وبسایت دکتر مرعشی زاده

علائم مشکلات قلبی

در این مقاله مطالعه می کنید:

حدود 11 درصد از مردان و 9 درصد از زنان، دارای نوعی بیماری قلبی یا مشکلات گردش خون هستند. اما چه علائمی نشان دهنده ی مشکلات قلبی احتمالی هستند؟ در ادامه ی مطلب، علائم مشکلات قلبی را توضیح خواهیم داد این علائم نشان می دهند زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است.

انواع علائم مشکلات قلبی

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه، یکی از علائم کلاسیک حمله ی قلبی است، هنوز بسیاری از مردم نمی دانند این درد، می تواند یک موقعیت اضطراری باشد. اگر در ناحیه قفسه سینه خود، درد دارید و احساس کسالت زیادی می کنید، باید با اورژانس تماس بگیرید تا هر چه سریعتر برای شما آمبولانس بفرستد. در صورتی که در معرض حمله قلبی هستید، این درد معمولاً به صورت سنگینی، سفتی یا فشار در قفسه سینه می باشد؛ اغلب اوقات، افراد این احساس انقباض را این گونه توصیف می کنند که چیز سنگینی به قفسه سینه آنها فشار وارد می کند.

درد قفسه سینه

در صورتی که درد در حین فعالیت های سنگین رخ می دهد، ولی با متوقف کردن فعالیت، از بین می رود، به احتمال زیاد مشکل شما آنژین می باشد. این درد به این معناست که باید به پزشک مراجعه کنید ولی نیازی به تماس با اورژانس نیست. درد های قفسه سینه ای که همراه با احساس کسالت شدید هستند، احتمالاً به این معنا هستند که باید با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.

احساس کسالت

به طور واضح، هر حالت تهوعی نشان دهنده ی یک حمله ی قلبی نیست، اما اگر در کنار آن درد هم دارید، زنگ خطر باید به صدا درآید. اگر حتی زمانی که نشسته اید و هیچ کاری انجام نمی دهید، درد قفسه سینه ی شدید دارید و در عین حال احساس کسالت شدید هم می کنید، زمان تماس با اورژانس فرا رسیده است. اگر مقداری احساس ناراحتی می کنید، اما درد شدیدی ندارید، برای مشاوره با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

معده درد یا سوء هاضمه

درد سوء هاضمه، احساس سوزش در معده و یا قفسه سینه می تواند یکی از علائم مشکلات قلبی باشد. از آنجا که قلب، نای و معده همگی نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند، معمولاً افراد عادی و پزشکان، معده درد و یا سوء هاضمه را با درد قلبی اشتباه می گیرند. شما می توانید برای راهنمایی با پزشک عمومی خود تماس بگیرید. آنها الگوریتم های خاصی برای تشخیص این درد ها از هم دارند، اما کافی نیستند.

معده درد

تعریق

وقتی که به باشگاه می روید و یا هوا واقعاً گرم است، عرق کردن زیاد نگران کننده نیست. اما احساس گرما و تعریق زیاد در کنار درد قفسه سینه، یکی از علائم مشکلات قلبی است که در این صورت باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

پا درد

اگر شما به هنگام راه رفتن، در ساق پا های خود احساس گرفتگی می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا پا درد می تواند یکی از نشانه های  PAD (بیماری شریانی محیطی) باشد. این بیماری در افراد سیگاری و افراد مبتلا به دیابت شایع تر است. در این شرایط به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

درد بازو

شما ممکن است درد بازوی خود را به قلب ربط ندهید، اما این درد می تواند یکی از علائم مشکلات قلبی باشد. اگر درد شما به بازویتان، به خصوص بازوی چپ یا گردن کشیده می شود، به احتمال زیاد مشکل مربوط به قلبتان می باشد. اگر درد از بین نرفت یا می دانید که مشکل شما بیماری قلبی است و دو یا سه بار از اسپری گلیسیریل نیترات استفاده کردید ولی نتیجه ندیدید، باید با اورژانس تماس بگیرید.

درد فک یا کمر

همراه با حمله ی قلبی، ممکن است در کمر یا فک خود احساس درد کنید. دوباره، اگر این درد از بین نرفت، با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید. شواهد نشان می دهند که علائم زنان با درد کلاسیک قفسه سینه متفاوت است و ما می دانیم که خانمها کمتر به دنبال مراقبت های پزشکی و درمان هستند.

کمر درد

احساس خفگی

کلمه ی آنژین در واقع به معنای خفگی است و گاهی اوقات، گلو ممکن است دچار سفتی یا درد شود.  افراد معمولاً این حالت را نوعی احساس “خفگی” یا “محدود کننده” توصیف می کنند. در صورتی که این احساس ادامه پیدا کند و شما پیش از این مشکل قلبی خاصی نداشته اید، با پزشک عمومی خود تماس بگیرید. اما اگر همراه با این درد، علائم دیگری را نیز تجربه کردید، برای ایمنی بیشتر، بهتر است با آمبولانس تماس بگیرید.

ورم مچ پا

این علامت نباید نادیده گرفته شود، مخصوصاً اگر مچ پا بسیار بزرگ شده باشد، چرا که می تواند نشانه ی نارسایی قلبی باشد. این علامت، بسیار شایع است و علل دیگری نیز می  تواند داشته باشد. ورم مچ پا ممکن است ناشی از دارو های مصرفی شما باشد. برای مثال، دارو های فشار خون ممکن است باعث ورم مچ پا شوند. در صورت ورم مچ پای خود، به پزشک عمومی مراجعه کنید.

خستگی بیش از حد

احساس خستگی تمام مدت، می تواند علامت نارسایی قلبی و شرایط دیگری باشد. بسیاری از بیماران قلبی و نیز بیماران مبتلا به آنژین، احساس خستگی شدید می کنند، بنابراین این علامت، فقط مختص بیماری های قلبی نیست. اگر بسیار خسته اید و ساعات طولانی مشغول به کار بوده اید یا تا دیر وقت بیدار مانده اید، به احتمال زیاد خستگی شما مربوط به قلبتان نمی شود – اما اگر به هنگام بروز خستگی شدید، سبک زندگی خود را تغییر دادید و شرایط شما تغییری نکرد، بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

ضربان قلب نامنظم

مطابق با بررسی های انجام شده روی مانیتورهای قلبی 700 نفر، حدود 20 نفر به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا بودند که عامل افزایش احتمال حمله قلبی است. تعداد زیادی از افراد، ضربان های نابجا داشتند که معمولاً بی خطر هستند. ضربان قلب پرش یافته معمولاً بی خطر است و نگران کننده نیست. ولی در صورتی که قلب شما ضربان بسیار سریع یا نامنظم دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.