وبسایت دکتر مرعشی زاده

چربی خون در پاها چه علائمی دارد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله درباره ی علائم چربی خون در پاها صحبت خواهیم کرد. حدود ۳۸ درصد از شهروندان امریکا به کلسترول بالا مبتلا هستند. با این حال، علائم این بیماری ممکن است تا زمانی که شخص دچار عوارض جدی نشده است، نامحسوس و خفیف بوده یا اصلاً وجود نداشته باشد.

تشخیص و درمان کلسترول بالا برای سلامت قلب و عروق اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از راه‌ های آن انجام آزمایش کلسترول خون به صورت منظم است، اما راه حل مهم دیگر آن می‌ تواند به کف پا مربوط باشد.

علائم چربی خون در پاها

علائم هشدار دهنده ی کلسترول بالا در پا

در رابطه با علائم چربی خون در پاها چه می دانید؟ باید گفت که از نظر متخصصین، سوزش انگشت و درد کف پا – به ویژه هنگام شب – می‌ تواند نشانه ی هشدار دهنده ای از بالا بودن میزان کلسترول باشد. این درد ممکن است ناشی از آترواسکلروز باشد که به رسوب پلاک‌ در عروق خونی و جلوگیری آن ها از جریان آزادانه ی خون اطلاق می‌ شود. (درد سوزش‌ دار در انگشت شست پا می تواند از علائم نقرس هم باشد منتها تفاوت آن با کلسترول بالا در این است که مانند کلسترول احتمالاً قرمزی، تورم و حساسیت شدید نیز به همراه ندارد.)

برخلاف درد روزمره ی خستگی و فرسودگی پا، احساس درد و سوزش کف پا در کلسترول بالا هنگام استراحت و دراز کشیدن شروع می شود؛ این بدان معناست که اندام ها به اندازه ی کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نمی کنند. در چنین شرایطی می بایست فوراً به پزشک مراجعه کرده و آزمایش های کلسترول و سلامت قلب را انجام داد.

درد ساق و کف پای ناشی از بیماری شریانی محیطی

در ابتدای بیماری آترواسکلروز ممکن است گاه به گاه انگشت و کف پا در شب درد داشته باشند. به مرور زمان، این سخت شدن رگ های خونی می تواند باعث بروز بیماری شریانی محیطی (PAD) شود. این بیماری زمانی رخ می‌ دهد که اندام های بیمار به طور منظم جریان خون کافی نداشته باشند.

علائم PAD می‌ تواند شامل گرفتگی عضلات پا (به خصوص هنگام راه رفتن یا ورزش کردن)، تغییر ظاهر پوست ساق پا (ممکن است براق، مام مانند یا آبی رنگ به نظر برسد)، ریزش موی پا یا کند شدن رویش آن و سرد یا یخ بودن پا هنگام لمس آن باشد.

عوامل متعددی می توانند ریسک ابتلا به PAD را بالا ببرند؛ همه ی افراد بالای ۵۰ سال در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند و این خطر در صورت سیگار کشیدن، ابتلا به دیابت، فشار خون بالا یا کلسترول بالا افزایش می یابد. افراد با نژاد آمریکایی – آفریقایی و افراد دارای سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

با وجود نداشتن علائم PAD نیز بایستی حتماً سطح کلسترول خون و سلامت قلب عروقی خود را به طور منظم بررسی نمود. افراد بزرگسال سالم می توانند هر ۵ سال یک بار آزمایش خون بدهند اما افرادی که دارای خطر بالاتر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی هستند یا علائم کلسترول بالا را در پای خود تجربه می‌کنند بایستی بیشتر این کار را انجام دهند.

درد ساق و کف پای ناشی از بیماری شریانی محیطی

به منظور جلوگیری از مشکلات کلسترول بالا می توان ابتدا سلامت پاهای خود را حفظ نموده و به طور مرتب آنها را پدیکور کرده یا ورزش داد (بدین گونه تا حدی تفاوت درد جدی قلبی و درد عادی مشخص می‌ شود). سپس می توان برای گرفتن رژیم غذایی سالم برای قلب و یک برنامه ی ورزشی برای کمک به کنترل کلسترول، به پزشک مراجعه کرد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.