وبسایت دکتر مرعشی زاده

تست ورزش قلب و مثبت بودن آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

تست استرس ورزشی می تواند خطر ابتلای فرد به بیماری قلبی را مشخص کرده اما اغلب نیازمند تایید آزمایش های دیگر است. مثبت بودن تست ورزش قلب، نشانه ای از وجود بیماری قلبی- عروقی در فرد است. در گذشته انجام هر ساله تست ورزش قلب، با هدف بررسی وضعیت سلامت قلب در میان افراد میانسال یا مسن رایج بود. با این حال، امروزه متخصصان پیروی از این روند را توصیه نمی کنند. این تست نقش ارزشمندی در تشخیص علت علائم نگران کننده ای همچون درد قفسه سینه دارد.

این توانایی تشخیصی در افراد مسن و دارای عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تست استرس ورزش همچون هر آزمایش پزشکی دیگری، 100 درصد دقیق نبوده اما می تواند به تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی کمک کند.

انجام تست ورزش

تست استرس ورزش چیست؟

در رابطه با سوال تست ورزش قلب چیست؟ باید گفت که در این آزمایش، فرد بر روی یک تردمیل راه می رود تا قلب عملکرد بیشتری داشته و سریع تر تپش کند. همچنین، یک دستگاه الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب، ریتم های الکتریکی قلب فرد را پایش می کند. پزشک فشار خون بیمار را سنجش و بروز علائمی همچون خستگی یا درد قفسه سینه را ارزیابی می کند. ناهنجاری های موجود در فشار خون، ضربان قلب، نوار قلب یا بدتر شدن علائم جسمی، می تواند بیانگر ابتلا به بیماری شریان های کرونری باشد.

در صورتی که تست ورزش قلب، دقتی کامل داشت، انجام متداول آن به همه توصیه می شد اما این آزمایش همه موارد بیماری شریان های کرونری را تشخیص نداده و گاهی اوقات بیانگر بیماری در افرادی است که در واقع سالم هستند. نتایج این آزمایش هیچ گاه به تنهایی کافی نبوده و تنها می توانند احتمال ابتلا به بیماری شریان های کرونری را کاهش یا افزایش دهند.

تست ورزش قلب بیانگر چه نکاتی است؟

در بیمارانی که به علائمی همچون درد قفسه سینه در حین فعالیت، یا تنگی نفس بدون علت، دچار هستند، نتایج غیر عادی تست استرس می تواند احتمال ابتلا به بیماری شریان های کرونری را بیشتر کند. نتیجه نامطلوب در این تست، در افراد دارای عوامل خطر، همچون سن بالا، اضافه وزن یا کلسترون خون بالا، بیشتر نگران کننده بوده و احتمال ابتلا به این بیماری را به شدت بالا برده و بیانگر نیاز به انجام آزمایش های بیشتر می باشد.

در صورت داشتن علائم و طبیعی بودن نتیجه آزمایش، احتمال ابتلا کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که طبیعی بودن نتیجه تست استرس ورزشی، به معنای رد احتمال پارگی یا انسداد شریانی ناشی از پلاک در آینده نیست. این تست بیماری شریان هایی را تشخیص می دهد که دچار انسداد های 70 درصدی یا بیشتر هستند. حملات قلبی ممکن است در اثر انسداد هایی ایجاد شوند که درصد کمتری از شریان را گرفته و سبب پارگی و تشکیل لخته خونی می شوند.

چه زمانی باید تست استرس ورزشی را انجام داد؟

پزشکان بنا بر توصیه انجمن های پزشکی، از تجویز متداول این تست، برای افراد غیر مبتلا به علائم یا عوامل خطر شدید بیماری شریان های قلبی، خودداری می کنند. از آن جایی که شرایط بیماری در هر فرد متفاوت است، تصمیم در این باره به نظر پزشک و خود بیمار بستگی خواهد داشت.

با این که تست استرس ورزشی معمولا برای افراد دارای احتمال ابتلا به خطرات قلبی انجام می شود اما دستور العمل های پزشکی بیان می دارند که افراد مسن و نسبتا کم تحرکی که تمایل به شروع یک برنامه ورزشی سنگین را دارند، می توانند تست استرس ورزشی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: تشخیص گرفتگی عروق قلب با اکو

نتایج تست استرس

تست ورزش قلب برای تشخیص ته نشینی پلاک های چربی و انسداد بیش از 70 درصد شریان های خون رسان به قلب طراحی شده است. البته، جهت دستیابی به یک تشخیص مناسب اغلب به تایید آزمایش های دیگر نیز نیاز است. جواب تست ورزش قلب توسط پزشک بررسی می شود.

نتیجه آزمایش

چه تفسیری می تواند داشته باشد؟

چه اتفاقی می تواند رخ دهد؟

اقدام بعدی چیست؟

طبیعی

فرد به انسداد قابل توجه (70 درصد یا بیشتر) شریان های کرونری مبتلا نیست.

حتی با وجود انسداد های کمتر، باز هم پارگی شریان و تشکیل لخته خونی امکان پذیر است.

در صورت داشتن دیگر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، پزشک می تواند انجام آزمایش های بیشتر را توصیه کند.

غیر طبیعی

فرد احتمالا به انسداد قابل توجه (70 درصد یا بیشتر) شریان های کرونری مبتلا است.

نتیجه غیر طبیعی آزمایش می تواند هشداری نا به جا بوده و برای تایید، به آزمایش های بیشتر نیاز باشد.

پزشک می تواند جهت تایید تشخیص ابتلا به بیماری شریان های کرونری، انجام آزمایش های دیگر را توصیه کند.


دکتر آرمین مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Reza جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه وقتایی یه نقطه از قفسه سینم درد میگیره که به لمس کردن حساسه در ضمن من مشکل روده عصبی دارم و یه خورده غلظت خون،بی زحمت این نوار قلب و اکو را ملاحظه بفرمایید ممنون میشم در ضمن من از محیط بیرون واهمه دارم همش احساس میکنم میخام غش کنم همش منگو گیجم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام تیپ درد شما قلبی نیست و بیشتر مطرح کننده دردهای عضلانی اسکلتی می باشد
  • تصویر کاربر الهه یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت شما جناب دکتر مرعشی
    خانمی ۳۶ ساله هستم. کم کاری تیروئید دارم و حدود ۴ سالی هست داروی لوتیروکسین ۵۰ مصرف میکنم‌. البته قبلا هم مصرف میکردم و وقفه ای حدود ۱۲ سال داشتم که مصرف نکردم و دوباره با آزمایش و تحت نظر دکتر غدد مجبور شدم مجددا مصرف کنم. ضمنا، ۸ ساله که اختلال پانیک هم دارم. سیتالوپرام ۲۰و آلپرازولام ۰/۵ مصرف میکنم و تحت نظر پزشک هستم. ۱ ماهی است که جلسات rtms, تحریک مغناطیسی مغز, رو شروع کردم و شکر خدا علایمم بهتر شده‌. چون حالت های اظطرابی شدید داشتم همراه با علایم (تنگی نفس و خفگی شدید، گز گز کل بدن، فشار روی مچ دست و پا و قفسه سینه، سر گیجه، حالت تهوع  و سستی بدن که با حس حالت جدا شدن روح از بدن همراه بود).  صبح ها ۱ عدد سیتالوپرام و نصف آلپر و شب ها هم نصفه آلپر میخورم. ولی الان حدود ۲ هفته است که صبح ها آلپر نمیخورم طبق نظر پزشک، چون دارم کم کم داروها رو تحت نظر ایشون کم میکنم. فقط شب ها نصف میخورم. جدیدا برای من پروپونال ۱۰ میلی تجویز کردن ۱ عدد صبح و ۱ عدد شب. به این دلیل که گفتن باید بعد مدتی آلپر رو هم قطع کنم با مصرف پروپرونال کلا راحت تر بشه قطع کرد.
    مشکل من اینه که گاهی اوقات تپش قلب دارم. و گاهی اوقات هم کندی نبض که همراه با سستی بدن و تنگی نفسه که بعد از چند دقیقه خوب میشه. شب ها تو خواب آپنه دارم و نفسم قطع میشه. گاهی اوقات هم به طور ناگهانی در اثر قطع تنفس چند ثانیه ای از خواب میپرم‌که شاید حمله پانیک شبانه باشه. ابتدا کندی نبض و سستی بدن و پا دارم. بعد با تپش قلب و تنگی نفس از خواب میپرم و بعد از ۲ الی ۳ دقیقه خوب میشم. گاهی اوقات آپنه شدید تره و هر چند دقیقه یکبار هست ولی گاهی اوقات کمتره. گاهی اوقات هم در چرت روزانه دچارش میشم.
    میخواستم بدونم این مشکل تپش قلب گهگاه و کندی نبض گهگاه مربوط به حالت های پانیک و اظطراب هست یا مشکل قلبی؟
    و اینکه چون من بیشتر شب ها قطعی نفس دارم حالا یا به خاطر آپنه یا حمله پانیک کندی نبض هم در زمان اختلال پانیک دارم مصرف پروپونال حالم رو بدتر نمیکنه؟
    مشکل دیگه من اینه که تو ماشین حمله پانیک به من دست میده و خیلی اذیتم میکنه. گاهی اوقات یه مسیر نیم ساعته برام ۴ ساعته و باید ماشین دو بار نگه داره تا من از ماشین پیاده بشم و حالم بهتر بشه. به محض نشستن تو ماشین فشار روی مچ دست و پا و قفسه سینه، سستی و ضعف بدن و سپس گز گز بدن و تنگی نفس شروع میشه.
    سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر رقیه دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.وقتتون بخیـر،دکترتپش قلبی که دوماه طول بکشه وبا مصرف داروی پروپرانولول وپوکساید این تپش ازبین نره،آیا خطرناکه؟وچ علتی میتونه داشته باشـه؟درضمن خانوم هستم25سالمه،وسابقه هیچ بیماری قلبـی هم نداشتـم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      در قورت تداوم علائم هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    بنده دختری ۲۳ هستم. بخاطر درد در معده و روده کوچک در بیمارستان بستری شدم. سونوگرافی و سی تی اسکن از شش ها (بخاطر احتمال عفونت)و آزمایش خون و ادرار و مدفوع دادم. گفتن نرماله. تهش هم نفهمیدم چه مشکلی دارم. برای همین مرخص کردم خودمو.

    مشکل من یبوست بود و احساس درد در معده و روده باریک و به دنبال اونا جریان خون ضعیف و آریتمی قلبی و تنگی نفس که باعث بیقراری و کم خوابی و کم غذایی و در نتیجه افت فشار خون میشد و مجبور بودم هر روز سرم بزنم.

    البته لازم به ذکر است که بگم کم تحرک هستم و به تازگی شوک عصبی زیاد بهم وارد شده و بشدت استرسی هم هستم. و اینکه شربت مگنی میلک تا ۸۰٪ برام موثر بود.

    حالا تشخیص شما چیه دکتر؟ من برم پیش دکتر گوارش یا برم اعصاب روان یا فقط فعالیت بدنی ام رو بیشتر کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر محمدحسین جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 67ساله هستم چندین سال است که با ضربان نا منظم قلب در گیرم این اواخر تستهای مختلف دادم تست ورزش داپلر وهولتر وتست پیلت انجام دادم ولی نتیجه ای حاصل نشد فشار م پایین هست لطفاً نظر تان بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام مدارک شما باید رویت بشه
  • تصویر کاربر قاسم پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیراقای دکترمن تپش قلبم یهویی بیشترمیشه بعضی موقع اونقدرمحکم میکوبه که حالم خراب میشه وحس میکنم قلبم می ایسته موقعی که میگیره قرص پرپرانول 20که میخورم آرام میشه وپنچ یاشش سال پیش هم دوبارهم اکوکردم گفتن مشکلی نداری ممنون میشم اگه راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر هستی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید

    ببخشید من یک هفته ای میشه وقتی گریه میکنم یا عصبی میشم یا فعالیتی ک ضربان قلبمو بالا میبره انجام میدم قفسه سینم درد میگیره سمت چپم نیست سمت راسا یا وسط هست
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آیا در هنگام سخرنرانی و ارائه مطالب استفاده از قرس پرانول مفید است؟یا میتواند استرس و ...را پائین بیاورد؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      تا حدی موثر هست
  • تصویر کاربر مونا دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۲ سالم هست یک شب تپش قلب گرفتم رفتم نوار قلب گرفتم همون شب گفتن مشکل نداره و بعد ش روی قلب در د میکنه و طرف چپ گردنم مشکل آیا از قلبم هست ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر Zamani دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من پلی کیست دارم اما هرمون مردانه ندارم و جوش و موی زائد و این چیزا اصلا ندارم و در سنوی انرمال تخمدان ها گفت پلی کیست داری من پریود نمیشم بخاطر خوردن داروی هرمونی. دکتر داخلی برام قرص اسپیرونولاکتون تجویز کرد هرروز صبح بخورم. امروز خوردم و قلبم اذیت شد و حس ویبره تو قلبم دارم و خواب الودگی و گیجی و حس هوا تو رگ هام دارم. شنیدم باعث سکته قلبی و مغزی میشه و برای نارسایی این دارو مصرف میشه. من نه نارسایس دارم نه هرمون مردانه این دارو خطرناک برام با این علایم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      پاسخ داده شد
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.