وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا درمان واریس می تواند باعث لخته شدن خون شود؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

چند روش مختلف درمان برای رگ های واریسی وجود دارد که در برخی از این روش ها، تشکیل لخته های خونی طبیعی بوده و به عنوان بخشی از فرآیند طبیعی درمان محسوب می شود. اما برخی دیگر از روش های درمان رگ های واریسی با احتمال ایجاد لخته های خونی خاصی با نام ترومبوز ورید عمقی همراه می باشند.

حال برای آسودگی خاطر شما، در ادامه به بررسی انواع این لخته های خونی و فرآیند درمان رگ های واریسی خواهیم پرداخت.

چند روش مختلف درمان برای رگ های واریسی

چه تفاوتی میان ترومبوز ورید عمقی و لخته های خونی معمولی وجود دارد؟

لخته های خونی معمولی به لخته هایی گفته می شود که در واکنش به آسیب دیدگی رخ می دهند؛ چه این آسیب دیدگی ناشی از ضربه و جراحت باشد، چه در اثر یک عمل جراحی به بافت های بدن وارد شده باشد. زمانی که فرآیند بهبودی به اتمام برسد، بدن خود به خود این لخته های خونی را تجزیه کرده و از بین می برد.

از سوی دیگر، ترومبوز ورید عمقی به نوعی خاص از لخته های خونی اشاره دارد که در سیاهرگ های عمیق بدن شکل گرفته و تا حدودی مسیر عبور جریان خون را مسدود می کند. ترومبوز ورید عمقی می تواند خود را از دیواره ی داخلی رگ ها جدا کند و -با توجه به اینکه این لخته ها در سیاهرگ های عمقی و متعاقباً در مسیر جریان خون به ریه ها و قلب قرار دارند- ممکن است منجر به آمبولی ریه شوند.

برخی از روش های درمانی رگ های واریسی، به عنوان قسمتی از فرآیند درمان منجر به ایجاد لخته های خونی می گردند. درمان هایی مانند ابلیشن لیزر درون وریدی، اسکلروتراپی و فرسایش رادیو فرکانسی، خون را به منظور مسدود کردن رگ مربوطه لخته می کنند. برای مثال در روش درمانی ابلیشن لیزر درون وریدی یا EVLA، پزشک یک کاتتر مجهز به لیزر را وارد رگ آسیب دیده می کند. فرکانس این لیزر بین 810 الی 1470 نانومتر تنظیم شده است. گرمای شدید لیزر باعث لخته سازی خون ناحیه و در نتیجه، مسدود شدن رگ مربوطه و قطع شدن جریان خون عبوری می شود. درمان فرسایش رادیو فرکانسی یا RFA نیز یک روش درمانی مشابه است، با این تفاوت که در آن به جای لیزر از امواج رادیو فرکانسی استفاده می شود. 

در اسکلروتراپی، از مبانی مشابهی برای درمان استفاده می شود؛ با این تفاوت که به جای اعمال انرژی حرارتی، ابتدا مایع مخصوص اسکلروسانت به رگ واریسی مربوطه تزریق می گردد. این مایع دیواره های داخلی رگ را تحریک کرده و پیش از تشکیل بافت زخم، عملیات لخته سازی خون را انجام می دهد. لخته های خونی ناشی از اسکلروتراپی خطرناک نبوده و بخشی از فرآیند درمان می باشند.

آیا روش های درمانی رگ های واریسی می توانند منجر به تشکیل لخته ی خونی شود؟

درمان واریس و لخته شدن خون چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ با وجود اینکه در هر یک از روش های درمانی واریس مقداری لخته ی خونی تشکیل می شود، اما ممکن است بدن شما عکس العمل شدیدی به عمل نشان دهد. به این نوع عکس العمل، فلبیت سطحی (التهاب) گفته می شود که با سرخی، ورم و درد در ناحیه ی تحت درمان همراه است. در صورت عدم رسیدگی، فلبیت سطحی در موارد نادر می تواند منجر به ایجاد ترومبوز ورید عمقی شود.

بیشترین خطر روش های درمانی واریس مربوط به اسکلروتراپی می باشد؛ بعد از آن ابلیشن لیزر درون وریدی و فرسایش رادیو فرکانسی به ترتیب در درجات پایین تر خطر قرار دارند. همچنين، باید خاطر نشان کرد که حتی در درمان با چسب ویژه ی پزشکی (سوپر گلو بالینی) که بر اساس لخته سازی خون درمان را انجام نمی دهد، نیز خطر تحریک چنین عکس العملی وجود دارد. البته، میزان خطر در این درمان بسیار پایین تر است.

البته، درمان های مدرن ارائه شده برای رگ های واریسی به شدت ایمن می باشند.

احتمال این که شما دچار ترومبوز ورید عمقی شوید بسیار پایین است. این خطر در هر کدام از این درمان های ذکر شده تنها کمتر از یک درصد می باشد. علاوه بر این، در موارد نادر بروز فلبیت سطحی، شما می توانید با توجه به شروع هر گونه به علائم هشدار دهنده و مراجعه به پزشک، از ترومبوز ورید عمقی پیشگیری کنید.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.