وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت افزایش فشار خون در شب

در این مقاله مطالعه می کنید:

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در شب چیست؟ عوامل مختلفی مثل دیابت، مشکلات تیروئید و کلیوی، می توانند، علت افزایش فشار خون در شب باشند. یک مطالعه جدید انجام گرفته، گزارش داده است که اگر فشار خون، در شب تغییر زیادی کند (در حال افزایش یا کاهش باشد)، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته برای فرد وجود داشته باشد.

هنگامی که فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر) در طول شب بیش از 20 میلی متر جیوه، افزایش یابد، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی 18 درصد، و خطر ابتلا به نارسایی قلبی 25 درصد، افزایش می یابد.

فشارخون در شب

چه ارتباطی بین نارسایی قلبی و فشار خون وجود دارد؟

خطر ابتلا به نارسایی قلبی در افرادی که به طور مداوم در هنگام شب، فشار خون بالاتر، اما در طول روز فشار خون طبیعی داشته باشند، بیش از دو برابر می شود. محققان، این اتفاق را “الگوی برخاست” نامیده اند. از طرف دیگر، برای افراد مبتلا به افت فشار خون ِبیش از 20٪، تیم تحقیق، بیش از دو برابر خطر سکته مغزی را تشخیص دادند.

آیا فشار خون در خواب کاهش می یابد؟

در مقایسه با الگوی فشار خون در طول روز، فشار خون به طور کلی حدود 10٪ تا 20٪ در طول خواب کاهش می یابد. در هنگام خواب می توان فشار خون نسبتا خالصی را مشاهده کرد. زیرا بیشتر عوامل تأثیر گذار بر فشار خون، در هنگام خواب به حداقل می رسند.

 اما متخصصان، معمولاً برای اندازه گیری فشار خون و تشخیص اینکه آیا داروی تجویز شده برای فشار خون موثر است یا خیر، به اندازه گیری فشار خون در مطب، که در طول روز انجام می شود، اعتماد می کنند.

این اندازه گیری های روزانه ممکن است فشار خون بالایی را که در شب اتفاق می افتد، نادیده بگیرد. با این روش همچنین ممکن است افت شدید فشار خون نیز در نظر گرفته نشود. با اندازه گیری فشار خون در مطب، عمدتا فشار خون روزانه را بدست می آوریم. اما مشاهده آنچه در شب اتفاق می افتد، می تواند بینش عمیق تری به پزشک بدهد.

اگر روند تغییرات فشار خون در شب ادامه داشته باشد، متخصص قلب برای شما هولتر 24 ساعته فشار خون را تجویز می کند تا بتواند تغییرات فشار خون را به صورت دقیق تری ارزیابی کند.

بیماران از یک کاف فشار خون پوشیدنی و یک مانیتور قابل حمل، استفاده می کنند که به طور خودکار و در فواصل منظم، فشار خون را ردیابی می کند.

آیا مبتلایان به فشار خون بالا، باید در طول شب فشار خون خود را بررسی کنند؟

بهترین پاسخ برای این سوال، در حال حاضر «شاید» است. ارزیابی فشار خون در طول شب، می تواند اطلاعات مفیدی، جهت کنترل بهتر فشار خون، در اختیار پزشک قرار دهد. تغییر زمان داروهای فشار خون به تجویز پزشک معالج می تواند در کنترل فشار خون، موثر باشد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسرین چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام خدمت پزشک محترم
    من ۵۸ ساله هستم . حدود ۱۵ سال است که دچار فشار خون هستم و دارو مصرف می کتم با تجویز پزشک داخلی قلب لوزاتان ۲۵و اتانونول ۵۰نصف که پزشک کفتند روزانه یک بار مصرف بشود و اگر احتیاج بود شبها هم لوزار مصرف کنید .حدود چند هفته ای هست که شبها حدود ساعت ۱۲ فشار مینیمم بابا میره تا حدود ۹و گاهی کمی بالاتر از ۹ چند شب پیش گلا فشارم بتدریج هردو فشار بالا رفت تا حدود ۱۶روی ۱۱ که با خوردن قرص لوزار و تمفسهای عمیق ممتد کم کم پایین امد پزسک معالج نوار هم گرفته بود و مشکلی پر قلبم نبود ولی حدودا ۱۵ کیلو اضافه وزن دارم که کفتند باید کم بشه ممنون میشوم راهنمایی کنید من را و اگر لازم هست خدمتتون بیام چون من تهران زندگی می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام‌ باید حضوری مراجعه کنند تا بر اساس معاینه داروها تنظیم شود
  • تصویر کاربر سلیمانی چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    بنده خانم ۶۶ساله هستم که سالیان متمادی است که از فشار خون بالا رنج میبرم و دارو استفاده میکنم(آملو‌پرس ۵نصف صبح و نصف شب و متورال۵۰نصف صبح و لوزاتن-اچ نصف شب) و سه سال پیش ی گرفتگی جزیی عروق داشتم و آنژیو کردم (فنر...احتیاج نبود).الان چهار روز است فشار خونم بالاست با دارو گاها پایین میاد دوباره بالا میره(در ابتدای صبح و آخر شب بالاتره.).داروی سلوکسیب شش روزی است روزی یکعدد برای درد مفاصل میخورم که امروز قطع کردم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید چه اقدامی برای کاهش فشار خون انجام بدهم؟؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام‌ باید حضوری مراجعه کنند تا بر اساس معاینه داروها تنظیم شود
  • تصویر کاربر قاسم پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام . خوب هستید دکتر جان من وسواس به فشار خون دارم همیشه میرم پیش یه دکتر فشارم میگیره زیر ۱۲ هست روی ۸ونیم معمولا. میگه خوبه .بازم میام خونه فشارم چک میکنم هی وسواس دارم همیشه فشار بالام رو ۱۲ هست ولی فشار پایین گاهی میشه ۹ یا کمی کمتر از ۹ همش استرس دارم برا گرفتن فشار خون چکار کنم
    1. تصویر کاربر قاسم دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سن من ۴۱ سال هست بیشتر مواقع تو خونه فشارم ۱۲ روی ۸ تا ۸ ونیم
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      یکبار هولتر فشار ببندید که خیال شما راحت بشه
    3. تصویر کاربر قاسم چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      درود بر شما . چشم
    4. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      🌺
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر زینب شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام ببخشید من پدرم بیماری قند دارد اما تحت نظر متخصص غدد است و همیشه قند خود را کنترل میکند حتی دکتر متخصصش پدرم را فرستاده است از فلب خود اکو ونوار قلب بگیرد وهمه سالم جواب دادند اما بعد از سه ،چهار روز از انجام اکو و نوار قلب وورزش هایی که متخصص قلب انجام دادند،پدرم سه روز بعد درشب دچار فشار بالا شد که بارفتن به درمانگاه فهمیدیم فشارش ۱۸شده است و بلافاصله دکتر برایش از قرص زیر زبانی استفاده کرد که فشارش ۱۵شد حالا میخواستم بدانم چرا به یک باره اینگونه شد؟البته پدرم رژیم غذاییش را همیشه رعایت می‌کند درضمن پدرم ۴۹سال سن دارد باسپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      با افزایش سن ممکن است بیمار دچار فشار خون شود
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر s دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من هنگام خواب سرم سنگینی میکنە ، بعضی وقتها هم ضربان قلبم میرە بالا ،،،وریتم قلبم نامنظمە
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب خدمت دکتر عزیز.بنده از یک‌ شهر محروم که اصلا دسگاه هولتر واینجور امکانات نداره تماس میگیرم.حدود ۴۳سال سن دارم فشارخونم بالاست و دکتر برام والسارتان هشتاد و آملودیپین پنح میلی گرم تجویز کرد. که الان از هرکدوم یک چهارم مصرف میکنم چون دکترگفت هرکدوم یک عدد هردوازده ساعت اما بعداز یک هفته مصرف فشارم به هشت روی ۴رسید .ویین نه روی پنج تا هشت روی پنح متغیربود ‌‌‌‌‌‌‌‌یعنی فشارم نه بود مینیوم مثلا پنج یا چهار اللان فشارخونم شبها سیزده یا چهارده است البته اگه دارو نخورم . بامصرف دارو بعداز نیم ساعت تا روی نه پایین میاد. آیا بجای مصرف چهار عدد قرص در طول بیست چهارساعت .‌‌(..هردوازده ساعت یک عدد والسارتان هشتاد ویک‌ عدد املودپین پنج ....) روزانه یک دوم والزومیکس بخورم؟ در طول روز فشارخون عادی است اما بیشتر اواخرشب یکم بالاست. لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله امکان پذیر هست بعد از تغییر دارو فشارها برای یک هفته یادداشت شود
  • تصویر کاربر حامدمطیعی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر مرعشی فشار خون پدرم هرشب تا محدوده۱۶بالا میره و بتازگی مدت ۳ماه هست که فشارشون تاحدود۲۰بالا میره داروهای فشار لوزار۲۵ و املو دیپین هست که روزی سه عددلوزار صبحانه ناهار و شام و روزی یک عدد املودیپین در ظهرها و روزی دوعددپروپرانولول مصرف میکنند ولی تاثیری نداره میشه راهنمایی کنید چیکار کنم تا فشارشون پایین باشه شبها الان یکسال هست که هر دارویی مصرف میکنن پایین نمیاد۵سال پیش عمل قلب باز انجام دادند
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام‌ باید حضوری مراجعه کنند تا بر اساس معاینه داروها تنظیم شود
  • تصویر کاربر a سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    a
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سوال ناقص است
  • تصویر کاربر محمود چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسر من ۵۸ ساله وشب دچار فشار خون بالای ۱۸ میشود البته این اتفاق بعد از دز دوم واکسن افتاده در ضمن دکتر هم رفتیم قرص لزار ۲۵ داده به نظرتون بازم بریم پیش پزشک
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      تا کنترل کامل فشار خون باید زیر نظر پزشک باشید
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مترال استفاده مکنم شب وصبح نصف وهروقت فشار میگرفتم خوب بود بصورت اتفاقی سع شب پیش گرفتم دیوم ۱۴۵روی۹۵ است بجای نصف قرص کامل خردم تاثری نداشت بعد زیر زبانی استفاده کردم تاقدری پایین امد خواستم نظرتونو بپرسم ممنون میشم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید بر اساس معاینه داروی جدید برای شما تجویز شود
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.