وبسایت دکتر مرعشی زاده

5 نکته مهم برای جلوگیری از خونریزی وریدهای واریسی

در این مقاله مطالعه می کنید:

رگ های واریسی معمولاً به علت ظاهر ناخوشایندشان آزاردهنده هستند؛ اما زمانی که شروع به خونریزی می کنند به این معناست که باید سریعاً به دنبال درمان باشید! واریس مشکل رایجی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. با وجود اینکه در اغلب موارد این مشکل خطر جانی ندارد، اما عدم درمان آن می تواند بسیار خطرناک باشد. یکی از مهم ترین خطرات مرتبط با واریس، خطر خونریزی است.

در این مقاله ما به 5 نکته ی مهم برای جلوگیری از خونریزی وریدهای واریسی اشاره خواهیم کرد.

آیا وریدهای واریسی می توانند پاره شوند یا خونریزی کنند؟

بله. خونریزی رگ های واریسی اغلب در افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی رخ می دهد. نارسایی مزمن وریدی بیماری است که در آن دریچه ی وریدها ضعیف می شوند و خون به جای حرکت به سمت قلب، به عقب برگشته و در وریدها تجمع می یابد. از آنجایی که به مرور زمان خون زیادی در این سیاهرگ ها انباشته می شود، پس از مدتی ممکن است دیواره ی آنها ضعیف شده و در نهایت پاره شوند و در نتیجه، خونریزی رگ های واریسی اتفاق بیفتد.

در صورت مواجهه با خونریزی وریدهای واریسی باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. پزشک با به کار گرفتن مناسب ترین روش درمانی به توقف خونریزی و کاهش خطر عوارض بعدی مثل عفونت یا لخته شدن خون کمک می کند.

واریس ساق پا

خونریزی وریدهای واریسی چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

خونریزی ناگهانی در رگ های واریسی می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی شود. از رایج ترین عوارض این امر می توان به کم خونی اشاره کرد. کم خونی زمانی رخ می دهد که سطح گلبول های قرمز سالم بدن کمتر از حد نرمال باشد. در برخی موارد، خونریزی وریدهای واریسی می تواند مشکلاتی مثل لخته شدن خون و در نتیجه کبودی یا هماتوم را در پی داشته باشد که دیرتر بهبود می یابد.

علاوه بر تمامی این موارد، خونریزی رگ های واریسی می تواند خطر ورود باکتری ها از طریق رگ های آسیب دیده به جریان خون را افزایش داده و باعث ایجاد عفونت و زخم در این ناحیه شود. اگر هر نوع خونریزی در رگ های واریسی خود مشاهده کردید فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند به مدیریت و کنترل رگ های واریسی شما کمک کند.

علت خونریزی وریدهای واریسی چیست؟

با وجود اینکه رایج ترین عوارض واریس پاها شامل ناراحتی، درد، تورم و رگ های برآمده می شود، اما خونریزی نیز می تواند یکی از عوارض این بیماری باشد. خونریزی وریدهای واریسی یک مشکل جدی است و باید هر چه سریع تر درمان شود. در اینجا برخی از علل شایع خونریزی وریدهای واریسی شرح داده شده است:

  • نارسایی مزمن وریدی (CVI): CVI مشکلی است که است که در آن دریچه های وریدهای پاها درست کار نکرده و نمی توانند جریان خون به سمت قلب را حفظ کنند. عملکرد ضعیف این دریچه ها و برگشت خون به عقب باعث تجمع خون در اندام تحتانی و اعمال فشار مضاعف روی سیاهرگ ها می شود. در نتیجه به مرور زمان دیواره ی سیاهرگ ها و پوست اطراف آن نازک و شکننده شده و احتمال پارگی و خونریزی افزایش می یابد.
  • زخم ها یا برجستگی ها: زخم یا یا برجستگی های روی سطح ورید ممکن است باعث خونریزی وریدهای واریسی شوند. این زخم ها معمولاً در اثر عوامل مختلفی مثل ضربه یا عفونت شکل می گیرند. زخم باعث شکاف در دیواره سیاهرگ و نشت خون به بافت و پوست مجاور آن می گردد.
  • خاراندن یا ساییده شدن زیاد: خاراندن یا ساییده شدن بیش از حد پوست ناحیه پاها ممکن است منجر به خونریزی وریدهای واریسی شود. اصطکاک مداوم ناشی از خارش یا سایش می تواند به لایه بیرونی پوست اطراف سیاهرگ آسیب زده و باعث خونریزی شود.
  • فعالیت بدنی شدید: فعالیت بدنی شدید مانند دویدن یا بلند کردن وزنه می تواند فشار زیادی روی رگ های ضعیف وارد کرده و باعث خونریزی رگ های واریسی شود.
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT): DVT وضعیتی است که در آن، لخته خون در یکی وریدهای عمیق تر پاها ایجاد می شود. این لخته ها جریان خون را مسدود می کنند و باعث تورم و شکنندگی وریدها خواهند شد. در نتیجه، احتمال پارگی و خونریزی افزایش می یابد.
علائم واریس پا در زنان

علائم پارگی رگ های واریسی چیست؟

دانستن علائم و نشانه های پارگی رگ های واریسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا در این صورت می توانید اقدامات تشخیصی و درمانی را فوراً انجام دهید. علائم رایج پارگی وریدهای واریسی عبارتند از:

  • درد و تورم در ناحیه آسیب دیده
  • تغییر رنگ پوست اطراف رگ های واریسی
  • احساس نبض یا سوزش در اطراف ناحیه آسیب دیده
  • سنگینی یا گرفتگی ساق پا
  • مشکل در راه رفتن
  • خونریزی وریدهای واریسی
  • توده برآمده در ناحیه آسیب دیده
  • احساس گرفتگی شدید که به سمت پایین ساق پا منتشر می شود.

در صورت وجود هر یک از علائم ذکر شده فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چگونه خونریزی وریدهای واریسی را متوقف کنیم؟

انجام اقدامات صحیح برای مدیریت و درمان خونریزی رگ های واریسی ضروری است. در اینجا پنج نکته ی اساسی وجود دارد که شما می توانید در زمان بروز خونریزی انجام دهید:

  • آرامش خود را حفظ کنید

ترسیدن هیچ کمکی نمی کند! حتی می تواند وضعیت شما را بدتر کند! بنابراین، حفظ آرامش و انجامات اقدامات لازم برای توقف و کاهش خونریزی اولین کاری است که باید انجام دهید. اگر احساس درماندگی می کنید، روی تنفس عمیق و تمرینات ریلکسیشن تمرکز کنید تا بتوانید به اعصاب خود مسلط شوید.

  • پاهای خود را بالا بیاورید

برای کاهش جریان خون، دراز کشیده یا صاف بنشینید و پاهایتان را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. با این کار فشار کمتری به ناحیه آسیب دیده اعمال شده و خونریزی تا حد زیادی کاهش می یابد.

  • ناحیه آسیب دیده را فشار دهید

یک پارچه یا حوله تمیز را به مدت 10 الی 20 دقیقه با فشار مستقیم روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این امر به کاهش و یا توقف خونریزی کمک می کند.

  • در صورت لزوم با اورژانس تماس بگیرید

اگر خونریزی شما شدید بوده و بعد از 20 دقیقه با وجود فشار دادن ناحیه بند نیامد، بهتر است با اورژانس تماس بگیرید. یک پزشک در چنین شرایطی بهتر می تواند به شما کمک کند.

  • به دنبال درمان باشید

زمانی که خونریزی متوقف شد در اسرع وقت به پزشک یا متخصص عروق مراجعه کنید. پزشک می تواند با روش های درمانی مختلفی مثل فرسایش رادیوفرکانسی، لیزر درون وریدی، اسکلروتراپی با فوم ( فوم اسکلروتراپی ) یا سایر روش ها به درمان وریدهای واریسی شما کمک کرده و مطمئن شود دیگر خونریزی رخ نمی دهد.

این 5 مورد از مهم ترین اقداماتی است که باید برای کنترل و مدیریت خونریزی وریدهای واریسی انجام دهید.

آیا راهی برای جلوگیری از خونریزی وریدهای واریسی وجود دارد؟

بله، شما با رعایت موارد ساده ی زیر می توانید خطر خونریزی وریدهای واریسی را کاهش دهید:

  • برای کمک به کاهش تجمع خون در رگ ها، جوراب واریس بپوشید.
  • برای کمک به تقویت رگ هایتان غذاهای سرشار از فیبرها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها مصرف کنید.
  • از نشستن یا ایستادن طولانی مدت در یک وضعیت خودداری کنید.
  • ورزش منظم را فراموش نکنید.
  • چهارزانو ننشینید و هنگام نشستن پاهای خود را روی هم نیندازید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • از انجام ورزش های شدید بپرهیزید.
    دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.