وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت واریس در جوانی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

ابتلا به بیماری وریدی در سنین پایین غیرمعمول نیست. جوانان اغلب حتی متوجه علائم نارسایی وریدی هم نمی‌شوند. در حالت ایده‌آل قبل از پیشرفته‌تر‌شدن علائم خفیف، باید درمان آغاز شود. اغلب گفته می‌شود که بیماری وریدی با افزایش سن رابطه مستقیم دارد.

وقتی در مورد نارسایی وریدی سؤال می‌شود، اکثریت گمان می‌کنند بیشتر سالخوردگان هستند که درگیر خارش، درد یا ورم پا می‌شوند. آن ها گمان می‌کنند که واریس وریدی، وریدهای عنکبوتی، زخم پا یا تغییرات پوستی پاها و مچ پاها تنها در افراد مسن بروز می‌کند. با این حال، بااینکه سن عاملی خطرناک برای بروز علائم بیماری وریدی است، اما عامل اصلی آن نمی‌باشد.

علائم واریس پا در زنان

آیا واریس در جوانی هم رخ می‌دهد؟

با توجه به اینکه مهم‌ترین عامل خطر ژنتیک است نه سن، جوانان (زیر 40 سال) در خطر ابتلا به واریس در جوانی قرار دارند و در حالی که راه‌های متعددی برای کاهش خطر ابتلا به علائم بیماری وریدی وجود دارد، اما فرد نمی‌تواند ژنتیک خود را تغییر دهد. در رابطه با واریس در جوانی باید گفت که افراد حتی در سن 18 تا 20 سالگی نیز به علت داشتن وریدهای واریس بزرگ و متورم و دردناک، به مرکز ترمیم وریدی مراجعه کرده‌اند.

اغلب این بیماران جوان، وریدهای واریس و ورم را اشتباهاً به ورزش نسبت می‌دهند. بااینکه این علائم در جوانان نادر است، اما نشانه‌ی نارسایی وریدی است و متخصص ورید باید آن را مدنظر قرار دهد.  باید به خاطر داشته باشیم که «بیماری وریدی مزمن (طولانی‌مدت) است، با گذشت زمان بدتر می‌شود و هرگز بدون مداخله پزشکی بهتر نخواهد شد».

علائم اولیه بیماری وریدی چیست؟

اگر جوانی باید به ‌واسطه شغلش، مدت طولانی‌ای را ایستاده سر کند (مانند انبارداری، فست فود، خرده‌فروشی یا صنایع دیگر)، ممکن است در پایان شیفت کاری در پاهایش درد و گرفتگی حس کند. به خانه می‌آید، پاهایش را بالا می‌گیرد و احساس بهتری پیدا می‌کند و دیگر به آن فکر نمی‌کند. با این حال، این علائم ناراحت‌کننده می‌توانند نشانه‌ اولیه بیماری وریدی باشند.

برای جوانان راحت‌تر است که این علائم اولیه را نادیده بگیرند زیرا علائمشان نسبت به بیست یا سی سال بعد از ابتلا به بیماری خفیف‌تر است. این بیماران جوان گمان می‌کنند که این علائم نتیجه عادی سرپا بودن در طول روز است. اما این علائم طبیعی نبوده و نباید نادیده گرفته شوند.

جوانان برای پیشگیری از واریس در جوانی چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

موارد زیر به جوانان کمک می‌کند تا خطر ابتلا به علائم مرتبط با بروز بیماری وریدی را کاهش دهند:

  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم
  • پرهیز از ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت
  • بالا بردن پاها پس از مدتی ایستادن

آیا گزینه‌های درمانی جوانان متفاوت است؟

پزشکان وریدی باتجربه ابتدا سابقه کامل سلامت تمام بیماران جدید را جویا می‌شوند. در جوانان، شدت نارسایی وریدی را ارزیابی می‌کنند (در هر سنی اینکار را انجام می‌دهند). اگر تشخیص داده شود که علائم خفیف است، پزشک وریدی اقدامات محافظه‌کارانه‌ای مانند جوراب واریس[1] را توصیه می‌کند.

نهایتاً، این بیماران به دلیل ماهیت پیش‌رونده بیماری وریدی، به درمان‌های داخل مطب مانند اسکلروتراپی یا آبلاسیون نیاز خواهند داشت.

سوالات متداول:

چرا مردم فکر می‌کنند که بیماری وریدی با سن رابطه مستقیم دارد؟

تا زمانی که دریچه‌های وریدی پا در طی سال‌ها (گاهی اوقات حتی دهه‌ها) تضعیف نشده‌ باشند، فرد به پزشک مراجعه نمی‌کند. در این حالت درد بسیار تشدید شده است.

چه خطراتی جوانان را تهدید می‌کند؟

مهم‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری وریدی در هر سنی، ژنتیک است. چاقی که منحصر به جوانان نیست، به طور فزاینده‌ای به یک مشکل در بین آن‌ها تبدیل شده است. افرادی هستند که به شدت به  صفحه نمایش دستگاه‌ها (تلفن‌ها، کامپیوتر‌ها، تلویزیون و غیره) وابسته هستند. در نتیجه، فعالیت بدنی لازم برای پیشگیری از بیماری وریدی را انجام نمی‌دهند.

این سبک زندگی بی‌تحرک در جمعیت جوان، آن‌ها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات وریدی در آینده قرار می‌دهد.

جوان نگران از بیماری وریدی چه باید بکند؟

هر کسی که نگران سلامت ورید خود است باید با یک متخصص ورید مشورت کند.  متخصصان ورید با بیمار در مورد نگرانی‌هایشان صحبت می‌کنند، علائم را بررسی می‌کنند و در مورد راه‌هایی که می‌توانند سلامت وریدهای خود را درحال‌ حاضر و در آینده کنترل کنند، صحبت می‌کنند.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.