وبسایت دکتر مرعشی زاده

سرفه و نارسایی قلبی

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا سرفه و نارسایی قلبی ارتباطی با یکدیگر دارند؟ سرفه ی طولانی مدت و ادامه دار، در افراد مبتلا به نارسایی قلبی که با نام «سرفه قلبی» نیز شناخته می شود، ممکن است نشانه ی مؤثر نبودن داروی فعلی بیمار باشد. نارسایی قلبی مشکلی است که در آن، قلب شما به درستی خون را پمپاژ نمی کند. در برخی موارد نیز، سرفه های قلبی می تواند به دلیل عوارض جانبی داروهای نارسایی قلبی رخ دهد.

با این وجود، اگر سرفه های قلبی را تجربه می کنید، بهتر است به دنبال علت آن بگردید و پزشک خود را در جریان بگذارید. در این مقاله ما در مورد سرفه و نارسایی قلبی و همچنین بهترین زمان مراجعه به پزشک توضیح خواهیم داد.

ارتباط سرفه و نارسایی قلبی

علائم سرفه قلبی چیست؟

علائم سرفه قلبی بیشتر از هر چیز به علت آن بستگی دارد. به طور کلی، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه ی خیس و همراه با خلط. خلط ممکن است به دلیل وجود خون به رنگ صورتی کمرنگ باشد.
  • خس خس شدید، یا صدای سوت که در زمان نفس کشیدن همراه با سرفه شنیده می شود.
  • تنگی نفس در زمان فعالیت یا حتی دراز کشیدن.
  • تنگی نفس شبانه ناگهانی یا پاروکسیسم: مشکلی که در آن شما -هنگام خواب- به دلیل تنگی نفس ناگهانی و سرفه بیدار می شوید.
  • احساس گرفتگی درون قفسه سینه، به دلیل تجمع مایع در ریه ها.
  • سرفه های خشک طولانی مدت که با هیچ درمانی بهبود نمی یابد.

به یاد داشته باشید که شما همزمان با علائم سرفه ی قلبی (سرفه ی ناشی از نارسایی قلبی)، ممکن است علائم نارسایی قلبی مانند خستگی و تورم پا و … را نیز تجربه کنید.

چرا نارسایی قلبی باعث ایجاد سرفه می شود؟

در رابطه با ارتباط سرفه و نارسایی قلبی، باید گفت که در بیماری نارسایی قلبی، قلب شما به خوبی خون را پمپاژ نمی کند. نارسایی قلبی در برخی موارد «نارسایی احتقانی قلب» یا «CHF» نامیده می شود. احتقان به معنای تجمع مایعات درون بدن است که به علت کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب، اتفاق می افتد. به بیانی دیگر، در این مشکل مایعی درون کیسه های هوایی کوچک ریه (آلوئول ها) جمع می شود و نفس کشیدن را برای فرد دشوار می سازد.

این مایع دلیل اصلی سرفه است. زیرا بدن تلاش می کند که با سرفه، این مایع را از کیسه های هوایی خارج کند. اگر داروهایی که پزشک برای نارسایی قلبی شما تجویز کرده است به اندازه ی کافی مؤثر نباشند، یا اگر داروهایتان را طبق دستور پزشک مصرف نکنید، ممکن است مایع درون ریه شما تجمع پیدا کرده و منجر به سرفه شود.

اگر تصور می کنید که علائم سرفه قلبی را دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. سرفه خشک بدون خلط، یکی از عوارض جانبی رایج مهار کننده های مبدل آنژیوتاسین (مهار کننده های ACE) است. مهار کننده های ACE، داروهایی هستند که معمولاً برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی تجویز می شوند. در برخی موارد این سرفه های خشک، آنقدر شدید هستند که بیمار ممکن است برای کاهش علائم سرفه ی خود، نیاز به تعویض داروهای قلبی داشته باشد.

چه زمانی برای سرفه های قلبی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

سرفه ی قلبی ممکن است با سرفه های دیگری مثل سرفه های ناشی از سرما خوردگی، آلرژی و … اشتباه گرفته شود. اما اگر نارسایی قلبی دارید و سرفه می کنید، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر داروهای شما باعث ایجاد سرفه های قلبی شده است، پزشک با تعویض دارو می تواند علائم شما را کاهش دهد. در برخی موارد نیز شما ممکن است نیاز به داروی مؤثرتری داشته باشید.

حتی اگر فکر می کنید داروهایی که مصرف می کنید علت سرفه ی قلبی شما است، هرگز خودسرانه و بدون تأیید پزشک، مصرف دارویی که برایتان تجویز شده است را قطع نکنید. همچنین، برای درمان سرفه های قلبی از داروهای ضد سرفه ی بدون نسخه یا داروهای دیگر استفاده نکنید. ترکیبات فعال موجود در برخی از این داروها (مثل پسودوافدرین) ممکن است باعث افزایش فشار خون و تشدید علائم نارسایی قلبی شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.