وبسایت دکتر مرعشی زاده

بیماری عروق محیطی

در این مقاله مطالعه می کنید:

عروق محیطی چیست؟ سیستم عروقی محیطی  بخشی از سیستم گردش خون است که شامل سیاهرگ ها و شریان هایی است که در قفسه سینه یا شکم نیستند (یعنی در بازوها ، دست ها ، پاها و  پاها ).  اگر بیماری عروق محیطی (PVD) برای شما تشخیص داده شده است، احتمالاً اصطلاح بیماری شریانی محیطی (PAD) را شنیده اید.

هر دوی این بیماری ها، یک چیز هستند. بیماری عروق محیطی به معنی باریک شدن یا انسداد رگ‌ های خونی است، که منجر به کاهش جریان خون در رگ‌ های محیطی می‌شود. (به استثنای عروقی که وظیفه خونرسانی به قلب و مغز را بر عهده دارند). این وضعیت، نسبتاً شایع بوده و تقریباً 8.5 میلیون نفر در ایالات متحده، به بیماری عروق محیطی مبتلا هستند که 20 درصد از این بیماران، بالای 60 سال سن دارند.

عروق محیطی

علائم بیماری عروق محیطی

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا می تواند اولین نشانه بیماری عروق محیطی باشد. گرفتگی عضلات پا، یکی از شایع ترین و قابل توجه ترین علائم بیماری عروق محیطی است. اغلب موارد، علائم و نشانه ها، از پاها شروع می شود. احتمال دارد که گرفتگی عضلات، در زمان استراحت و همچنین هنگام پیاده روی یا ورزش، روی دهد. اگر گرفتگی ماهیچه، در هنگام حرکت رخ دهد، به آن لنگش گفته می شود. همچنین انتظار می رود که به دلیل کاهش گردش خون در یک ناحیه، کمی احساس بی حسی یا گزگز در پایتان داشته باشید.

شاید پا یا ساق پای آسیب ‌دیده، به دلیل عدم دریافت خون کافی، در هنگام لمس، خنک ‌تر بوده و نسبت به پای دیگر رنگ پریده به نظر برسد. همچنین ممکن است متوجه شوید که ناخن ها و موهای روی اندام آسیب دیده، رشد کندتری دارند.

زخم روی ساق یا پا

گاهی اوقات روی ساق یا پای شما زخمی ایجاد می شود. شاید متوجه شوید که اگر به ساق یا پای شما آسیبی وارد شود، التیام آن بسیار زمان بر است یا اصلاً خوب نمی ‌شود، زیرا پوست آسیب دیده، برای دریافت مواد مغذی، به جریان خون مناسب نیاز دارد. این مواد غذایی، امکان بازسازی یا ترمیم سلول ها را برای بدن فراهم می کنند. اگر دچار زخم شدید، مهم است که مراقب علائم عفونت باشید، زیرا هر چه ترمیم زخم طولانی‌تر باشد، خطر ابتلا به عفونت نیز بیشتر خواهد بود؛ در این حالت به افزایش قرمزی اطراف ناحیه زخم، ترشح یا چرک و افزایش درد توجه کنید.

علت بیماری عروق محیطی

✔️ آترواسکلروز

شایع ترین علت بیماری عروق محیطی، آترواسکلروز است. آترواسکلروز زمانی اتفاق می افتد که رسوبات چربی به نام پلاک ایجاد شده و باعث انسداد شریان های بدن شما شود. نام دیگر این عارضه، «تصلب شریان ها» است. شایع ترین علل آترواسکلروز شامل فشار خون بالا (هیپرتانسیون)، سیگار کشیدن، دیابت و کلسترول بالا است. سایر عوامل خطر عبارتند از چاق بودن، نداشتن تحرک بدنی، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، جنسیت مرد یا زنان پس از یائسگی.

آترواسکلروز

در صورتی که نمی توانید جنسیت، سن یا سابقه خانوادگی خود را تغییر دهید، اگر سایر عوامل خطر آترواسکلروز را کاهش دهید، می توانید به کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق محیطی کمک کنید.

✔️ تروما

تروما یا آسیب، می تواند باعث ایجاد بیماری عروق محیطی شود. صدمه به بازو یا پا می تواند باعث آسیب به رگ های خونی می شود. بی نظمی ماهیچه ها یا رباط ها نیز می تواند همچون عفونت، به رگ های خونی آسیب برساند. اگر علت آن، آسیب یا عفونت باشد، درمان آن ها می تواند بیماری عروق محیطی را نیز درمان کند. سایر عللی که شیوع کمتری دارند عبارتند از: فلبیت (التهاب وریدی)، آرتریت و بیماری های خود ایمنی. پرتودرمانی یکی دیگر از محرک های شناخته شده برای بیماری عروق محیطی است.

تشخیص بیماری عروق محیطی

تشخیص بیماری عروق محیطی از طریق یک آزمایش ساده صورت می گیرد. تشخیص بیماری عروق محیطی، با معاینه فیزیکی و گرفتن تاریخچه خانوادگی آغاز می شود. پزشک، اندام های شما و تفاوت در دما و ظاهر اندام ها را بررسی می کند. نبض اندام ها نیز با هم مقایسه می شود تا مشخص شود که آیا یکی از آن ها کندتر از دیگری است یا خیر. آزمایشی به نام شاخص مچ پا-بازویی، فشار خون پایتان را با فشار خون بازو مقایسه می کند.

سایر آزمایشات شامل سونوگرافی، آنژیوگرافی و آزمایش خون است. گرچه آزمایش خون نمی ‌تواند ابتلا به بیماری عروق محیطی را تأیید کند، اما می ‌تواند به پزشک نشان دهد که آیا ممکن است شرایط دیگری مانند کلسترول بالا یا دیابت منجر به بیماری عروق محیطی شده باشد.

عوارض بیماری عروق محیطی

عوارض بیماری عروق محیطی می تواند در زنان بیشتر از مردان باشد. هم مردان و هم زنان به بیماری عروق محیطی مبتلا می شوند، اما مطالعات نشان می دهد که شدت بیماری، در زنان نسبت به مردان بیشتر است. این مشاهدات، برگرفته از یک مطالعه بزرگ است که تفاوت‌ های جنسیتی در درمان را مورد توجه قرار می دهد. هنگامی که پزشکان، درمان هایی مانند آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس را انجام می دادند، نتیجه کلی بین مردان و زنان مشابه بود.

اگرچه، میزان عوارض (مانند نیاز به تزریق خون و آمبولی) در زنان نسبت به مردان بیشتر بود، اما این عمل از نظر فنی در زنان بیمار موفقیت بیشتری داشت. از نظر انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) یا سکته مغزی، هیچ تفاوت جنسی وجود نداشت.

ناراحتی قفسه سینه

درمان بیماری عروق محیطی

درمان پزشکی بیماری عروق محیطی، مشابه بیماری قلبی است. چنانچه مبتلا به بیماری عروق محیطی هستید، پیروی از دستورالعمل‌های پزشک، جهت کند یا معکوس کردن آسیب رگ‌ های خونی، بسیار مهم است. ممکن است، پزشک، داروهایی را برای جلوگیری از لخته شدن خون (ضد انعقاد ها که رقیق کننده های خون نیز نامیده می شوند) تجویز کند. همچنین داروهایی وجود دارند که می توانند به افزایش جریان خون کمک کنند.

در موارد شدید بیماری عروق محیطی، ممکن است نیاز به جراحی برای باز کردن رگ خونی باشد. این روش ها شامل آنژیوپلاستی و جراحی بای پس است، که مشابه روشی است که جراحان قلب، برای درمان بیماری عروق کرونر انجام می دهند.

درمان خانگی بیماری عروق محیطی

درمان بیماری عروق محیطی در خانه، مهم است. برخی از تغییرات غیر تهاجمی در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای درمان بیماری عروق محیطی، آن ها را انجام دهید. ورزش یکی از راه‌ های کمک به بهبود جریان خون در اندام‌ ها است. با این حال، قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است. کارهای دیگری که می توانید در خانه انجام دهید: پاهای خود را روی هم نگذارید؛ پاها را به مقدار کمی بالا بیاورید. (نه بالاتر از قلب).

پاهای خود را گرم نگه دارید و سیگار نکشید. اگر بیماری عروق محیطی برای شما تشخیص داده شده است، مراقب ایجاد زخم در اندام خود باشید. هرچه برنامه درمانی بیماری عروق محیطی خود را بهتر دنبال کنید، شانس ایجاد عوارض کمتر خواهد بود.

آیا بیماری عروق محیطی به یک قسمت بدن محدود است؟

بیماری عروق محیطی، تنها به یک قسمت از بدن شما محدود نمی شود. اگر پزشک تشخیص دهد که در رگ های خونی پای شما پلاک ایجاد شده است، به احتمال زیاد در جای دیگری از بدنتان هم پلاک ایجاد شده است. بیماری عروق محیطی، به طور ناگهانی ایجاد نمی شود، بلکه این بیماری، از مدت ها پیش از مشاهده علائم، وجود داشته است و حتی ممکن است در ابتدا، علائم آن قابل تشخیص نباشد. هنگامی علایم بیماری مشاهده می شود که، آسیب رگ های خونی کاملاً رخ داده است.

پس از شروع بیماری عروق محیطی، خطر ابتلا به عوارضی مانند حمله قلبی، سکته مغزی یا ایسکمی اندام افزایش می یابد. (کاهش جریان خون، باعث مرگ بافت شده و می تواند منجر به قطع عضو شود).

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام دختر ۴ ساله ای دارم که آزمایش ANA1/1000داشته آزمایشات تخصصی لوپوس منفی بودند علامت خاصی نداره جز عروق قرمز عنکبوتی زیر پوست دستش و کشاله های رانش میبینم ک توی سرما مشخص و منقبض میشن آیا این میتونه یه شروع برای بیماری باشه یا اینکه خود ANAبدون شروع پروسه بیماری هم ممکنه این علامت بده بسیار نگران هستم پیش دکتر قلب کودک اکوش کردیم خوب بود عروق رو هم تا حدیکه مشخص بودن دیدن نظری ندادند
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    وبرنشیتم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر کیانا شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بنده دانشجو پرستاری هستم امروز ب طور اتفاقی نوار قلب گرفتم در لید ۱ موج T معکوس بود
    بنده ۶ ۷ ماه بود درگیر شدید سرفه بودم ک فوق‌تخصص ریه رفتم گفتن امکان الرژی و اسم خفیف هست و داروهای ایروکاست و پولمتون استفاده میکنم و چون شدیدا بدنم ب خارش میفتاد و راش پوستی و همچنین جاهای مختلف بدنم درحد خیلی خفیف خون مرده میشه و ۲ الی ۴ روز بعد خودش ناپدید میشه بمن فکسوفتادین ۱۸۰ دادن. ک بعداز فکسوفنادین خارش ها و راش ها از بین رفت ولی هنوز گاهی خون مردگی های کوچیک رو دارم ک زود خوب میشن در حد ۲ الی ۴ روز
    همچنین من روی پاهام و دستام خیلی خیلی خفیف واریس رو میبینم و ترک های پوستی ک بعد چاق شدنم در حد ۴ کیلو از ۵۲ رسیدم به ۵۶ونیم ترک های پوستی تاحیه ران پام خیلی زیاد شده.

    بنظرشما ممکنه دلیل خارش ها کهیر ها سرفه ها آسم و عوارض داروها نباشه و بنده دچار بیمار قلبی باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      شرح حال شما مطرح کننده بیماری قلبی نمی‌باشد
  • تصویر کاربر شهرزاد یکشنبه ۱۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چند روز پیش دچار درد قفسه سینه شدم دکتر رفتم دوبار نوار قلب گرفتن که خوب نبود یه سری دارو دادن و تحت نظر بودم ولی بعد چند ساعت دوباره نوار گرفتن نرمال شد و ترخیص شدم دکتر عکس رنگی نوشت که دوهفته دیگه انجام میشه الان تنگی نفس و درد دست چپم اذیتم می‌کنه نیاز به مراجعه دوباره به اورژانس هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      حتما در صورت داشتن درد باید مجدد ارزیابی شوید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.