وبسایت دکتر مرعشی زاده

برادی ‌کاردی (کند شدن ضربان قلب)

در این مقاله مطالعه می کنید:

وقتی ضربان قلب بسیار کند باشد؛ بیمار به برادی ‌کاردی مبتلا است. ضربان قلب نرمال بیشتر افراد در یک دقیقه، حدود 60 تا 100 عدد است. اگر ضربان قلب کمتر از 60 عدد در دقیقه باشد، یعنی ضربان قلب کندتر از حالت عادی است. می ‌توان ضربان قلب کند را به ضربان قلب طبیعی و سالم تبدیل کرد. اگر چه این حالت، نشان‌ دهنده وجود اختلال در سیستم هدایت الکتریکی قلب است.

ضربان قلب کند برای برخی از افراد مشکلی به وجود نمی ‌آورد. معمولا ضربان قلب افراد بزرگسال سالم و ورزشکاران، کمتر از 60 عدد در دقیقه است، اما برادی‌کاردی در افراد دیگر، نشان‌ دهنده وجود نقص در سیستم هدایت الکتریکی قلب است.

ضربان قلب کند

اگر چنین حالتی رخ داده باشد، یعنی ضربان ‌ساز طبیعی قلب درست کار نمی‌کند یا مسیر های الکتریکی این عضو مختل شده است. در برخی موارد ضربان قلب آن ‌قدر کند است که نمی ‌تواند به خوبی خون را در بدن پمپ کرده و نیاز های آن را برطرف کند. در این صورت علائمی مانند سرگیجه یا ضعف ظاهر می‌ شود. این نشانه ‌ها در برخی موارد می ‌تواند زندگی فرد را به خطر اندازد.

چه چیزی منجر به برادی ‌کاردی می ‌شود؟

عوامل مختلفی موجب برادی‌ کاردی می ‌شوند. از جمله این عوامل می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال برادی کاردی چه نشانه هایی دارد؟

ضربان بسیار کند قلب، منجر به موارد زیر می‌شود:

  • احساس سرگیجه یا منگی
  • احساس تنگی نفس یا مشکل در ورزش کردن
  • احساس خستگی
  • احساس درد در قفسه سینه یا تپش قلب یا فلوتر قلبی
  • احساس گیجی یا مشکل در تمرکز
  • غش (در صورتی که برادی‌ کاردی منجر به کاهش فشار خون شود.)
احساس خستگی

برخی از افراد هیچ نشانه ‌ای ندارند یا نشانه ‌هایشان آن ‌قدر خفیف است که فکر می کنند این موضوع، نشانه افزایش سن  است. با گرفتن نبض خود می ‌توانید بفهمید که قلبتان چقدر تند می ‌زند. اگر ضربان قلب کند باشد؛ باید به پزشک مراجعه کنید.

روش تشخیص برادی‌ کاردی

پزشک با گرفتن نبض بیمار، برادی‌ کاردی را تشخیص می ‌دهد. ممکن است پزشکتان معاینات جسمانی انجام دهد و سوالاتی راجع به سابقه بیماری ‌های گذشته از شما بپرسد و حتی نوار قلبی (الکتروکاردیوگرام) تهیه کند. الکتروکاردیوگرام، سیگنال ‌های الکتریکی کنترل ‌کننده ضربان قلب را می‌سنجد. برادی ‌کاردی همیشگی نیست؛ به همین دلیل احتمال دارد الکتروکاردیوگرام، نتواند این بیماری را نشان دهد.

ممکن است مجبور شوید از نوعی ابزار سیار الکتروکاردیوگرام استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توان از هولتر مانیتورینگ استفاده کرد. معمولا مدت زمان استفاده از این ابزار، حدود یک روز یا بیشتر است. این دستگاه ضربان قلب شما را در طول یک شبانه ‌روز، و در زمانی که در حال انجام فعالیت ‌های روزانه خود هستید؛ ثبت می کند. ممکن است پزشک از شما آزمایش خون هم بگیرد، تا مطمئن شود که بیماری دیگری دلیل ابتلا به برادی‌ کاردی نیست.

روش درمان برادی‌ کاردی

روش درمان برادی‌ کاردی، به منشا و نشانه‌ های آن بستگی دارد. در صورتی که برادی ‌کاردی بدون نشانه باشد؛ احتمال دارد اصلا روش درمانی خاصی برای آن در نظر گرفته نشود. شما و پزشکتان تصمیم می‌گیرید که کدام روش درمانی برای شما مناسب است.

تجویز دارو توسط پزشک

یکی از هدف ‌های درمانی، تسریع ضربان قلب و رفع این نشانه ‌ها است. این روش ‌های درمانی، برای برخی از انواع برادی‌ کاردی و پیش‌ گیری از مشکلات حاد موثر است. از جمله این مشکلات می ‌توان به بی‌ هوشی و آسیب‌ های حاصل از آن و یا حتی مرگ اشاره کرد.

چه کار هایی می ‌توانید در خانه برای برادی‌ کاردی انجام دهید؟

معمولا برادی ‌کاردی به دلیل وجود نوعی بیماری قلبی ایجاد می ‌شود، پس باید سعی کنید به منظور بهبود کلی وضعیت سلامت؛ سبک زندگی سالمی داشته باشید. به عنوان مثال می ‎‌توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • رعایت رژیم غذایی سالمی که حاوی سبزیجات، میوه، آجیل، حبوبات، گوشت بدون چربی، ماهی و غلات است. مصرف الکل، سدیم و شکر را محدود کنید.
  • سعی کنید اگر نمی ‌توانید هر روز هفته فعال باشید؛ در بیشتر روز های هفته فعالیت کنید. با مشورت با پزشک خود خواهید فهمید که شدت این فعالیت و ورزش باید در چه حد باشد.
  • کاهش وزن (در صورت لزوم) و حفظ آن وزن
  • سیگار نکشیدن
  • کنترل بیماری‌ های دیگری مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت

اگر بی‌ هوش شدید یا نشانه ‌هایی از حمله قلبی یا تنگی نفس شدید را تجربه کردید؛ خیلی سریع کمک اورژانسی بگیرید. اگر ضربان قلبتان کندتر از حد عادی است یا احساس می‌کنید امکان دارد غش کنید یا دچار تنگی نفس شده ‌اید؛ با پزشک خود تماس بگیرید.

دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب (ضربان‌ ساز)

بیشتر افرادی که از دستگاه تنظیم‌ کننده ضربان قلب استفاده می ‌کنند؛ زندگی عادی و طبیعی خواهند داشت. باید از وسایل قدرتمند الکتریکی و مغناطیسی دوری کنید. این وسیله‌ ها می ‌توانند منجر به ایجاد اختلال در عملکرد ضربان‌ ساز شوند، اما استفاده از بیشتر تجهیزات و لوازم خانگی الکتریکی بلامانع است.

پزشک باید مرتبا دستگاه تنظیم ‎‌کننده ضربان قلب را بررسی کند. اگر با نشانه ‌هایی مواجه شدید که نشان ‌دهنده وجود اختلال در عملکرد دستگاه بود؛ با پزشک خود تماس بگیرید. از جمله این نشانه ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهرداد یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    نه سیگاریم نه اعتیاد دارم.پیاده روی زیاد دارم.برای استخدام نوارقلب گرفتم که ریتم قلب روزده۵۳..میگن مشکل داره.نه بیماری خاصی دارم نه چیزی...قدم۱۸۷
    وزنم۷۶...۳۲سال سن دارم...ایاواقعا مشکل داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام نوار باید رویت بشه
  • تصویر کاربر هستی چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من از یه چن ماه پیش تیرکشیدن قلبم شروع شد به خاطرش دکترم رفتم ونوار قلب گرفت ولی گف هیچ مشکلی نداره ولی این دردا الان خیلی شدید ترشدن میخواستم بدونم ممکنه برادی کاردی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    در حال انتوبه کردن بیمار 25 ساله برادی کاردی میشه ، تشخیص برادی کاردی بوده و cpr شروع شده و بعداز شروع cpr آتروپین 2 عدد تزریق شده ، 35 دقیقه cpr شده 4 عدد آمپول اپی نفرین تزریق شده ، هیچ آنالیز ریتمی توی گزارش درج نشده و فقط نوشتن برادی کاردی بوده و cpr شروع شده و 2 عدد آمپول آتروپین و 4 عدد آمپول اپی نفرین تزریق شده درحالی که اپی نفرین هر 3 تا 5 دقیقه 1 عدد تزریق میشه ، گزارش پرستار اینجوری بوده ، آیا درست عمل کردن؟؟ با تشکر فراوان از زحمات شما ، فقط جوابش خیلی حیاتی واسم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بدون دیدن پرونده و‌نوتر قلب نمیشود اظهار نظر کرد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.