وبسایت دکتر مرعشی زاده

درد دست چپ چه وقت نشان دهنده مشکل قلبی است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

همه ما درمورد درد بازوی چپ مطالب زیادی خوانده‌ایم و از دوستان و خانواده شنیده‌ایم که ممکن است مربوط به قلب باشد. در واقع درد دست چپ می تواند علل مختلفی داشته باشد، از درد عضلانی معمولی گرفته تا حتی حمله قلبی شدید. علل دیگر آن شامل بیماری های پوستی، بافت نرم، اعصاب، استخوان ها، مفاصل یا عروق خونی بازو می باشند.

قبل از اینکه به این نتیجه برسیم که درد بازوی چپ به علت مشکل قلبی است یا خیر، باید علل دیگر را بررسی کنیم. عوامل متعددی مانند موارد زیر وجود دارند که باید قبل از محدود کردن درد به قلب در نظر داشته باشید.

درد بازوی چپ

شدت درد دست چپ چه میزان است؟

اگر درد مربوط به سکته قلبی باشد، اغلب باعث احساس فشار در سمت چپ قفسه سینه و دست چپ می شود. این درد می تواند خفیف باشد یا اصلاً دردناک نباشد (حمله قلبی خاموش). درد همچنین ممکن است شدید و از نظر شدت 10 از 10 باشد. این درد به جای بازوی چپ بیشتر در قفسه سینه خواهد بود و به سمت بازوی چپ، فک یا پشت انتشار پیدا می کند.

به غیر از درد در بازو، فک، گردن و پشت، علائم دیگری مانند تهوع، سرگیجه و عرق سرد و تنگی نفس نیز ممکن است ایجاد شود. اگر هر یک از این علائم همراه با درد بازوی چپ همراه باشد، بهتر است برای بررسی حمله قلبی فورا به پزشک مراجعه کنید.

مدت زمان درد دست چپ به چند صورت است؟

اگر درد بازوی چپ چند ثانیه طول بکشد، بعید است که درد مربوط به قلب باشد. اگر درد برای مدت طولانی (روزها یا حتی هفته ها) طول بکشد، بعید است که درد مربوط به قلب باشد. اگر درد چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد، باید به مشکل قلبی شک کرد. زمان بروز درد را دقیق به پزشک برای تشخیص دقیق اطلاع دهید.

آیا درد شما به علت آنژین صدری است؟

آنژین صدری دردی است که به علت جریان ناکافی خون به قلب ایجاد می شود. هنگامی که آنژین صدری رخ می دهد، احساس فشار همراه با درد در شانه ها، قفسه سینه، بازوها، پشت یا گردن ایجاد می شود.

همچنین ممکن است علائم آن همانند سوء هاضمه باشد. همیشه آنژین صدری، درد در بازوی چپ ایجاد نمی کند اما احتمال آن وجود دارد. آنژین صدری می تواند با استرس جسمی یا روحی بدتر شود. اگر مشکوک به آنژین صدری هستید، بهتر است برای ارزیابی و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

علل دیگر درد دست چپ

علل زیادی برای ایجاد درد دست چپ وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم. اگر با حرکت گردن درد در بازوی چپ ایجاد می شود، ممکن است به علت اسپوندیلوز گردن باشد. اگر درد با حرکت دادن شانه شدت می یابد، ممکن است به علت آرتروز شانه باشد.

اگر گزگز، بی‌حسی یا از دست دادن عملکرد در بازوی چپ دارید، ممکن است به علت آسیب عصبی باشد. اگر در فشار خون در دو دست شما اختلاف وجود داشته باشد، ممکن است علت آن بیماری شریانی محیطی مانند آترواسکلروز باشد که معمولاً در افراد سیگاری ایجاد می شود.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.