وبسایت دکتر مرعشی زاده

تست ورزش قلب و مثبت بودن آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

تست استرس ورزشی می تواند خطر ابتلای فرد به بیماری قلبی را مشخص کرده اما اغلب نیازمند تایید آزمایش های دیگر است. مثبت بودن تست ورزش قلب، نشانه ای از وجود بیماری قلبی- عروقی در فرد است. در گذشته انجام هر ساله تست ورزش قلب، با هدف بررسی وضعیت سلامت قلب در میان افراد میانسال یا مسن رایج بود. با این حال، امروزه متخصصان پیروی از این روند را توصیه نمی کنند. این تست نقش ارزشمندی در تشخیص علت علائم نگران کننده ای همچون درد قفسه سینه دارد.

این توانایی تشخیصی در افراد مسن و دارای عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تست استرس ورزش همچون هر آزمایش پزشکی دیگری، 100 درصد دقیق نبوده اما می تواند به تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی کمک کند.

انجام تست ورزش

تست استرس ورزش چیست؟

در رابطه با سوال تست ورزش قلب چیست؟ باید گفت که در این آزمایش، فرد بر روی یک تردمیل راه می رود تا قلب عملکرد بیشتری داشته و سریع تر تپش کند. همچنین، یک دستگاه الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب، ریتم های الکتریکی قلب فرد را پایش می کند. پزشک فشار خون بیمار را سنجش و بروز علائمی همچون خستگی یا درد قفسه سینه را ارزیابی می کند. ناهنجاری های موجود در فشار خون، ضربان قلب، نوار قلب یا بدتر شدن علائم جسمی، می تواند بیانگر ابتلا به بیماری شریان های کرونری باشد.

در صورتی که تست ورزش قلب، دقتی کامل داشت، انجام متداول آن به همه توصیه می شد اما این آزمایش همه موارد بیماری شریان های کرونری را تشخیص نداده و گاهی اوقات بیانگر بیماری در افرادی است که در واقع سالم هستند. نتایج این آزمایش هیچ گاه به تنهایی کافی نبوده و تنها می توانند احتمال ابتلا به بیماری شریان های کرونری را کاهش یا افزایش دهند.

تست ورزش قلب بیانگر چه نکاتی است؟

در بیمارانی که به علائمی همچون درد قفسه سینه در حین فعالیت، یا تنگی نفس بدون علت، دچار هستند، نتایج غیر عادی تست استرس می تواند احتمال ابتلا به بیماری شریان های کرونری را بیشتر کند. نتیجه نامطلوب در این تست، در افراد دارای عوامل خطر، همچون سن بالا، اضافه وزن یا کلسترون خون بالا، بیشتر نگران کننده بوده و احتمال ابتلا به این بیماری را به شدت بالا برده و بیانگر نیاز به انجام آزمایش های بیشتر می باشد.

در صورت داشتن علائم و طبیعی بودن نتیجه آزمایش، احتمال ابتلا کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که طبیعی بودن نتیجه تست استرس ورزشی، به معنای رد احتمال پارگی یا انسداد شریانی ناشی از پلاک در آینده نیست. این تست بیماری شریان هایی را تشخیص می دهد که دچار انسداد های 70 درصدی یا بیشتر هستند. حملات قلبی ممکن است در اثر انسداد هایی ایجاد شوند که درصد کمتری از شریان را گرفته و سبب پارگی و تشکیل لخته خونی می شوند.

چه زمانی باید تست استرس ورزشی را انجام داد؟

پزشکان بنا بر توصیه انجمن های پزشکی، از تجویز متداول این تست، برای افراد غیر مبتلا به علائم یا عوامل خطر شدید بیماری شریان های قلبی، خودداری می کنند. از آن جایی که شرایط بیماری در هر فرد متفاوت است، تصمیم در این باره به نظر پزشک و خود بیمار بستگی خواهد داشت.

با این که تست استرس ورزشی معمولا برای افراد دارای احتمال ابتلا به خطرات قلبی انجام می شود اما دستور العمل های پزشکی بیان می دارند که افراد مسن و نسبتا کم تحرکی که تمایل به شروع یک برنامه ورزشی سنگین را دارند، می توانند تست استرس ورزشی را انجام دهند.

نتایج تست استرس

تست ورزش قلب برای تشخیص ته نشینی پلاک های چربی و انسداد بیش از 70 درصد شریان های خون رسان به قلب طراحی شده است. البته، جهت دستیابی به یک تشخیص مناسب اغلب به تایید آزمایش های دیگر نیز نیاز است. جواب تست ورزش قلب توسط پزشک بررسی می شود.

نتیجه آزمایش

چه تفسیری می تواند داشته باشد؟

چه اتفاقی می تواند رخ دهد؟

اقدام بعدی چیست؟

طبیعی

فرد به انسداد قابل توجه (70 درصد یا بیشتر) شریان های کرونری مبتلا نیست.

حتی با وجود انسداد های کمتر، باز هم پارگی شریان و تشکیل لخته خونی امکان پذیر است.

در صورت داشتن دیگر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی، پزشک می تواند انجام آزمایش های بیشتر را توصیه کند.

غیر طبیعی

فرد احتمالا به انسداد قابل توجه (70 درصد یا بیشتر) شریان های کرونری مبتلا است.

نتیجه غیر طبیعی آزمایش می تواند هشداری نا به جا بوده و برای تایید، به آزمایش های بیشتر نیاز باشد.

پزشک می تواند جهت تایید تشخیص ابتلا به بیماری شریان های کرونری، انجام آزمایش های دیگر را توصیه کند.


دکتر آرمین مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Zamani دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من پلی کیست دارم اما هرمون مردانه ندارم و جوش و موی زائد و این چیزا اصلا ندارم و در سنوی انرمال تخمدان ها گفت پلی کیست داری من پریود نمیشم بخاطر خوردن داروی هرمونی. دکتر داخلی برام قرص اسپیرونولاکتون تجویز کرد هرروز صبح بخورم. امروز خوردم و قلبم اذیت شد و حس ویبره تو قلبم دارم و خواب الودگی و گیجی و حس هوا تو رگ هام دارم. شنیدم باعث سکته قلبی و مغزی میشه و برای نارسایی این دارو مصرف میشه. من نه نارسایس دارم نه هرمون مردانه این دارو خطرناک برام با این علایم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      خیر مشکلی نیست ادامه دهید
  • تصویر کاربر رستمی دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پسری26 ساله هستم .به دلیل ناراحتی (به دلیل شنیدن یک خبرمظرب کننده)که برایم پیش امده بو از دو هفته پیش در قفسه سینه در احساس میکنم و نفسم بعضی مواقع کم می اید استرس هم دارم .الته ورزش هم میکنم .ایا میتواند مشکل حادی باشد یا خیر ممنون از راهنمایی تون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر پریا جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دلیل تپش قلب به صورت ناگهانی که حدود ده دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد و رنگ پریدگی و بی حالی هستش چی هستش
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید از زمانی که احساس طپش طپش قلب دارید نوار بگیرید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز و مهربان که واقعا وقت میذارین برای عموم مردم خدا خیرتون بده.جناب دکتر من یه جوان 30ساله هستم همیشه شاد و خندان و شوخ بودم و خوش گذرون. من مغازه دار بودم تو یه شهر کوچک و تو این وضعیت کرونا شبکه بهداشت و امور صنفی اومدن در مغازه و با نارضایتی من بهم واکسن زدن سینوفارم بود. تا الان هم خداروشکر هیشوقت کرونا نگرفتم و رعایت میکنم از وقتی واکسن رو زدن بمن بخدا قسم بعد از یک هفته شد من احساسات بدی بهم دست میداد جوری شدم ک تپش قلب گرفتم فورا رفتم چکاپ کامل کردم هیچ مشکلی نداشتم تو همین برهه زمانی استرس های شدید هم بهش اضاف شد باز رفتم دکتر گفت مشکل نداری قرص پرانول بهم داد میخوردم خوب بودم نمیخوردم دیگه عزا بود برام چند روزی گذشت پشت فرمان بودم یباره به شدت سردرد گرفتم چشمام ریخت بهم تار شد خیس عرق شدم سمت راست بدنم داشت بی حس میشد ضربان قلبم ب شدت بالا و استرسم هم بسیار بالا گرفت خدا میخاست نزدیک درمانگاه بودم از ماشین پیاده شدم زمین خوردم باز بلند شدم رفتم داخل سالن دیگ افتادم بردنم داخل اتاق روی تخت گیج بودم نمیفهمیدم چی ب چیه فشارم و قندم گرفته بودن اکسیژن گذاشتن دهنم دکتر اکسیژن برداشت گفت دهنت باز کن قرص بذارم زیر زبونت و زنگ بزن به کسی خودشو برسونه اینجا فقط اینا رو شنیدم نه تونستم حرف بزنم با دکتر نه تونستم لبام و دهنم باز کنم و نه دست و پای راستم تکون میخورد دیگ خاب رفتم چشمام باز کردم چندساعت کذشته بود تا اینکه کوشی من زنگ خورده بود و جواب داده بودن و خانوادم اومده بودن بعد از اون حرف میزدم و مشکلی نداشتم خدایی فقط دکتر گفت برو متخصص قلب بهش گفتم من فوق تخصص قلب و معده کبد و کلیه و مغز و همه چی رفتم ازمایش همه چی دادم مشکل نداشتم نمیدونم حالا چرا اینجور میشم از اون پس تا الان حدود 5.6ماه میگذره من شدم یه آدم گوشه گیر افسرده داغون مغازه هم جم کردم از همه متنفر شدم نه میخندم نه چیزی شادم میکنه نه میتونم دلخوش باشم ب چیزی روز بروز بدتر میشم وزنم 86کیلو بود شدم 70کیلو بخدا.همش کارم شده قرص پرانول پوکساید سرترالین و خیلی قرصای دیگ ک دکترا بهم دادن اما هیچکدوم منو اروم نمیکنه دیشب فشارم 17بود امشب رفتم 9بود آدمی بودم که هیشوقت بدون ادکلن و بدون لباس اتو کرده و آراسته و مرتب از خونه در نمیشدم تا حدی شدم که دیگ این چیزا یادم رفته الزایمر هم دارم میگیرم من چکار کنم تروخدا کمکم کنید دکتر کل زندگیم مختل شده هیچ دکتری هم نتونسته تا الان دارو و راهکار درستی بهم بده. شما بگید چکار کنم شاید خدا کرد نظر و راهکار شما بدین و عمل کردن من ب حرف شما برا همیشه خوب بشم و تا عمر دارم دعا گو شما هستم.فقط یکبار دیگ برگردم به همون آدم قبل که بودم جلو چشم مامان بابای پیرم دارم آب میشم دلم ب حال اونا میسوزه بقران بخدا دلم برا خودم و اهمیت دادنام تنگ شده کمکم کن دکتر😭😭😭
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۲۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام مشکل شما استرسی اضطرابی هست با متخصص روانپزشک مشورت کنید
  • تصویر کاربر عابد جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و درود خدمت دکتر عزیز خسته نباشید
    من خانم ۳۵ ساله ۶ ماه قبل یکباره دچار تپش قلب و اریتمی شدم که با متورال ۵۰ نصف صبح و شب تقریبا تحت کنترل بود البته احساس دلشوره و سردی پا همچنان برقرار است. اکو نرمال بود اما حدود دو هفته است دوچار صدای شنیدن کوبش قلب هنگام دراز کشیدن و خواب و گاهی گر گرفتگی میشم در دست راست و کتفم هم دور روز است کمی درد دارم. تست ورزش دادم. نظر شما چیست و چه درمانی رو پیگیری کنم. دکتر اعصاب رفتم حدود یک هفته است لوکسیتین و یک ماه است پوکساید۵ میخورم احساس دلشوره ها فقط کمی کمتر شده
    تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به نرمال بودن نوار و اکو و تست ورزش نرمال جای نگرانی نیستو علائم شما قلبی نیست
  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ۴۰ سالم و بامصرف پروپرانول ۱۰ برای شل بودن دریچه قلبم پریودم طولانی شده وقطع نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ربطی به این دارو نداره
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    هشت ماه قبل کرونا گرفتم و بعد از یک هفته خوب شدم. گهگاهی برای حدود دو دقیقه تپش قلب پیدا میکنم که سعی میکنم با نفس عمیق خوب شود. آسپیرین هم دو روز در میان میخورم. روزی یک فنجان نسکافه میخورم و روزی 15 نخ سیگار هم میکشم. سنم 68 سال است و استرسی ندارم و مکملهایی مثل ویتامینD1000 و مولتی ویتامین+ minerals هم یکروز در میان میخورم. سپاسگزارم از راهنمایی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      علایم شما نگران کننده نیست در صورت تکرار این حالت از زمان طپش قلب نوار بگیرید یا هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر سهیلا دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    از سال ۹۶ برای تپش قلب مصرف میکنم اوایل ۲۰بود ۳ساله۴۰ میخورم برای ترک چه بکنم
    آیا مصرف این قرص در سیستم گوارش و تحریک همو رویید موثراست
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      برای قطع باید با پزشک معالج مشورت کنید شاید نیاز باشد داروی دیگری جایگزین شود، تاثیری بر همورویید ندارد
  • تصویر کاربر میلاد جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ساکن گیلانم واسه همون امکان اومدن به مطب رو نداشتم
    حدود 4 ماهی میشه که من بعد اینکه اومدم خونه دچار تپش و کوبش قلبم شدم اول فکر کردم که از کردم که کرونا گرفتم یا اینکه از بین می‌ره ولی ادامه دار شد طوری که موقع فوتبال بصورت وحشتناکی قلبم میزد رفتم دکتر نوار قلبم رو 80 بود با اینکه همش رو 60 بودش اکو کردم گفتن افتادگی دریچه الان 4 ماهی هستش قرص پروپرانول 10 میخورم هروقت می‌خوام قطع کنم علایم برمیگرده اصلا خودم میترسم که قرص رو قطع کنم الان سوالم اینجاست قرص رو ادامه بدم این علایم از چی می‌تونه باشه چون دکتر هم میرم میگن قلبت سالمه مشکلم و حل نمیکنن گفتم که کوبش قلب دارم میگن که چون لاغری موقع هر ضربانت قلبت نمونه میخوره و متوجه میشی
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر Rahil یکشنبه ۱۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۱۵ سالمه و هروز تپش قلب خیلی کوبندا و تند دارم یهو تند میزنه بعضی اوقات ب همراه تپش قلب سرگیجه دارم بعضی وقتا ک نح همیشه میبینین ساعت ۶ ۷ صب یهو از خاب بی دلیل میپرم از شدت استرس میپرم
    بهم میگن ی کاری انجام بده میرم دنباله کاره مثلا ی چیزی بیارم تا میرسم ب اشپزخونه ک ی لیوان ببرم یادم میره واسه ۳۰ ثانیه و بعدشن تپش قلب گیگیرم
    اذیتم‌نمیتونم تحمل کنم
    خیلی قفسه سینم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید،هولتر نوار قلب ببندید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.