وبسایت دکتر مرعشی زاده

سندرم بروگادا چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

سندرم بروگادا، یک اختلال ژنتیکی است که می تواند موجب ضربان قلب نامنظم شود. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، حفره های پایینی قلب (بطن ها) سریع و نامنظم می زنند و از گردش خون صحیح در بدن جلوگیری می کنند. این حالت می تواند خطرناک باشد و به ویژه در حین خواب یا استراحت، ممکن است منجر به غش یا حتی مرگ شود. این بیماری، سندرم مرگ شبانه ناگهانی و بدون دلیل نامیده می شود، زیرا افراد مبتلا به این شرایط اغلب در خواب می میرند.

سندرم بروگادا بسیار نادر است و از هر 10،000 نفر در سراسر جهان، 5 نفر به آن دچار می شوند. علائم این سندرم اغلب در میان سالی ظاهر می شوند. اما این اختلال در هر سنی از جمله نوزادی نیز می تواند رخ دهد. سن میانگین مرگ ناشی از این بیماری، 40 سالگی  می باشد.

سندرم بروگادا

عامل سندرم بروگادا چیست؟

شکل ژنتیکی سندرم بروگادا، اغلب اوقات ناشی از نقص ژن های  SCN می باشد. اما ژن های دیگر نیز در ایجاد آن نقش دارند. این سندرم ممکن است فقط از یکی از والدین به ارث برسد. این نقص های ژنتیکی، عملکرد کانال های سدیم در سلولهای عضلانی قلب را دچار مشکل می کنند. این امر می تواند، موجب ضربان های قلب غیر طبیعی شود. همچنین این احتمال وجود دارد که فردی مبتلا به سندرم بروگادای غیرفعال باشد و هیچ علائمی نداشته باشد. برخی از داروها مانند دارو های ضد افسردگی، روان پریشی، مواد مخدر، شرایطی که باعث تب و مشکلات الکترولیتی می شوند، می توانند این سندرم را آشکار کنند.

برخی از افراد با وجود مؤلفه های خاصی در نوار قلب خود، به نظر می رسد که به سندرم بروگادا مبتلا هستند. اما در واقع آنها به خود بیماری مبتلا نیستند. این شرایط الگوی نوار قلب بروگادا نامیده می شود و در صورتی که کوتاه مدت (موقتی) باشد، هیچ خطری ندارد.

چه کسانی در معرض ابتلا به سندرم بروگادا قرار دارند؟

آسیایی ها به ویژه مردم ژاپن و جنوب شرق آسیا، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند. احتمال ابتلا به این سندرم در مردان، 8 تا 10 برابر بیشتر از زنان است. محققان فکر می کنند که هورمون مردانه ی تستوسترون ممکن است منجر به تفاوت بین جنسیت ها شود.

علائم سندرم بروگادا چه مواردی هستند؟

علائمی که ممکن است در سندرم بروگادا رخ دهند، عبارتند از:

انواع مختلف نارسایی قلبی

سندرم بروگادا چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم بالا را داشته باشید، پزشک ممکن است فکر کند شما به سندرم بروگادا مبتلا هستید. در صورتی که سابقه خانوادگی این بیماری یا مرگ ناگهانی بدون دلیل داشته باشید نیز، ممکن است مشکوک به این سندرم باشید. یک نوار قلب می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. افرادی که نوار قلب آنها طبیعی است، اغلب در صورت بروز علائم زیر، مبتلا به سندرم بروگادا تشخیص داده می شوند:

  • غش کردن
  • مرگ قلبی ناگهانی
  • ضربان قلب سریع که منشأ آن حفره های پایینی قلب باشد (تاکی آریتمی بطنی).
  • سابقه ی خانوادگی مرگ قلبی ناگهانی یا سندرم بروگادا

آزمایش ژنتیک نیز به تشخیص این بیماری کمک می کند. اگر تشخیص مبهم باشد و یا دارای نوار قلب بروگادا باشید، اما هیچ علائمی نداشته باشید، ممکن است آزمایشی به نام چالش دارویی برای شما انجام شود. این آزمایش در بیمارستان انجام می شود و به شما دارویی داده می شود که کانال های سدیم را مسدود می کند. سپس برای بررسی تغییرات نوار قلب، از شما چندین نوار قلب گرفته می شود. بستگان درجه اول فرد مبتلا به سندرم بروگادا نیز باید تحت بررسی قرار گیرند. این بررسی حداقل شامل سابقه بیماری ها، معاینه فیزیکی و نوار قلب می شود. بررسی ژنتیکی نیز ممکن است انجام شود.

سندرم بروگادا چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر، هیچ درمانی برای سندرم بروگادا وجود ندارد، اما می توان عواقب این بیماری را کاهش داد. یک دیفیبریلاتور قلبی کاشتنی ( ICD)، می تواند از مرگ ناگهانی مرتبط با سندرم بروگادا جلوگیری کند. زمانی که این دستگاه، شروع آریتمی را شناسایی می کند، سعی می کند آن را متوقف کند یا با فرستادن شوک، آن را دوباره به ریتم طبیعی خود برگرداند. دارو ها نیز می توانند به جلوگیری از تپش قلب نامنظم کمک کنند. دیگر روش درمانی احتمالی، ممکن است ابلیشن قلبی باشد.

در این رویکرد، ناحیه ی کوچکی از بافت قلب که موجب آریتمی خطرناک می شود، از بین می رود. در مورد تمام گزینه های درمانی با پزشک متخصص قلب مشورت کنید. همچنین باید از مصرف دارو های خاصی که موجب تشدید سندرم بروگادا می شوند، خودداری کنید.

جدی ترین عارضه سندرم بروگادا چیست؟

جدی ترین عارضه ی سندرم بروگادا، مرگ ناگهانی است. این شرایط اغلب در خواب رخ می دهد.

چگونه می توانم از سندرم بروگادا پیشگیری کنم؟

بسیاری از موارد سندرم بروگادا، ناشی از نقص ژنتیکی هستند. پیشگیری از به ارث بردن این شرایط، امکان پذیر نیست. اما تشخیص این شرایط برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی بسیار مهم است. اگر به سندرم بروگادا مبتلا هستید و قصه بچه دار شدن دارید، در ابتدا باید با یک مشاور ژنتیک مشورت کنید.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فریبرز شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من مهر ماه ارست کردم و بیماریم سندروم بروگادا تشخیص داده شد و icdگذاشتم با این مسئله مشکلی ندارم ولی چون بروگادا ارثی است خواستم ببینم چطور میتونم بفهمم بچه هام به این بیماری مبتلا هستند یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام نوار قلب از بچه ها بگیرید، و اخذ شرحدحال دقیق توسط پزشک در مورد سابقه سنکوپ و …
  • تصویر کاربر حجت شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید همسرم از دیروز دچار درد شدیدی در قفسه ی سینه ی شدند قبلش حس کردیم قولنج کرده طبق اصول سنتی خواستم قولنجش رو بشکنم ولی از اون لحظه به بعد درد شدیدی احساس کرد خودش نظرش اینه که شاید فرو رفتگی دنده دچار شده ، فوق العاده درد داره نشست و برخاست براش واقعا سخت شده الان این وقت شب واقعا نمیدونم باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر رویا پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پس حکمتش این بوده خدا روشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      .
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درسال82عمل بای پاس انجام دادم4سال پیش یکی ازرگها بوسیله لخته مسدود شد پلاویکس توصیه شد که همچنان مصرف میکنم آیا باید تا پایان عمر مصرف کنم؟ ضمنن 68ساله ام
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۱ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید فیلم آنژیوگرافی رویت بشه تا اظهار نظر دقیقی بشه کرد
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دکتر وقت بخیر مادرم مریضی قلبی قبلا نداشته دوسه روز پیش نوار قلب گرفته دکتر بهش گفته مشکل قلبی داری میتونی نوار قلب را ببینی
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      نوار را ارسال کنید
  • تصویر کاربر سیادت چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام
    بنده 47 ساله هستم و چند وقتی هست که در سینه و متمایل به سمت چپ احساس گرفتگی و سنگینی در این قسمت دارم ، البته درد نیست فقط این وضعیت باعث میشه که نتونم نفس را صاف کنم و بایستی با سعی بر کشیدن نفس عمیق و یا حالت خمیازه احساس راحتی مقطعی داشته باشم ، البته ناگفته نماند که در زمان هیجان و اضطراب و استرس این وضع تشدید میشه، بیماری آلرژی و حساسیت خیلی شدید هم از خیلی سالهای گذشته دارم . ممنون و پوزش از اطاله کلام
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دردسمت راست قفسه سینه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سوال ناقص است
  • تصویر کاربر الاهم چهارشنبه ۱۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    اسلام و احترام.مادرم 67 سال سن دارد با بیماری لوسمی خوش خیم از نوع CMLو نارسایی شدید قلبی با قلب ده درصد.چون اشتها ندارد و خیلی لاغر و ضعیف شده دکتر آنکولوژ ده عدد ساشه مجسترول را برایش تجویز کرده روزی یک عدد مصرف کند .در مورد دارو سرچ کردم نوشته در بیماران قلبی با احتیاط مصرف شود یه سری عوارض داشت حالا من نگرانم ایا مصرف دارو را صلاح میبیند با توجه به وضعیت مادر..ضمنا مادر برای قلب تحت درمان دارویی میباشد با تشکر از محبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      از نظر قلبی منعی ندارد ولی ضرورت استفاده را از پزشک معالج بپرسید
  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام بعصی ازشبکه نفس کشیدن وضربان قلبم خیلی خیلی تندوکندمیشودوافتادگی دریچه میترال دارم بعصی ازوقتهاهم صربانم خیلی کندمیشودراهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید از زمانی که احساس طپش طپش قلب دارید نوار بگیرید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.