وبسایت دکتر مرعشی زاده

درمان نارسایی قلبی با قرص اسپیرونولاکتون 25

در این مقاله مطالعه می کنید:

قرص اسپیرونولاکتون 25 برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می شود. کاهش فشار خون به پیشگیری از سکته های مغزی، حمله های قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. همچنین، اسپیرونولاکتون 25، با دفع مایعات اضافی بدن، تورم ناشی از برخی بیماری ها را کاهش و علائمی همچون تنگی نفس را بهبود می دهد. از جمله این بیماری ها می توان به نارسایی قلبی و بیماری کبدی اشاره کرد. این دارو همچنین برای درمان بیماری هایی استفاده می شود که در آن ها، بدن یک ماده طبیعی (آلدوسترون) را به مقادیر زیاد تولید می کند. اسپیرونولاکتون به عنوان یک داروی ادرار آور و حفظ کننده پتاسیم در بدن شناخته می شود.

نحوه استفاده از اسپیرونولاکتون

قرص اسپیرونولاکتون، به صورت خوراکی طبق دستور پزشک مصرف می شود. در صورت درد معده می توان آن را با شیر یا غذا میل کرد. بهتر است این دارو را در نیمه اول روز (قبل از 6 عصر) مصرف کرد تا از بیدار شدن های شبانه برای رفتن به دستشویی پیشگیری شود. در صورت داشتن هر گونه سوال با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. در صورت مصرف نوع مایع این دارو، باید قبل از هر بار مصرف، ظرف محتوی آن را به خوبی تکان داد. مقدار مصرف را با استفاده از یک قاشق یا وسیله مخصوص اندازه گیری کنید. از به کار گیری قاشق های خانگی خودداری کنید زیرا امکان خطا در اندازه گیری وجود دارد.

تعیین مقدار مصرفی دارو در کودکان، بر اساس وزن نیز انجام می شود. برای کسب بهترین مزایا باید این دارو را به صورت منظم و در یک زمان مشخص در هر روز مصرف کرد. اغلب افراد مبتلا به فشار خون بالا، احساس بیماری نداشته اما حتی در صورت احساس تندرستی نیز، باید به مصرف این دارو ادامه داد. این دارو را باید دقیقا به گونه تجویز شده مصرف کرد. بدون مشورت با پزشک نباید مقدار و تعداد دفعات را تغییر داده یا مصرف دارو را قطع کرد. قطع ناگهانی دارو می تواند وضعیت فرد را بدتر کند. در صورت بدتر شدن بیماری خود همچون افزایش اعداد فشار خون، باید این موضوع را با پزشک در میان گذاشت.

عوارض جانبی

خواب آلودگی، گیجی، احساس سبکی در سر، درد معده، اسهال، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد، از عوارض جانبی این دارو هستند. جهت به حداقل رساندن احساس سبکی در سر، باید از حالت های نشسته و دراز کش به آرامی برخاست. در صورت پایداری یا بدتر شدن این عوارض جانبی، باید فورا به پزشک یا داروساز اطلاع داد. باید به یاد داشت که پزشک، بدین دلیل اسپیرونولاکتون را تجویز کرده که مزایای این دارو نسبت به معایب آن بیشتر بوده اند. بسیاری از مصرف کنندگان این دارو هیچ گونه عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند. در صورت ابتلا به هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

عوامل خطر حمله قلبی

این دارو مخصوصا در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی، سبب افزایش مقدار پتاسیم در بدن می شود. مقادیر بالای پتاسیم در خون، در صورت عدم درمان، می توانند کشنده باشند. بروز واکنش حساسیتی بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر گونه علائم واکنش حساسیتی جدی از جمله راش، خارش یا تورم (مخصوصا زبان، صورت و گلو)، گیجی شدید و تنگی نفس، باید فورا به اورژانس مراجعه شود. این موارد لیست کامل عوارض جانبی این دارو نبوده و در صورت مشاهده یا تجربه عوارضی غیر از موارد گفته شده، حتما آن را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی می توانند نحوه عملکرد یک دارو را تغییر داده و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مطلب حاوی تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست. افراد باید لیست تمامی دارو های مصرفی خود، از جمله موارد تجویزی، غیر تجویزی و گیاهان دارویی را به همراه داشته و آن را به پزشک و داروساز خود نشان دهند. مصرف، قطع مصرف و تغییر مقدار مصرفی دارو، نباید بدون مشورت با پزشک انجام شود. لیتیوم و دارو های افزاینده سطح پتاسیم خون، از محصولاتی هستند که می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.

دارو های افزاینده پتاسیم خون شامل آمیلورید، سیکلوسپورین، اپلرنون، تاکرولیموس، تریامترن و دارو های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون می شوند. برخی محصولات حاوی عناصری هستند که فشار خون را بالا برده یا تورم را بدتر می کنند. باید داروهای مصرفی خود مخصوصا موارد زیر را با داروساز در میان گذاشته و نحوه مصرف ایمن آن ها را پرسید:

  1. محصولات ضد سرفه و سرما خوردگی
  2.  مکمل های غذایی
  3.  دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن و ناپروکسن

این دارو می تواند با برخی تست های آزمایشگاهی (از جمله دیگوکسین یا کورتیزول) تداخل کرده و سبب نتایج نادرست شود. باید مصرف اسپیرونولاکتون را به اطلاع پزشک و کادر آزمایشگاه رساند.

مسمومیت دارویی

در صورتی که فردی با اسپیرونولاکتون مسموم شده و علائمی جدی همچون غش کردن یا تنگی نفس داشته باشد، باید فورا با 115 تماس گرفته یا به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کند.

چند نکته

این دارو را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید: تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (همچون عملکرد کلیوی، عملکرد کبدی و سطوح مواد معدنی بدن مانند پتاسیم) باید جهت پایش روند بیماری و بررسی بروز عوارض جانبی، به صورت دوره ای انجام شوند. جهت اطلاع از جزئیات بیشتر باید با پزشک خود مشورت کنید. در صورت مصرف این دارو جهت کاهش فشار خون، انجام تغییراتی در سبک زندگی، می تواند تاثیرگذاری این دارو را بیشتر کند. از جمله این تغییرات می توان ورزش کردن، کاهش استرس و تغییرات رژیم غذایی را مثال زد. درباره تغییرات مفید در سبک زندگی، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

در دوره مصرف این دارو باید فشار خون به صورت منظم بررسی شود: با پزشک خود صحبت کرده، نحوه پایش فشار خون را فرا گرفته و اعداد آن را به پزشک گزارش کنید.

فراموشی مصرف یک وعده: در صورت فراموشی مصرف یک وعده، باید آن را به محض یادآوری مصرف کرد. در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی فرا رسیده است باید وعده فراموش شده را نادیده گرفت. هرگز جهت جبران وعده فراموش شده، مقدار مصرف وعده بعدی را دو برابر نکنید.

مصرف آمیودارون

نگهداری: این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. اسپیرونولاکتون را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور کرده و در حمام نگهداری نکنید. در صورت عدم توصیه، دارو را در توالت یا آب فاضلاب نریزید. اسپیرونولاکتون را پس از منقضی شدن یا عدم نیاز به روش مناسب دور بریزید. جهت انجام این کار می توان از داروساز سوال کرد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعیده چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر...من شوهرم ۵۰سالشه ورزشکاره ومدتهای طولانی بدون مشکل میدود.سابقه فشارخون ودیابت و بیماری قلبی هم نداشته.ولی روی دوتالاله گوشش خط وچروک داره.دکتری دراینستا میگفت این چروکها نشانه گرفتگی عروقه.خاستم نظرشماروبدونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      این حرف منشا علمی ندارد و صحیح نیست
  • تصویر کاربر میلاد جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر مادر بنده چند ماه استنت گذاری یکی از عروق کرده آیا خوردن آسپرین و پلاویکس مشکلی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      حتما باید مصرف کنند
  • تصویر کاربر خاتون چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتی استرس دارم قفسه سینم درد میکنه همراه باکتف دست چپ بعضی وقتا هردوکتف دست تنگی نفس هم دارم به پزشک مراجعه کردم که میگن ازاسترس نمیدونم بعضی وقتا درد به قلب میرسه لطفاًراهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر راشین شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سوالی ندارم. مادرم در اثر مصرف چهل روز این قرص دچار افزایش پتاسیم از چار و نیم به هشت شد و پس از سه بار دیالیز درگذشت. اطلاعرسانی از عوارض این قرص را از وظایف انسانی خودم میدونم. این قرص مهکی است. مرگ تلخی است. داغ سنگینی است. دقت کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      خدا رحمتشان کند
  • تصویر کاربر اصغر سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مدت ۵ روزه که این دارو را در دوز ۲۵ یکبار در روز مصرف میکنم.بعد اکو و فلو۴۵ این دارو را میگیرم.با مصرف براش های خیلی ریزی در ناحیه ساعد دارم بدون خارش ایا باید ادامه مصرف را بدم .ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام عکس واضح نیست در ضورت بروز ضایعات پوستی دارو رو قطع کنید
  • تصویر کاربر فاطیما سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    درمورد قرص اسپیرونولاکتون سوالی داشتم
    بنده ۲۷سال دارم وخیلی جوش میزنم دکترهم زیادرفتم اماخوب نشدم
    مدتی پیش برای تنظیم پریودیم دکتررفتم کهdht بالا بود که با مصرف سیپرون پریودیم تنظیم اما جوشای صورتم فرقی نکردالان باز برای جوش های زیرپوستی شدیدی که دارم رفتم دکترپوست وایشون طبق ازمایشای ک برای پریودی داده بودم برام قرص اسپیرونولاکتون وداکسی سایکلین و محلول ضدجوش وصابون تجویزکردن من ازوقتی اسپیرونولاکتون میخورم حدود۱۴روز میگذره واینکه لکه بینی داشتم وپریود شدم ووجوشای زیرپوستیم هیج تغییری نکرده فقط جوشای درشت ک میزدم کمی بهترشده اما زیرپوستی اصلا فرقی نکرده البته دکترگفتن ماه اول طبیعیه که پریودی بی نظم بشه ولی من نگرانم بقیه ماه هاهم بی نظمی بیاره چون دوسال باید مصرف کنم
    درضمن دکتر نگفتن این دارو برای سنگ کلیه بد هست یانه
    من قبلا سنگ کلیه داشتم
    الان باید مصرف کنم؟ امیدی هست که جوشام خوب بشه وایا پریودیم تنظیم میشه؟توروخدا راهنماییم کنید!ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام سوال شما مربوط به مسائل قلبی نیست با متخصص مربوطه مشورت کنید
  • تصویر کاربر ناصر شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مادر من بیماری قلبی داره چند بار هم انژیو وبالن زده
    الان چند روزه که دوباره تنگی نفس داره از چی میتونه باشه
    و اشتباهی به جای قرص اسپر نو لاکتون قرص املودپین مصرف کرده این تنگی نفس میتونه از این باشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      خیر از دارو نیست حتما باید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر بهزاد شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من ۴۵ ساله ورزشکار هستم و در حین فعالیت تنگی نفس ندارم و اما در حالت استراحت و دراز کش چند روزی است تنگی نفس دارم و هی آه می کشم یعنی نفس بلند یا همان دم بلند تا اکسیژن را بگیرد وقابل ذکر است هیچ گونه آدم و ورم در اندام تحتانی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید حضوری مراجعه کنید و معاینه بشید و نوار قلب گرفته بشه
  • تصویر کاربر نیکروش یکشنبه ۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر میخواستم ببینم که همسرم ماهیچه های قلبش شله و در اثر کار سنگین قلبش تیر میکشه ایا اسپریرونولاکتون ۲۵یک بار در روز براشون خوبه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر باید معاینه بشن و جواب اکو رویت بشه بعد تصمیم گیری بشه
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.