وبسایت دکتر مرعشی زاده

علائم و درمان واریس کشاله ران

در این مقاله مطالعه می کنید:

وریدهای واریسی، سیاهرگ های بزرگ و نامناسبی هستند که روی پاها یافت می شوند، اما آیا می دانستید که این رگ ها می توانند در کشاله ران و لگن نیز ایجاد شوند و ممکن است این وریدهای واریسی، باعث ایجاد درد در کشاله ران شوند.

دو حالت مختلف به نام سندرم احتقان لگن و واریکوسل وجود دارند که در اثر واریس در کشاله ران و لگن، ایجاد می شوند. سندرم احتقان لگن در زنان رخ می دهد و واریکوسل مختص مردان است. هر دو این بیماری ها، یعنی سندرم احتقان لگن و واریکوسل، می توانند در هر دو طرف کشاله ران و لگن ایجاد شوند، اما هر دو این بیماری ها، در سمت چپ بدن، بسیار شایع تر هستند.

واریس کشاله ران

درد ناشی از رگ های واریسی درکشاله ران زنان

زنانی که دچار بیماری وریدهای واریسی در ناحیه لگن می شوند، از وضعیتی به نام سندرم احتقان لگن رنج می برند. واریس باعث می شود که سیاهرگ های بزرگ در ناحیه لگن، بزرگ شوند و خون در داخل سیاهرگ ها، جمع می شود. درد ناشی از سندم احتقان لگن، معمولا به صورت احساس سنگینی و دردناک بودن در ناحیه لگن رخ می دهد، ممکن است این درد به صورت تیرکشنده نیز نمود پیدا کند و همچنین ممکن است این درد بیش از ۶ ماه نیز، طول بکشد.

درد حاصل از سندرم احتقان لگن، ممکن است در هر دو طرف دیده شود، اما اغلب در یک طرف است و بیشتر در سمت چپ دیده می شود. برخی از زنان ممکن است علائم دیگری همچون درد قبل از قاعدگی (و همچنین در طول دوره قاعدگی)، فوریت ادرار کردن و همینطور سیاهرگ های پر پیچ و خم روی باسن، فرج یا ران ها را تجربه کنند. سندرم احتقان لگن در سنین بارداری و در زنانی که بیش از یک فرزند داشته اند، بسیار شایع تر است.

درد ناشی از رگ های واریسی در کشاله ران مردان

مردانی که دچار سیاهرگ های واریسی در ناحیه لگن می شوند، از وضعیتی به نام واریکوسل رنج می برند. بیضه ها، درون کیسه ای به نام کیسه بیضه قرار گرفته اند. سیاهرگ های داخل کیسه بیضه، به دلیل اختلال در خون رسانی بزرگ می شوند و این مساله باعث تجمع خون در آن ها می شود. این بیماری، می تواند در هر دو طرف کیسه بیضه رخ دهد، اما در سمت چپ شایع تر است.

علائم مرتبط با واریکوسل یک درد مبهم در کیسه بیضه است که معمولا این درد با ایستادن، فعالیت و هوای گرم بدتر می شود. بهترین راه برای کاهش علائم، دراز کشیدن است. مواردی وجود دارد که ممکن است باعث کاهش باروری یا حتی ناباروری شود، اما این موارد شایع نیستند. برخلاف زنان، به نظر نمیرسد که هیچ عامل خطر خاصی وجود داشته باشد که باعث ایجاد واریکوسل در مردان شود.

علائم واریس کشاله ران

علائم واریس در کشاله ران و لگن

با شروع علائم مرتبط با این بیماری ها، نگرانی درباره احتمال ابتلا به سندرم احتقان لگن و یا واریکوسل، افزایش می یابد. با این حال، برخی از افراد ممکن است هرگز هیچ علامت خاصی را تجربه نکنند و پس از یک معاینه ساده پزشکی یا تصویربرداری معمولی، وجود این بیماری ها تشخیص داده شوند. با این حال، آن ها همچنین می توانند باعث درد کشاله ران شوند.

  • واریکوسل: باعث درد مبهمی می شود که ممکن است به یک درد شدید تبدیل شود، این درد ممکن است در یکی از بیضه ها، یا در هر دو، ظاهر شود. این درد، با ورزش سنگین، ایستادن برای مدت طولانی و افزایش دما، بدتر می شود. ناتوانی در بچه دار شدن یا بروز مشکل در بچه دار شدن، یک احتمال است، با این حال، این احتمال بسیار کمتر از علائم درد است.
  • سندرم احتقان لگن: این سندرم باعث احساس سنگینی همراه با درد می شود و ممکن است دردهای تیرکشنده در ناحیه لگن داشته باشد. این علائم، درست قبل از سیکل قاعدگی و در حین سیکل، بدتر نیز می شوند. سایر علائم قابل توجه این بیماری عبارتند از: نیاز فوری به ادرار کردن و احتمال مشاهده رگ های واریسی روی لابیاها، باسن و قسمت داخلی ران ها.

گزینه های درمانی برای واریس کشاله ران و لگن

در رابطه با درمان واریس کشاله ران و لگن باید گفت که حتی اگر زمانی واریکوسل و سندرم احتقان لگن، بدون علائم بالینی باشند، باز هم روش های درمانی برای آن ها وجود دارد. روش های درمانی بین سندرم احتقان لگن و واریکوسل، شباهت هایی با هم نیز دارند.

  • جراحی: جراحی شامل هر دو روش جراحی باز و لاپاراسکوپی، برای درمان واریکوسل از طریق ترمیم وریدهای واریسی است. برای زنان مبتلا به سندرم احتقان لگن، گزینه جراحی شامل برداشتن رحم طی روشی به نام هیسترکتومی است.
  • آمبولیزاسیون: این یک روش کم تهاجمی است که در آن از تصویربرداری برای تعیین محل وریدهای غیرطبیعی به منظور از بین بردن این وریدها استفاده می شود. که در نهایت باعث زخمی شدن و از بین رفتن ورید آسیب دیده می شوند و از جریان بیشتر خون در ورید آسیب دیده جلوگیری می کنند

اگر شما از هر یک از علائم بالا رنج می برید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا شما مبتلا به واریکوسل یا سندرم احتقان لگن هستید یا خیر، و در صورت ابتلا، بهترین گزینه های درمانی برای شما را انتخاب کند.

درمان های خانگی برای درمان واریس کشاله ران

تنها راه درمان واریس استفاده از گزینه هایی مانند ابلیشن با لیزر داخل وریدی، ابلیشن رادیوفرکانسی یا استفاده از سوپر چسب های پزشکی است، اما برخی از بیماران دوست دارند از درمان های خانگی استفاده کنند، برخی از این درمان ها عبارتند از:

  • پوشیدن جوراب های فشرده مخصوص، که تورم را کاهش داده و گردش خون را بهبود می دهند.
  • پیروی از یک رژیم غذایی کم نمک، می تواند به کاهش تورم های ناشی از احتباس مایعات کمک کند.
  • از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید و در این بین سعی کنید برای حرکت مکرر استراحت کنید.
  • برخی از مکمل ها می توانند به کاهش تورم و درد ناشی از وریدهای واریسی کمک کنند.
  • ورزش منظم، باعث بهبود یافتن سیستم گردش خون می شود و همینطور ناراحتی و درد ناشی از واریس را کاهش می دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.