وبسایت دکتر مرعشی زاده

درمان واریس مچ پا و عکس آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

رگ های واریسی در مچ و قوزک پا، برای بسیاری از افراد می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. حدود یک سوم بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود دچار واریس می شوند. یکی از رایج ترین نواحی که تحت تأثیر واریس قرار می گیرند پاها هستند. رگ های واریسی در مچ پا، می توانند ساده ترین کارها مثل ایستادن و راه رفتن را نیز دشوار کنند.

بیماران نه تنها از علائم جسمی منفی مثل درد و ورم رنج می برند، بلکه ظاهر ناخوشایند این رگ های پیج خورده و برآمده نیز برای آنها آزار دهنده است. درمان واریس مچ پا به چه صورت است؟ خوشبختانه، درمان های مختلفی برای واریس مچ و قوزک پا وجود دارد. در ادامه ی این مقاله، به دلایل ایجاد واریس در مچ و قوزک پا پرداخته و بهترین روش های درمانی را ارائه خواهیم داد.

عکس واریس مچ پا:

واریس در مچ پا

علت واریس مچ و قوزک پا چیست؟

فاکتور های مختلفی از جمله علل ژنتیکی، تغذیه نامناسب و استرس، می توانند منجر به واریس مچ و قوزک پا شوند. البته، دو دلیل اصلی این مشکل جاذبه و وزن می باشند. واریس معمولاً زمانی در پاها اتفاق می افتد که وریدهای پا برای اینکه با جاذبه مقابله کرده و خون را به قلب برسانند، مجبور شوند بیش از حد کار کنند. از آنجایی که این رگ ها بار وزن بالاتنه را نیز به دوش می کشند، فشار بیشتری روی آنها است. همین امر می تواند تعادل جریان خون را تحت تأثیر قرار دهد.

ورید ها (سیاهرگ ها) دارای دریچه های یک طرفه ای هستند، که حرکت خون در خلاف نیروی جاذبه را آسان تر می کنند. زمانی که ورید های پا بیش از حد تحت فشار قرار می گیرند، این دریچه ها آسیب دیده و یا تضعیف می شوند. بنابراین، خون به جای حرکت به سمت قلب، به عقب بر می گردد (رفلاکس وریدی) و در سیاهرگ ها تجمع می یابد. در نتیجه، سیاهرگ های شما گشاد و متورم خواهند شد. به این رگ های باد کرده و تغییر رنگ داده شده، رگ های واریسی گفته می شود. از این رو، چاقی یا اضافه وزن می تواند به طور چشمگیری خطر ایجاد رگ های واریسی در مچ و قوزک پا را افزایش دهد. زیرا در بیماران مبتلا به چاقی، دریچه های وریدی آسیب دیده تحت فشار اضافه وزن بدن قرار گرفته و توان کافی برای انتقال خون به قلب را ندارند.

علائم واریس مچ و قوزک پا

علائم واریس مچ و قوزک پا در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. البته، رایج ترین علائم این بیماری شامل موارد زیر می شود:

واریس در مچ پا به چه شکل است

وریدهای آسیب دیده ی مچ و قوزک پا همچنین ممکن است با ظاهری شبیه به تار عنکبوت نمایان شوند، که به آنها رگ های عنکبوتی گفته می شود. رگ های عنکبوتی مشابه رگ های واریسی بوده، اما اندازه ی آنها کوچک تر است و ظاهری مانند تار عنکبوت دارند.

چگونه مطمئن شویم که به واریس مچ و قوزک پا مبتلا هستیم؟

در برخی موارد، شما به وضوح می توانید ناهنجاری های وریدی را در ناحیه ی مچ و قوزک پا مشاهده کنید. واریس ممکن است به صورت رگ های بزرگ و برآمده در بالای مچ پا، یا رگ های کوچک تر شبیه به تار عنکبوت و به رنگ بنفش یا آبی باشد. این نشانه ها در برخی موارد با ورم پا همراه هستند. همچنین گاهی اوقات، بیمار متوجه زخم های سطحی وریدی در نیمه ی پایینی پای خود می شود.

در موارد دیگر، ممکن است بیمار هیچ نشانه ی ظاهری نداشته باشد. البته، در این موارد هم امکان دارد که با وجود نبودن نشانه های واضح جسمی، بیمار احساس درد و نبض را تجربه کند.

آیا واریس مچ و قوزک پا به درمان نیاز دارد؟

رگ های واریسی مچ و قوزک پا در صورت عدم تشخیص یا درمان طولانی مدت، می توانند منجر به مشکلاتی جدی شوند. این مشکلات شامل مواردی مثل اگزما، تغییر رنگ پوست و زخم های شدید در سطح پوست و همچنین سفتی قوزک و نیمه پایینی پا می شود. رگ های واریسی مچ و قوزک پا همچنین، خطر ایجاد لخته های خونی با خطر جانی را افزایش می دهند. به همین دلیل بهتر است بلافاصله پس از مواجهه با واریس، به فکر درمان آن باشید.

بهترین درمان برای واریس مچ و قوزک پا چیست؟

بهترین درمان واریس مچ پا و قوزک، با هدف حذف کامل رگ های آسیب دیده ی واریسی، از ناحیه ی مچ و قوزک پا انجام می شوند. درمان های امروزی در کلینیک واریس، نسبت به روش های پیشین بسیار کم تهاجمی می باشند. این روش ها مانند درمان واریس با لیزر، نیاز به بستری ندارند و با کم ترین عوارض جانبی و بالاترین نرخ موفقیت همراه اند.

3 گزینه ی برتر درمان برای مشکل رگ های واریسی:

درمان برای واریس مچ

 ابلیشن لیزر داخل وریدی (EVLA)

ابلیشن لیزر داخل وریدی، یک روش درمانی انقلابی برای واریس مچ و قوزک پا -با نرخ موفقیت 98%- می باشد. این روش درمانی  یکی از پر طرفدارترین درمان های ارائه شده بین بیماران بوده و توسط مرکز ملی کیفیت درمان آمریکا، به عنوان استاندارد طلایی برای از بین بردن رگ های واریسی انتخاب شده است. از فواید پر شمار این درمان می توان به زمان بهبودی کوتاه و تأثیرگذاری بلند مدت آن اشاره کرد.

در این روش، دستگاه لیزر که با امواج اولتراسوند هدایت می شود، پالس های کوتاه انرژی گرمایی را به دیواره ی رگ های آسیب دیده ی واریسی وارد کرده و سپس، کانال وریدی بسته می شود. با گذشت زمان، خون خود به خود به رگ های خونی سالم اطراف رگ بسته شده تغییر مسیر می دهد. نتیجه ی این درمان 4 الی 6 هفته بعد از انجام عمل (زمان مورد نیاز برای تخریب طبیعی کامل رگ ها) خود را نشان می دهد.

اسکلروتراپی مایع و کف

اسکلروتراپی یک درمان تخصصی برای از بین بردن رگ های واریسی کوچک تر، در مچ و قوزک پا است. این روش یک درمان ایده آل برای مشکلات بازگشت پذیر وریدی محسوب می شود. اسکلروتراپی تحت بی حسی موضعی انجام شده و کمتر از 30 دقیقه زمان می برد. در اسکلروتراپی با کف (فوم اسکلروتراپی) از یک کف پزشکی مخصوص به نام اسکلروسانت استفاده می شود، که قابلیت تخریب رگ های واریسی را دارد. این ماده ی چسبناک، تحت هدایت امواج اولتراسوند به ناحیه ی آسیب دیده تزریق می گردد تا این ورید ها را بسته و خون انباشته شده را به بیرون هدایت کند. با گذشت زمان، دیواره ی رگ ها به طور طبیعی نابود می شوند و بدن آن را جذب می کند.

بیشتر بیماران نتیجه ی مثبت این درمان را 3 الی 6 هفته بعد از انجام عمل مشاهده می کنند؛ اما برای ناپدید شدن رگ های بزرگ تر در واریس مچ و قوزک پا، ممکن است به زمان بیشتری نیاز باشد. سازمان ملی کیفیت درمان آمریکا، از این روش درمانی به عنوان جایگزین استاندارد طلایی، برای بیمارانی که قادر به استفاده از EVLA نیستند، نام برده است. روش اسکلروتراپی مایع نیز مشابه اسکلوتراپی کف می باشد؛ به این معنا که با تأثیر روی جداره ی دیواره ی ورید، آن را مسدود می کند. اسکلروتراپی مایع، اغلب برای درمان رگ های کوچک تر -مثل رگ های عنکبوتی- که ناحیه ی کمی از پوست را درگیر کرده است، روشی ایده آل محسوب می شود. اسکلروتراپی کف برای وریدهای نسبتاً بزرگ تر کاربرد دارد. جراح با توجه به شرایط خاص واریس شما، یکی از این دو روش را پیشنهاد می کند.

ابلیشن رادیوفرکانسی

ابلیشن رادیوفرکانسی (RFA) یکی دیگر از درمان های کم تهاجمی برای رگ های واریسی مچ پا است، که تنها 30 الی 90 دقیقه به طول می انجامد. با وجود اینکه اسکلروتراپی کف و EVLA درمان های پر طرفدارتری هستند، اما ابلیشن رادیوفرکانسی برای حذف رگ های آسیب دیده در شرایط خاص، بسیار مؤثر می باشد. در این روش، پزشک از انرژی گرمایی برای از بین بردن رگ های واریسی استفاده می کند.

به مرور زمان رگ های آسیب دیده -در اثر زخم های ایجاد شده- به طور کامل مسدود می شوند. در نتیجه، خون دیگر در کانال رگ های واریسی مربوطه انباشته نشده و باد نمی کند. بعد از چند هفته، ورید مربوطه خود به خود از بین رفته و جذب بدن می شود. بیماران بعد از این عمل در عرض چند هفته، به نتیجه ی مطلوب خواهند رسید.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عابدینی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام من خانم چهل وپنچ ساله هستم وچاقم وحدود دوازده سال هست که قرص پراپرانول ۱۰مصرف میکنم زیره نظره دکتر ولی الان مدتیه احساس سنگینی قفسه ی سینه دارم وسرفه های شبانه میخواستم بدونم مشکل قلبی دارم یا نه چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۳ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید من الان ۴ماهه وسط قفسه سینم درد میکنه وقتی گردنمو میچرخونم تیر میکشه قفسه سینم علتش چیه دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام تیپ درد شما قلبی نیست و بیشتر مطرح کننده دردهای عضلانی اسکلتی می باشد
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.بنده۴۶سالمه.تقریباچندساله قرص اعصاب مصرف میکنم.الانم الپرازولام.امس تریپتیلین شبی نصفی ویک عددقرص رهاکین مصرف میکنم.متاسفانه بعضی وقتادچارتپش قلی میشم که تاچندروزادامه دارد.پیش متخصص رفتم برام پرپرانول نوشت ولی مصرف نکردم.وقتی الپرازولام میخورم یکم تپش قلبم کم میشه البته سیگارم میکشم.میخاستم بپرسم ایانیازهست پرپرانول مصرف کنم؟وکلاعلت تپش قلبم بیماری قلبی هستش یااعصاب؟
    باتشکرازراهنمایتان
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      استرس طپش را تشدید می‌کند، اگر طپش دارید پرانول را مصرف کنید
  • تصویر کاربر ریحانه دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من یه آزمایش چکاپ دادم تو این آزمایش چیزی بع عنوان Athrogenetic هست که نرمالش بین ۲ تا ۵ اما مال من ۱ هست سرچ که کردم نوشته بود آنزیمی در قلب هست نگران شدم میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      مربوط به چربی حون هست و آزمایش شما عالیه
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من یه دونه خیارسبز خوردم احساس درد قفسه سینه ام کردم که همزمان احساس گوش درد آروغ وسکسه وخمیازه به همراه داشته به دکتر مراجعه کردم بعداز آزمایش ونوترقلب وعکس قفسه سینه گفتن که دستگاه ماخرابه وتوی این عکس سینه و یه شما قلبتون بزرگتر نشون داده به دکتر قلب مراجعه کنید روز بعد هم دل درد واحساس سوزش درگلو همراه با آروغ دارم ممنونم لطفا راهنمایی کنيد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      باید اکو‌انجام شود
  • تصویر کاربر النا شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وعرص ادب بنده یک روز تموم دست چپم کمی بی حس و ازناحیه پشت شانه تیر میکشه آیا ربطی ب قلب داره آخه دقیقااحساس میکنم رگ مربوط ب قلبم هست وپشت شانه میسوزه کمی
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر دریا سه شنبه ۲۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر محترم مادرم چند سال درد در قفسه سینه دارد چند وقت پیش اکو انجام دادالان سه ماه تنگی نفس و درد قفسه سینه بیشتر شده دکتر گفت شلی دریچه دارید تست ورزش هم انجام داد گفتند گرفتگی ندارد اندوسکوپی هم خراش در معده به نظر شما علت چیست نرمی دریچه می تواند درد ایجاد کند سپاس گذارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام مدارک ایشان باید رویت شود تا بتوان اظهار نظر کرد
  • تصویر کاربر هلیا یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۵ سالم هست ده سال پیش عمل vsd مادرزادی انجام دادم هر چند وقت یکبار هم اکو برمیدارم و نرمال بوده.دو روزه احساس میکنم سمت چپ قلبم درد میکنه و ول میکنه.ممکنه گرفتگی عروق داشته باشم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر آذر یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید.با توجه به عکس های ارسالی پیوست شده و نظر متخصصین در مورد عکس ها ئ انجام انژیوکت.خواهشمند است اعلام نظر بفرمائید که باید آنژیو انجام شود یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      تست ورزش نرمال گزارش شده، برای پاسخ بهتر باید تمام صفحات تست ورزش رویت شود و شرح حال دقیق از بیمار اخذ گردد
  • تصویر کاربر گراناز چهارشنبه ۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر درسته که مصرف بیش از ۳ قرص پروپرانول باعث مرگ میشه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      خیر درست نیست
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.