وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت سبز شدن رگهای پا

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا وجود رگ‌ های سبز دلیلی برای نگرانی است؟ علت سبز شدن رگهای پا چیست؟ در بیشتر موارد در صورتی که رگ های شما سبز به نظر می رسند جای نگرانی نیست؛ چون معمولا این به این معنا است که رگ های خونی شما خوب کار می کنند. رگ های سبز روی دست یا پاهای شما، رگ های سطحی هستند که به سطح پوست تان نزدیک هستند. علاوه بر این اگر رنگ پوست شما روشن تر است، احتمال دارد رگ های بیشتری را به رنگ سبز یا آبی ببینید.

اگر سیاهرگ های شما سبز به نظر می رسند و عللائم دیگری مانند تورم، درد یا التهاب در اطراف آن ها دارید، نشان دهنده اختلال در جریان خون است. این می تواند نشانه ای از بیماری جدی تری باشد.

رگ‌ های سبز

چه چیزی باعث ایجاد رگ های سبز روی پاها می شود؟

هنگامی که دریچه های رگ ها به درستی کار نمی کنند، رگ های واریسی ایجاد می شوند. سیاهرگ ها به دلیل جمع شدن خون در زیر دریچه آن ها، (به این دلیل که بزرگ و کشیده می شوند) آسیب خواهند دید. رگ های واریسی زیر پوست و به صورت خطوط سبز مایل به آبی برآمده، پیچ خورده و منقبض ظاهر می شوند.

چرا رگ های من سبز و قابل مشاهده هستند؟

اگر شرایطی را که ممکن است باعث ظاهر شدن ناگهانی رگ های سبز شود را بدانید، بهتر می توانید با ظاهر شدن رگ های قابل مشاهده روبرو شوید و مقابله کنید. رگ ها ممکن است در شرایطی مثل در معرض خورشید بودن یا در هوای گرم بیشتر نمایان شوند. علاوه بر این، داشتن سوابق خانوادگی و ارثی بودن آن می تواند باعث افزایش آن ها شود. اختلالات واریسی معمولا جدی هستند و باید به دنبال یک پزشک متخصص باشید.

زمانی که دریچه های داخل رگ ها به درستی کار نمی کنند، باعث برگشت خون می شوند که احتمال دارد باعث ایجاد واریس شوند. در نتیجه خون زیر دریچه آسیب دیده، جمع می شود و باعث بزرگ شدن و کشیده شدن رگ ها می شود. در زیر پوست، رگ های واریسی به صورت خطوط سبز مایل به آبی ظاهر می شوند که ممکن است بیرون زده یا پیچ خورده به نظر برسند.

رگ هایی که قابل مشاهده هستند معمولا جای نگرانی ندارند. اگر در هوای گرم ورزش می کنید، در معرض آفتاب هستید یا لباس تنگ می پوشید، ممکن است رگ های خود را برجسته تر ببینید، ژنتیک، پیری و چاقی نیز می توانند رگ های شما را برجسته تر نشان دهند. بیماری هایی که رگ ها را تحت تاثیر قرار می دهند جدی تر هستند.

آیا سبز شدن رگهای پا طبیعی است؟

چرا رگ های من سبز است، اگر چه رگ های سبز در دست ها و پاهایتان غیرعادی نیستند، آن ها نشانگر عملکرد خوب رگهای خونی شما هستند. اختلالات در رگ ها و جریان خون در پاها از علائم اختلال در گردش خون است، که می تواند هشداری در مورد مسائل جدی تر باشد.

سیستم گردش خون بدون رگ ها نمی تواند کار کند. یک سیاهرگ و دریچه های آن، خون قرمز بدون اکسیژن را برای اکسیژن رسانی مجدد به قلب بر می گرداند. برخلاف سرخرگ ها، رگها معمولا به پوست نزدیک تر هستند، که تشخیص آن ها را آسان تر از سایر انواع  رگ های خونی می کند.

آیا سبز شدن رگهای پا طبیعی است؟

خون در رگ های من قرمز است پس چرا رگ ها سبز یا آبی هستند؟

اغلب اوقات رگ های سبز یا آبی بدون ضرر هستند. علاوه بر این، متغیرهایی چون رنگ طبیعی فرد و شاخص توده بدنی وجود دارد، که می تواند بر رنگ رگ های شما تاثیر بگذارد. گاهی، وجود رگ های سبز یا آبی روی پاها نیز، می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای باشد. به این ترتیب شما می بایست به یک متخصص رگ مراجعه نمایید.

اگر رگ های واریسی شما درد دارند و یا برآمده شده اند، بهتر است به یک متخصص مراجعه نمایید. نارسایی رگ ها را می توان از روی برآمدگی آن ها قبل از اینکه دیر شود تشخیص داد. دریچه های آسیب دیده رگ، نمی توانند خون را به طور موثری به قلب پمپاژ کنند و به این ترتیب نارسایی رگ ها رخ می دهد. پاها، ساق پا و مچ پا در نتیجه این مسئله متورم خواهند شد.

شما باید به این علائم نارسایی رگ توجه کنید:

خارش و سوزش

زخم پاها

پاهای خسته یا سنگین

گرفتگی عضلات پا

سندرم پاهای بی قرار

اگزما

چگونه از سبز شدن رگهای پا جلوگیری کنم؟

شما می توانید از رگ های سبز روی پاهایتان رها شوید و به این ترتیب ممکن است بتوانید این شرایط را تحت کنترل بگیرید. اگر بهبود نیافتید با متخصص ما در ارتباط باشید.

به طور منظم ورزش کنید.

ورزش گردش خون در رگ ها را افزایش می دهد، در نتیجه از تراکم خون جلوگیری می کند. علاوه بر این ورزش فشار خون فرد را کنترل می کند؛ چون فشار خون بالا به ایجاد رگ های واریس منجر می شود. 

جوراب های ساق بلند فشرده

بیشتر داروخانه ها جوراب های فشرده می فروشند، این جوراب ها با وارد کردن فشار به پاها، به گردش خون کمک می کنند. با انجام این کار ماهیچه ها و رگ ها قادر خواهند بود تا خون مشخص نشده ای را به قلب ارسال کنند.

جوراب های ساق بلند فشرده

تغییرات رژیم غذایی

به خاطر داشته باشید هر تغییراتی در رژیم غذایی می تواند باعث سبز شدن رگ هایتان شود. رژیم غذایی که غنی از پتاسیم باشد، وجود رگ های سبز را کاهش می دهد. غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از سبزیجات، لوبیا، آجیل، لبنیات و سبزیجات نشاسته ای مثل کدو حلوایی. پتاسیم به طرز گسترده ای در مواد غذایی بسیاری در دسترس است به خصوص در میوه ها و سبزیجات.

مصرف فلاونوئیدها را افزایش دهید

فلاونوئدیدها زمانی که به رژیم غذایی اضافه می شوند، می توانند برای واریس ها مفید باشند. در نتیجه افزودن آن ها به رژیم غذایی، به حفظ جریان خون و جلوگیری از تجمع آن در رگ ها کمک می کنند. همچنین فلاونوئیدها فشار خون را در شریان های اصلی کاهش می دهند. فلاونوئیدها را می توان در میوه ها و سبزیجات مانند سیب، انگور، گیلاس، پیاز، اسفناج، فلفل دلمه ای و بروکلی یافت.

لباس های تنگ نپوشید

وقتی لباس خیلی تنگ است، جریان خون در بدن محدود می شود. پوشیدن لباس های گشاد جریان خون را محدود نمی کند و احتمال دارد گردش خون در پایین تنه بهبود یابد. حتی پوشیدن کفش مناسب هم در این جریان کمک کننده است، احتمال دارد پوشیدن کفش های تخت به جای پاشنه بلند وجود رگ های واریسی را کاهش دهد.

پاهایتان ر ا بالا ببرید

نگهداشتن پاها در ارتفاعی برابر یا بالاتر از قلب، به جریان خون کمک خواهد کرد. در نتیجه فشار در رگ های پا کاهش می یابد و خون به آرامی به سمت قلب جریان می یابد. علاوه بر این، زمانی که برای طولانی مدت می نشنید، مانند زمان هایی که درحال کار یا استراحت هستید بهتر است که پاهایتان را بالا نگه دارید.

ماساژ آرام

با ماساژ نواحی آسیب دیده می توانید جریان خون را در رگ هایتان را حفظ کنید. به منظور جلوگیری از آسیب های بافتی، مهم است که در هنگام ماساژ مستقیما روی رگ ها فشار وارد نکنید.

لخته خون در پا و مرگ

حرکت دادن به بدن تان را ادامه دهید

برای طولانی مدت ننشینید. برای حفظ جریان خون به آرامی، کسانی که باید برای طولانی مدت بشینند، بهتر است مکررا از جایشان بلند شوند، چرخی بزنند و یا نوع نشستن خود را تغییر دهند. تا حد امکان از روی هم قرار دادن پاها بپرهیزید، چون این کار می تواند جریان خون را در پاها کم کند و منجر به مشکلات گردش خون شود.

اگر همه چیز را برای درمان رگ های واریسی خود امتحان کرده اید و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان های مختلف واریس هستید (که می تواند رگ های سبز و علائم دردناک شما را از بین ببرد)، با ما در ارتباط باشید. عوامل زیادی وجود دارند که باعث سبز شدن رگ ها می شوند و عوامل خطرناک زیادی نیز وجود دارند که باعث نارسایی سیاه رگ ها می شوند که هیچکس علت آن را نمی داند. می توانید همین امروز از متخصص ما وقت بگیرید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.