وبسایت دکتر مرعشی زاده

تست ورزش قلب و مثبت بودن آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

تست استرس ورزشی می تواند خطر ابتلای فرد به بیماری قلبی را مشخص کرده اما اغلب نیازمند تایید آزمایش های دیگر است. مثبت بودن تست ورزش قلب، نشانه ای از وجود بیماری قلبی- عروقی در فرد است. در گذشته انجام هر ساله تست ورزش قلب، با هدف بررسی وضعیت سلامت قلب در میان افراد میانسال یا مسن رایج بود. با این حال، امروزه متخصصان پیروی از این روند را توصیه نمی کنند. این تست نقش ارزشمندی در تشخیص علت علائم نگران کننده ای همچون درد قفسه سینه دارد.

این توانایی تشخیصی در افراد مسن و دارای عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تست استرس ورزش همچون هر آزمایش پزشکی دیگری، 100 درصد دقیق نبوده اما می تواند به تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی کمک کند.

انجام تست ورزش

تست استرس ورزش چیست؟

در رابطه با سوال تست ورزش قلب چیست؟ باید گفت که در این آزمایش، فرد بر روی یک تردمیل راه می رود تا قلب عملکرد بیشتری داشته و سریع تر تپش کند. همچنین، یک دستگاه الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب، ریتم های الکتریکی قلب فرد را پایش می کند. پزشک فشار خون بیمار را سنجش و بروز علائمی همچون خستگی یا درد قفسه سینه را ارزیابی می کند. ناهنجاری های موجود در فشار خون، ضربان قلب، نوار قلب یا بدتر شدن علائم جسمی، می تواند بیانگر ابتلا به بیماری شریان های کرونری باشد.

در صورتی که تست ورزش قلب، دقتی کامل داشت، انجام متداول آن به همه توصیه می شد اما این آزمایش همه موارد بیماری شریان های کرونری را تشخیص نداده و گاهی اوقات بیانگر بیماری در افرادی است که در واقع سالم هستند. نتایج این آزمایش هیچ گاه به تنهایی کافی نبوده و تنها می توانند احتمال ابتلا به بیماری شریان های کرونری را کاهش یا افزایش دهند.

تست ورزش قلب بیانگر چه نکاتی است؟

در بیمارانی که به علائمی همچون درد قفسه سینه در حین فعالیت، یا تنگی نفس بدون علت، دچار هستند، نتایج غیر عادی تست استرس می تواند احتمال ابتلا به بیماری شریان های کرونری را بیشتر کند. نتیجه نامطلوب در این تست، در افراد دارای عوامل خطر، همچون سن بالا، اضافه وزن یا کلسترون خون بالا، بیشتر نگران کننده بوده و احتمال ابتلا به این بیماری را به شدت بالا برده و بیانگر نیاز به انجام آزمایش های بیشتر می باشد.

در صورت داشتن علائم و طبیعی بودن نتیجه آزمایش، احتمال ابتلا کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که طبیعی بودن نتیجه تست استرس ورزشی، به معنای رد احتمال پارگی یا انسداد شریانی ناشی از پلاک در آینده نیست. این تست بیماری شریان هایی را تشخیص می دهد که دچار انسداد های 70 درصدی یا بیشتر هستند. حملات قلبی ممکن است در اثر انسداد هایی ایجاد شوند که درصد کمتری از شریان را گرفته و سبب پارگی و تشکیل لخته خونی می شوند.

چه زمانی باید تست استرس ورزشی را انجام داد؟

پزشکان بنا بر توصیه انجمن های پزشکی، از تجویز متداول این تست، برای افراد غیر مبتلا به علائم یا عوامل خطر شدید بیماری شریان های قلبی، خودداری می کنند. از آن جایی که شرایط بیماری در هر فرد متفاوت است، تصمیم در این باره به نظر پزشک و خود بیمار بستگی خواهد داشت.

با این که تست استرس ورزشی معمولا برای افراد دارای احتمال ابتلا به خطرات قلبی انجام می شود اما دستور العمل های پزشکی بیان می دارند که افراد مسن و نسبتا کم تحرکی که تمایل به شروع یک برنامه ورزشی سنگین را دارند، می توانند تست استرس ورزشی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: تشخیص گرفتگی عروق قلب با اکو

نتایج تست استرس

تست ورزش قلب برای تشخیص ته نشینی پلاک های چربی و انسداد بیش از 70 درصد شریان های خون رسان به قلب طراحی شده است. البته، جهت دستیابی به یک تشخیص مناسب اغلب به تایید آزمایش های دیگر نیز نیاز است. جواب تست ورزش قلب توسط پزشک بررسی می شود.

نتیجه آزمایش

چه تفسیری می تواند داشته باشد؟

چه اتفاقی می تواند رخ دهد؟

اقدام بعدی چیست؟

طبیعی

فرد به انسداد قابل توجه (70 درصد یا بیشتر) شریان های کرونری مبتلا نیست.

حتی با وجود انسداد های کمتر، باز هم پارگی شریان و تشکیل لخته خونی امکان پذیر است.

در صورت داشتن دیگر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، پزشک می تواند انجام آزمایش های بیشتر را توصیه کند.

غیر طبیعی

فرد احتمالا به انسداد قابل توجه (70 درصد یا بیشتر) شریان های کرونری مبتلا است.

نتیجه غیر طبیعی آزمایش می تواند هشداری نا به جا بوده و برای تایید، به آزمایش های بیشتر نیاز باشد.

پزشک می تواند جهت تایید تشخیص ابتلا به بیماری شریان های کرونری، انجام آزمایش های دیگر را توصیه کند.


دکتر آرمین مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی،شابازی سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سه،ساله خیلی اذیت هستم وقتی،استرس،میگیرم دست چپم زیرجناقم کلان اذین میکنه درد میگنه دکتر قلب رفتم نوار قلب،تست ورزش ،اکو ،همه چیز گرفتم مشکلی ندارم کمک کنید بهم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر عبدالله سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود جناب دکتر از فرصتی که گذاشتید ممنون ....پی وی سی وتپش قلبهای مداوم البته تو اختلال اضطراب فراگیر..تاچه میزانی طبیعی هست وچه زمانی نیاز به برسی داره
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه عواملی از قبیل استرس، اضطراب، بی خوابی ، قهوه، الکل این حالت رو تشدید می‌کند
  • تصویر کاربر تبسم شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین...من 22سالمه حدود دو هفته اس تپش و لرزش قلب دارم بعضی وقتا شبا تا صبح سر نیم ساعت اینجوری میشم و از خواب میپرم و روز ها هم همینطور یک ساعت خواب راحت ندارم دکتر چکارکنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر احسان شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یکسال هست که در اثر یک حادثه ناگهانی ef قلبم ۳۰ و با مصرف دارو ۳۵ رسیده است.در cmr هیچگونه عارضه قلبی نشان داده نشده است،میوکاردیت نوشته شده،بجز گذاشتن باتری ،چه راهکاری جهت قطع قرصها و زندگی عادی پیشنهاد میفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      هیچ راهکاری جهت قطع قرص‌ها وجود ندارد، در مورد باطری هم باید شرایطآن را داشته باشید تا باطری کمک کننده باشد
  • تصویر کاربر آرام چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آقای دکتر من کد رهگیری رو که میزنم نمیتونم پاسخ رو ببینم
    مجددا سوالم رو ارسال میکنم. ممنونم

    سلام جناب دکتر
    من با خوندن مطالب مفیدتون و تجربه ی کاربران قصد دارم برای کنترل استرس و علائمی که دارم مثل داغ شدن صورتم و ...هر روز صبح خصوصا برای سرکار رفتن یه دونه قرص پروپانولول ۱۰ مصرف کنم
    ایا مصرف این دارودر دوران شیردهی منعی نداره؟؟
    بچه ی من ۹_ ۱۰ ماهه هست.
    البته من مشکل گره ی تیروئید هم دارم
    که یک چهارم لوتیروکسین در روزهای زوج مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام این دوز دارو منعی ندارد هر چند بهتر است در شیردهی مصرف نشود
  • تصویر کاربر hadi سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر من آزمایش خون دادم تریگلیسیرینم ۲۴۴ و کلسترولم ۱۵۲ بود در ضمن یکی از انزیم کبدیم ۴۶ بود که بعد سونو تشخیص گرید یک داده شده. دکتر جم فیبریزول ۳۰۰ شبی یک عدد تجویز کرده بنظر شما مصرف کنم در ضمن روزی یک عدد هم لیور کر میخورم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      رژیم و ورزش فعلا کفایت میکند، تکرار آزمایش ۳ ماه بعد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من پنج ماه پیش استخون لگنم سیاه کرده بود عمل کردم بعدش دکتر ی سری قرص کلسیم با ویتامین دی غضروف ساز داده الان پنج ماهم هس دارم میخورم ب چن روزی هست ک اظطراب شدید دارم جوری ک دستام سبکی میکنه یکمی هم فکم درد میاد روزی دوتا دوز بیس گرم قرص پرانول میخورم الان دوروزه میخورم خیلی بهترم ولی بازم میبینی یکمی علائم دارم آیا یکمیش با وجود قرص خوردن طبیعیه یا ن.... آیا میشه ک قرص کلسیم یا ویتامین دی زیاد خوردم اینجوری شدم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      باید سطح ویتامین دی چک شود
  • تصویر کاربر دریا شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب
    من خانمی ۵۸ ساله هستم تقریبا از نوجوانی گاهاً دچار تپش قلب ناگهانی میشوم،تا حالا چند بار نوار قلب واکو رفتم گفتن مشکلی نداری ولی گاهی این تپش چنان ناراحت کننده است که نگرانم میکند.معمولا این تپش قلب زمانی که ناگهانی خم میشوم چیزی بر دارم اتفاق می افتد و در یک لحظه نفسم تنگ میشود وقلبم انگار از سینه ام بیرون میاد وقادر به تنفس نمیشوم وحتما باید دراز بکشم تا ضربان قلبم به حالت عادی بر گردد.احساس میکنم اگر این حالت چند دقیقه ادامه داشته باشد قادر نخواهم بود نفس بکشم. البته این اتفاق دائمی نیست وهر چند وقت یکبار اتفاق میافتد .آیا جای نگرانی دارد یا مشکل جدی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام بهتره هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر معصومه سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۴۳ سالمه چند سال پیش کلا تیروییدم رو دکتر برداشته تارهای صوتی م آسیب دیده حین پیاده روی فعالیت سنگین دچار تنگی نفس میشم ی مشکلاتی برام پیش اومده الآنم دچار اضطراب و استرس میشم وقتهایی که تو خونه هستم مشکل ندارم ولی تو اجتماع که میرم به خاطر استرس شدید میترسم دچار تنگی نفس بشم راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید حضوری مراجعه کنید و از نظر قلبی ارزیابی شوید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و‌درود
    به علت اضطراب دکتر قرص پرانول ۱۰ ، یکی صبح و یکی شب تجویز کردند . با توجه به ورزش منظم‌ضربان قلبم معمولا بین ۵۵ تا ۶۵ است . و پرانول شب را حذف کردم و فقط یک پرانول ۱۰ ، صبح میخورم ( حدود ۶ ماه است پ مشکل خاصی ندارم‌) با توجه به نیمه عمر دارو آیا این کار صحیح است ؟ چون‌ بعضی از دکترها تاکید دارند باید حتما دو قرص پرانول در روز مصرف شود .
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله مشکلی نیست به همین صورت ادامه بدید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.