریسی معمولاً در پایان روز بدتر می شوند. بالا بردن پاها با استفاده از چند بالش یا یک وسیله می تواند به تسکین ناراحتی کمک کند. شما در زمان دلخواه می توانید این کار را انجام دهید، اما این کار به طور ویژه در شب مؤثر خواهد بود.

گرمای متوسط اعمال کنید:

ممکن است متوجه شوید که استفاده از یک بطری آب گرم یا پد حرارتی الکتریکی روی ساق های پاها به تسکین گرفتگی کمک می کند. فقط مطمئن شوید که منبع حرارتی شما گرم باشد و نه داغ. زیرا گرمای بیش از حد می تواند علائم شما را افزایش دهد. از وان یا حمام داغ خودداری کنید.

از ایستادن یا نشستن طولانی خودداری کنید:

اگر شغل شما مستلزم ایستادن یا نشستن طولانی مدت است، ممکن است بیشتر در خطر بیماری رگها باشید. سعی کنید در اطراف حرکت کنید و تا حد امکان ساق های پای خود را بکشید و ماساژ دهید.

از پزشک خود در مورد درمان رگ سؤال کنید:

با اینکه روش های بالا می توانند به کاهش گرفتگی عضلات پاها کمک کنند، فقط درمان رگ ها می تواند علت زمینه ای مشکل را حل کند. خوشبختانه، چندین روش کم تهاجمی و سرپایی وجود دارد که می توانند حال شما را با کمترین عوارض جانبی بهتر کنند.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.