وبسایت دکتر مرعشی زاده

7 علامت مربوط به گردش خون ضعیف در پاها و درمان آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

احتمالا شب ها، هنگامی که دراز کشیده و درحال استراحت هستید، گرفتگی عضلات پا را تجربه کرده اید. گرفتگی عضلانی ممکن است ناشی از دلایلی همچون کمبود منیزیم، خستگی عضلانی، کم آبی بدن، گردش خون ضعیف و به ویژه داشتن رگ های واریسی باشد. دستگاه گردش خون سالم و دارای کارکرد مناسب شامل سرخرگ یا شریانهایی است، که خون حاوی اکسیژن و مواد غذایی را از قلب به سلول های بدن می برند و همچنین سیاهرگ یا ورید ها، خون دارای دی اکسید کربن و مواد زائدی را که از اندام ها جمع آوری شده  به قلب می آورند تا دفع شوند.

مشکلات مربوط به دستگاه گردش خون، به طور ناگهانی رخ نداده و معمولاً به همراه بیماری ها و مشکلاتی مانند چاقی و اضافه وزن، دیابت، بیماری قلبی و یا نارسایی مزمن وریدی (CVI) ظاهر می شوند. همچنین، در اکثر موارد علائم هشداردهنده ای در ارتباط با هر یک از این بیماری ها و مشکلات وجود دارد. برای تشخیص این که آیا دستگاه گردش خون کارکرد درست و مناسبی دارد یا خیر، 7 مورد از علائم گردش خون ضعیف در ادامه این مطلب آورده شده است.

مشکلات مربوط به دستگاه گردش خون

7 علامت گردش خون ضعیف

1- گرفتگی عضلات

گرفتگی های عضلات پا، در واقع ممکن است به دلیل رگ های واریسی باشد. هنگامی که جریان خون وریدی، عملکرد مناسبی نداشته باشد ‌و خون وریدی در رگ ها باقی بماند، با گذشت زمان، مواد زائد جمع آوری شده سلول ها از جمله اسید لاکتیک، به دیواره رگ ها آسیب رسانده و باعث نشت خون از دیواره ی رگ به درون بافت می شود. این اتفاق، به تدریج باعث آسیب به بافت و عضلات می شود که درنتیجه، گرفتگی عضلات پا را در پی  دارد.

2- سنگینی و وزن بالا

اگر هنگام دویدن و یا راه رفتن در طول روز، سنگینی و فشاری را در پاهای خود احساس می کنید  که با گذشت زمان بدتر می شود و حتی شما را از انجام فعالیت های روزانه باز می دارد، یکی از شایع ترین علائم بیماری نارسایی مزمن وریدی یا  CVI را تجربه می کنید. بیماری CVI فرآیندی‌ است که منجر به واریسی شدن رگ ها می شود. 

3- بی حسی

احساس بی حسی در دست و یا پاها، می تواند ناشی ازعوامل زیادی باشد، ازجمله مشکلات گردش خون شریانی یا وریدی که بر اعصاب نیز تأثیر می گذارند. این بی حسی، می تواند دلایل ساده ای مانند کمبود منیزیم یا ویتامین B-12 داشته باشد و یا ممکن است به دلیل عوامل مهم تری مانند تنگی عروق ناشی از دیابت بروز پیدا کند. بی حس شدن اندام ها، می تواند یکی از علائم هشداردهنده ی اولیه، برای مواردی مانند بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)، مشکلات تیروئیدی یا حتی نارسایی مزمن وریدی (CVI) باشد. بنابراین در صورت مشاهده این علائم، حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

بی حسی در پاها

4- تورم

یکی از علائم گردش خون ضعیف تورم است. هنگامی که در پایان روز جوراب های خود را درمی آورید، ممکن است متوجه رد آن ها در مچ پا یا ساق پا هایتان شوید، که این مسئله ناشی از تورم در پاها، مچ و یا ساق پا می باشد. تورم می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که یکی از آن ها در رابطه با وجود مشکلاتی در گردش خون است.

5- درد

اگر هنگام پیاده روی در پاهای خود احساس درد می کنید و وقتی که پاهایتان را بالا می برید، درد آن بدتر می شود و احساس سوزش هم دارد، ممکن است به دلیل بروز بیماری عروق محیطی باشد و این درد، با عنوان لنگی یا شلی شناخته می شود. با تنگ شدن شریان ها، خون اکسیژن دار به سختی می تواند به سلول ها برسد و این امر در پاها احساس درد ایجاد می کند.

6- اندام های انتهایی سرد

 اگر این علائم به دستگاه گردش خون مربوط باشد، به  احتمال زیاد  ناشی از وجود مشکلات شریانی است. جریان خون شریانی مناسب، علاوه بر تامین اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز اندام ها از جمله نوک انگشتان دست و پا، به تنظیم دما نیز کمک می کند. پس سرد بودن دست و پاها را به عنوان یک علامت هشدار دهنده در نظر بگیرید.

رگ های واریسی

رگ های واریسی یا عنکبوتی، رگ های برآمده ی  کوچک و معیوبی هستند که می توانند در پاها  احساس درد، سنگینی و بی قراری ایجاد کنند. درون بعضی از سیاهرگ های اندام های تحتانی از جمله پاها، دریچه هایی وجود دارد که از برگشت خون وریدی به سمت اندام جلوگیری می کنند و خون، برخلاف جاذبه زمین، به سمت قلب جریان پیدا می کند. رگ های واریسی، زمانی به وجود می آیند که دریچه های مذکور شکسته شده و بازگشت خون به سمت قلب دشوار می شود.

در نتیجه، جریان خون مجددا به سمت پا ها برمی گردد و با افزایش فشار، رگ ها بزرگ، پیچ خورده و برآمده می شوند. به دنبال تجمع و باقی ماندن خون سیاهرگی در پاها، مواد زائد دفعی موجود در آن، از دیواره رگ ها به داخل بافت نفوذ کرده و علائمی مانند خارش، سوزش و حتی تجزیه بافت یا زخم وریدی را ایجاد می کنند.

درمان گردش خون ضعیف

بسته به نوع مشکل و شدت آن، گزینه های درمانی  زیادی وجود دارد. برای مبتلایان به نارسایی مزمن وریدی (CVI) و یا رگ های واریسی، تعدادی فعالیت روزانه و گزینه های درمانی، برای بهبود جریان خون وریدی وجود دارد که در ادامه به چند مورد اشاره شده:

  • جوراب های فشاری

فشار جوراب های ساق بلند، به کاهش اندازه ی وریدها کمک کرده و جریان خون وریدی را به سوی قلب می راند. استفاده روزانه از جوراب های فشاری، در کاهش و به حداقل رساندن درد، خستگی و تورم پاها در پایان روز، به افرادی که رگ های واریسی دارند، کمک بسیاری می کند و از آنجا که گردش خون را بهبود می بخشند، می توانند از لخته شدن خون نیز جلوگیری کنند. به همین دلیل، استفاده از این جوراب ها در پروازها و رانندگی های طولانی توصیه می شود.

  • ورزش

اختصاص دادن بخشی از روز به فعالیت بدنی و ورزش، از اهمیت زیادی برخوردار است. روزانه 30 دقیقه افزایش ضربان قلب، باعث کاهش استرس و افزایش سطح تمرکز می شود. افزایش وزن، می تواند فشار زیادی بر دستگاه گردش خون وارد کند، چراکه قلب سعی می کند خون را با فشار بیشتری به سراسر بدن پمپاژ کند و در نتیجه، بار کاری آن افزایش می یابد. همچنین، به یاد داشته باشید که تغییر سبک زندگی در بلند مدت، بیشتر از رژیم های غذایی سودمند و نتیجه بخش است. برای تغییر سبک زندگی، می توانید در هر روز تغییرات کوچک و مفیدی ایجاد کنید و به آن ها پایبند بمانید.

  • درمان های وریدی

چنانچه احساس درد، سنگینی، بیقراری، گرفتگی عضلات یا رگ های واریسی در پاهای خود دارید، به پزشک  متخصص عروق مراجعه کنید. پس از ویزیت کامل، پزشک با در نظر گرفتن روند بیماری و مشکلات شما، برنامه ی درمانی  خاصی را به شما توصیه می کند .

این برنامه ی درمانی می تواند شامل یک و یا ترکیبی از درمان های وریدی زیر باشد:

تخریب وریدی

از آن جایی که هیچ روشی برای درمان رگ های واریسی وجود ندارد، رایج ترین برنامه ی درمانی شامل روش هایی است که موجب بسته شدن این رگ ها شده و مسیر جریان خون را به رگ های سالم هدایت می کند. این امر، به نوبه خود گردش خون را بهبود می بخشد، چرا که جریان خون به رگ های سالم هدایت شده و در نتیجه گردش خون ادامه پیدا می کند. در حال حاضر، چندین روش برای تخریب وریدها وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  1. تخریب حرارتی

در این روش، برای بستن رگ ها از حرارت استفاده می شود. در تخریب لیزری، از حرارت لیزر و در تخریب رادیویی، از امواج رادیویی استفاده می شود.

  1. تخریب چسبی

 در این روش، از نوعی چسب پزشکی به نام سیانو اکریلات برای بستن رگ ها استفاده می شود. این روش تخریب با نام VenaSeal نیز شناخته می شود.

  1. تخریب شیمیایی

این روش به عنوان اسکلروتراپی نیز شناخته می شود. در این روش، پزشک از نوعی ماده شیمیایی به نام اسکلروزانت استفاده می کند، که با عنوان تزریق اسکلروزانت در وریدها نیز شناخته می شود . این ماده ی دارویی، با از بین بردن ورید ها، باعث بسته شدن آن ها می شود.

  1. فلبکتومی

فلبکتومی، روش جراحی کم تهاجم و سرپایی است که می توان روی رگ های واریسی سطحی پوست انجام داد. طی این عمل، پزشک با ایجاد تعدادی برش کوچک روی پوست، وریدهای معیوب را به صورت فیزیکی برمی دارد.

فلبکتومی

پس از انجام این روش های درمانی که معمولاً در مطب پزشک و با بی حسی موضعی صورت می گیرند، می توانید بلافاصله فعالیت حرکتی خود را از سر بگیرید و این خود یکی از بهترین جنبه های استفاده این روش هاست. اگر با علائم مشکلات گردش خون مواجه هستید، با یک پزشک متخصص در مورد علائم و نگرانی های خود صحبت کنید، تا با تشخیص علت اصلی مشکل، به بهبود علائم شما کمک کند.

ازمایش گردش خون ضعیف

چه آزمایشاتی برای تشخیص گردش خون ضعیف انجام خواهد شد:
✔️ سونوگرافی داپلر
✔️ تست فشار داپلر سگمنتال
✔️ تست شاخص مچ پا-بازویی (ABI).
✔️ آنژیوگرافی
✔️ توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن.
✔️سنجش استرس.
✔️آزمایشات خون

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. در فصول سرد سال دست و پام از مچ به پایین سرد میشن حتی در هنگام فعالیت ورزشی. 180 قد و وزن 70کیلو قند و چربی هم ندارم ولی این سردی نگرانم میکنه . یکبار اکو کردم گفتند آئورت شکمی مادرزاد پیچ خوردگی داره. آیا این میتونه علت سردی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    جناب دکتر بنده دوسال هست که پاهایم مشکل خونرسانی داره و در حال حاضر پای چپم بشدت باد کرده و تغیر رنگ داده ضمنا مور مور و درد و گرفتگی شبانه روزی. داروهایی که دکترم تجویز کرده بود ابتدا قرص اکسابان و اپیراکس بود که اخیرا قرص اساور۸۱ آسپرین و قرص ونو ریتال رو گفته بخرمو کرم درموپان ۵ درصد. آیا درمان کافیست. بشدت وضع پاهایم خراب است و بخاطر عدم تحرک وزنم هم زیاد شده و مقداری رگهای واریسی هم دارم. بیشتر طول روز گزگز در دستها و بخصوص پای چپم هست. تشکر از محبت شم. سنم ۶۳ سال ساکن مشهد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید سونوی داپلر شریانی و وریدی انجام شود
  • تصویر کاربر طاهره-ق شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    علت سردی موضعی یه قسمت از زانو به پایین ‌حالت گز گز همون منطقه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      شرح حال شما مطرح کننده بیماری قلبی نمی‌باشد
  • تصویر کاربر ترکمن یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام- خدمت شما
    آقای دکتر تورم در مچ پاا تا انگشتان پا باعث شده در طی روز تورم به ساق پا نیز برسد . خستگی در پاها و گرفتگی در ران پا نیز بر مشکلات فوق مضاعف شده است از جنابعالی درخواست دارم که ایا بنده مشکل عروق و گردش خون ضعیف دارم و یا ممکن است مربوط به مشکلات قلبی نیز باشد. با توجه به اینکه نوار قلب گرفتم مشکلی نشان داده نشده است. اما بنده از بچگی درد پا داشتم و الان که سن بنده بالا رفته مشکلات تورم پاها نیز اضافه شده است اما درد پا همیشگی نیست .
    تورم در پاها زندگی روزانه بنده را با مختل کرده و دیگر کفشی که قبلا استفاده می کردم به پایم تنگ شده است خواهشمند است بنده را راهنمایی فرمائید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      کلیه، کبد، قلب شما باید بررسی شود
    2. تصویر کاربر ترکمن شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      با سلام خیلی ممنون از پاسخ شما- اما این یک پاسخ کلی میباشد . استنباط جنابعالی باتوجه به توضیحات داده شده چه میباشد. ؟ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش)
      بدون انجام آزمایشات ذکر شده و معاینه نمی‌توان اظهار نظر کرد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آرزو یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام گاهی که به سمت چپ میخوابم بعد که حالتم رو عوض میکنم احساس پمپاژ خون بصورت شدید در ناحیه چپ رو دارم دلیلش بنظرشما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۵ آبان ۱( 1 سال پیش)
      شرح حال شما مطرح کننده بیماری قلبی نمی‌باشد
  • تصویر کاربر مظاهری جمعه ۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    از دردهای مبهم گرفته تا احساس تیزی شدید. همچنین احساس خرد شدن یا سوزش حس می شود و در موارد دیگر ، درد به سمت گردن یا فک رفته و سپس به پشت یا پایین و به یک یا هر دو بازو منتقل می شود . ممنون میشم علت درد و درمان رو بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر محمود سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آیا بیماری آی تی وی به قلب و عروق مربوط است یاارتوپد
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      ای تی وی بیماری قلبی نیست
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر با دردو تیر کشیدن قفسه سینه به پزشک مراجعه کردم اکو فشار خون و نوار قلبم مشکلی نداشت ولی درد و تیر کشیدن ادامه داره تا تست ورزش و اسکن انجام دادم میشه تفسیرش و ب ام بگی. مشکل چیه و چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      ریپورت رو هم لطفا ارسال کنید
    2. تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      با سلام ممنون از پاسخگویی شما
    3. تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام وقت بخیر
      ممنون از پاسخگویی شما
    4. تصویر کاربر حمید سه شنبه ۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      با سلام
      ممنون از پاسخگویی شما
    5. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اسکن مشکل دارد بهتره آنژیوگرافی انجام شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حسینی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام پدر من زخم معده شدید داشته الان که زخم معده اش خوب شده به یک ماه پاش زخم شدوبعدورم کرده دکتر عروق بردیم گفتن مشکلی ندارن بعد دکتر کلیه مجاری بردیم آزمایش سونوگرافی نوشتن گفتن هیچ مشکلی ندارند کلیهاش درصورتی که پاهاش ورم کرده نمیدونیم چکارکنیم شیره ترياک استفاده مکنه یادم رفت زخم پاش خوب نشده هنوز توروخدابیگد چکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      برای بررسی ورم اندام تحتانی باید اکو و آزمایشات مربوطه انجام شود
    2. تصویر کاربر حسینی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      الان بایدچه دکتری ببرمش تااکووازمایش انجام بدهند
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      متخصص قلب
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،روزتون به خیر
    من حدود ده روزی هست احساس تپش قلب میکردم،ضربان قلبم تا ١٠٠ بالا ميرفت، فشارم بین 12 و 13 روی 8 یا 9 متغیر هست،پریروز رفتم مرکز قلب اکو کردم و نوار گرفتم دکتر گفتن عملکرد قلبم نرمال هست ولی ضربان کمی بالاست، الان چند روزه تنگی نفس دارم یه وقتهایی خوبه یه وقتایی در روز یهو نفسم تنگ میشه و سنگینی حس میکنم وسط جناغ سینم،که باید یه نفس عمیق بکشم، میشه بگین به نظرتون مشکل از کجاست.
    خیلی هم فکر و خیال میکنم و استرس بیماری دارم همیشه.
    براتون گزارش اکوم و میفرستم،ممنون میشم ملاحظه کنید.یک دنیا سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      بر اساسشرح حال شما مسئله قلبی کمتر مطرح می‌باشد در صورت تداوم علائم تست ورزش انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.