وبسایت دکتر مرعشی زاده

علت تپش قلب کوبنده و ناگهانی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تپش قلب چیست؟

علت تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان چیست؟ تپش قلب به ‌عنوان یک آگاهی و حس کلی از ضربان قلب تعریف می‌شود که ممکن است خیلی آرام، خیلی سریع و یا نامنظم باشد. ممکن است احساس کنید که ضربان قلبتان در قفسه سینه یا کمرتان خیلی محکم، سریع یا نامنظم می‌زند. علت تپش قلب در زنان و مردان، علائم بسیار زیادی از جمله استرس‌های کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت تا آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم) را شامل می‌ شود. این علائم ممکن است هشداردهنده باشند ولی همیشه نشان‌دهنده مشکل قلبی جدی نیستند.

برخی بیماران اغلب موارد، در شب و هنگامی که بر روی تخت خود دراز کشیده‌اند و هیچ موضوع دیگری حواسشان را پرت نمی‌کند، احساس می‌کنند که قلبشان برای لحظه‌ای نبض ندارد. اما در بعضی افراد به صورت ناگهانی ضربان قلب برای چند دقیقه کوتاه، بالا میرود؛ به عبارتی آنها دچار تپش قلب کوبنده خواهند شد.

علت تپش قلب چیست؟

در ادامه متن، انواع تپش قلب را توضیح خواهیم داد.

علت تپش قلب ناگهانی

در رابطه با تپش قلب ناگهانی در خانمها و آقایان باید گفت که، تاکی کاردی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما ناگهان خیلی سریع شروع به تپیدن کند. اگر در اثر ورزش، استرس یا تب اتفاق بیفتد، معمولاً جای نگرانی نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر ادامه داشته باشد، یک نوع آریتمی به نام تاکی کاردی فوق بطنی است که حتما می بایست برای درمان آن به متخصص قلب مراجعه کنید.

علت تپش قلب کوبنده

درد قلب

در رابطه با قلب معمولا سوال پرسیده می شود که علت تپش قلب در زنان و آقایان چیست؟ باید گفت که محکم زدن قلب می‌تواند به دلایل متنوعی که هیچ ارتباطی هم با قلب ندارند، اتفاق بیفتد. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • انجام فعالیت بیش از حد در روز
  • استرس
  • مصرف کافئین، الکل، تنباکو یا قرص‌های رژیمی
  • تغییرات هورمونی مرتبط با دوران قاعدگی، حاملگی و یائسگی
  • فشار خون پایین
  • واکنش بدن نسبت به بعضی داروها مثل قرص‌های تیروئید، داروهای سرماخوردگی و یا داروهای آسم

✔️ تاکی‌کاردی فوق بطنی

این بیماری، ضربان قلب سریعی است که در بالای بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) ایجاد می‌شود. از علائم این مشکل می توان به ضربان خیلی سریع یا نامنظم و سرگیجه اشاره کرد.

✔️ فیبریلاسیون دهلیزی

یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی، فیبریلاسیون دهلیزی است که باعث ضربان قلب سریع و نامنظم می‌شود.

فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است که همراه با علائمی مثل تپش قلب یا تنگی نفس باشد؛ یا اینکه بیمار هیچ نوع علامتی را تجربه نکند. این نوع آریتمی یکی از علل شایع بروز سکته مغزی می باشد.

✔️ تاکی‌ کاردی بطنی

تاکی کاردی بطنی در واقع ضربان قلب سریعی که در بطن‌ ها (حفره‌های پایینی قلب) به‌وجود می‌آید. این نوع از آریتمی قلبی  ممکن است باعث از دست‌ دادن هوشیاری فرد و در بعضی مواقع حتی منجر به ایست قلبی یا مرگ ناگهانی شود.

تشخیص تپش قلب کوبنده بی خطر

تپش قلب

اگر تپش قلب کوبنده تکرار شود، متخصص قلب و عروق برای بررسی علت اصلی آن، هولتر قلبی را پیشنهاد می دهد.

◾ هولتر مانیتور، دستگاهی قابل حمل است که می‌توانید آن را به‌مدت 24 تا 48 ساعت در جیب یا یک کیسه در اطراف گردن یا کمرتان حمل کنید. الکترودها قفسه سینه شما را به سیم‌های مانیتور وصل می‌کنند تا ریتم قلب شما را ثبت کند.

مانیتور پایش رویداد یا event monitor می تواند ریتم قلب را برای مدت طولانی‌تری (حدود یک ماه) ثبت ‌کند. البته در این روش بیمار هر زمان که احساس کند ضربان قلب غیر طبیعی دارد، مانیتور را فعال می‌کند.

درمان تپش قلب کوبنده

با توجه به شدت علائم و دلایل اصلی محکم زدن قلب، متخصص قلب معمولا یکی از سه روش زیر را توصیه می‌کند:

1- مراقبت‌های پیشگیرانه (برای تپش قلب خفیف)

سعی کنید سیگار کشیدن، مصرف کافئین بیش از حد و الکل را از رژیم روزانه خود حذف کنید. نفس‌کشیدن عمیق و یوگا را تمرین کنید، خواب کافی داشته‌باشید و به‌طور منظم ورزش کنید. به‌طور کلی روزانه برنامه‌های منظمی را برای رسیدگی به سلامتی‌تان داشته‌باشید.

2- مصرف دارو

پزشک ممکن است داروهای ضد آریتمی مثل بتابلاکر و یا مسدودکننده کانال کلسیم قلب را برایتان تجویز کند. هر دو این داروها سابقه خوبی دارند. در بعضی مواقع این داروها خیلی مؤثر عمل نمی‌کنند و داروهای آریتمی قوی ‌تری نیاز است تا به‌طور مستقیم بر روی کانال‌های پتاسیم و سدیم قلب تأثیر بگذارند.

3- اَبلیشین قلب

در این روش سیم‌هایی بلند قابل انعطاف (کاتتر) را از طریق رگ‌های موجود در پا وارد قلب می‌کنند تا محل ایجاد ضربان غیر طبیعی را بررسی کنند. سپس با ارسال امواج رادیویی، مسیر غیر عادی مورد نظر را از بین می برند. این روش در شرایطی بسیار مؤثر است که پزشک نوعی از آریتمی را در قسمت مشخصی از قلب (مثل تاکی‌کاردی فوق بطنی) تشخیص داده ‌است. دیگر روش‌ها شامل کاردیوورژن (شوک‌ الکتریکی به قلب که می تواند منجر به از بین رفتن نامنظمی قلب شود) و دیفیبلاتور کاشتنی (نوعی باطری است که درون قلب کار گذاشته می شود. این دستگاه می تواند نامنظمی های قلب را تشخیص داده و در صورت لزوم  با ایجاد شوک هایی، آنها را برطرف کند) می‌شود.

نقش آرامش در تپش قلب چیست؟

استرس

اگر چه تپش قلب می‌تواند بعضی مواقع نشانه مشکل بسیار جدی باشد، اما در اغلب موارد احساس ضربان قلب یا تپش قلب کوبنده، طبیعی است. بعضی مواقع تنها چیزی که بیمار نیاز دارد این است که به او اطمینان خاطر دهید که هیچ مشکلی وجود ندارد. تکنیک‌های آرامش یافتن و اطمینان از طرف پزشک در شرایطی که تپش قلب اصلا مشکل جدی نیست، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در بیشتر مواقع، تپش قلب به‌خاطر محرک‌هایی اتفاق می‌افتد که ارتباطی با قلب ندارند و با توصیه‌های خانگی درمان می‌شوند. برای مثال، اگر زمانی‌ که مضطرب هستید و استرس دارید، افزایش ضربان قلبتان را احساس می‌کنید، تکنیک‌هایی مثل: مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به‌طور قابل توجهی تپش قلبتان را کاهش دهند.

هم‌چنین، اگر به‌خاطر مصرف بعضی محرک‌ها احساس کردید که ضربان قلبتان در قفسه سینه محکم می‌زند، کاهش مصرف محصولات حاوی تنباکو و کافئین می‌تواند شما را آرام کند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، در مورد تپش قلبتان با پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که دلیل تپش قلب کوبنده شما، داروهایتان است یا دلیل دیگری دارد.   دریافت مایعات کافی و رژیم غذایی هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کمبود آب و سطح پایین پتاسیم می‌تواند ضربان قلب را تحریک کند. اگر قند خون پایینی دارید، مصرف بیش از حد غذاهای سرشار از کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند احتمال تپش قلب را در شما افزایش دهد.


دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عاطفه جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    بعداز شوکی بهم وارد شد مدتی تپش قلب گرفتم و دارو مصرف کردم خوب شدم اما دوباره تپش قلب ناگهانی و نفس کشیدن سخت سراغم اومد مخصوصا موقع صحبت کرد نفس کم میارم یا حتی راه رفتن صحبت کردن
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر ستاره دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دخترم یازده سالشه مثل خودم افتادگی دریچه داره ولی با علایم متفاوت. در طول این سال گاهی وقتا در روز تپش قلب میگیره تا چند روز ادامه داره (تا ضربان٢٠٠) وسط قفسه سینه هم تیر میکشه با حس فشار و تنگی نفس حدودا نیم ساعت. دستگاه ٢۴ ساعت و اکو هم چیزی نشون ندادن. دوسال قبل چندبار حملات پانیک(تنگی نفس شدید و از حال رفتن بدون افت اکسیژن) دچار شد با یک دوره داروهای اعصاب برطرف شد. شب ادراری هم تا پارسال از نوزادی داشته بعد چندماه مصرف ایمی پرامین قطع شده. لطفا راهنمایی بفرمایید واقعا چکار کنیم علائم خیلی برای دخترم و خانواده زجر آوره علی رغم پیگیریهای مداوم و خاطرجمع کردن پزشکان مختلف مبنی بر خطر نداشتن.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      با متخصص روانپزشک مشورت کنید
  • تصویر کاربر یوزارسیف دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مثل تمام سوال وجواب به نوع بیماری اصلا مفیدنبوده وسروته ونتیجش مشخص نیست ازهردری سختی گفته میشه جوری که به هیچ عنوان نمیتونی نتیجه بگیری
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      .
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بنده ۱۷ سالمه و مشکلم اینه که با (کوچکترین تنش منفی) قلبم به شدت میزنه و در سرم احساس گنگی می‌کنم در صورتی که از لحاظ ذهنی این تنش ها عادی محسوب میشن اگه میشه راهنماییم کنین
    اینم بگم که مشکوک به فشار خون بالا هستم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست و جای نگرانی وجود نداره
  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من پرستار هستم و الان ۴ماهه حامله هستم ۳۰سالمه آقای دکتر من یه روز که شیفت شب بودم دچار تپش قلب ناگهانی شدم یعنی ضربانم ۱۴۰بود نوار قلب گرفتن ریت قلبی منظم داشتم و گفتن از حمله پانیک رفتم اکو تست ورزش و هولتر آخر سر گفتن پرولاپس دریچه میترال ولی به خاطر حملات پانیک که اینجوری میشم پرانول ۱۰هر روز یه بار میخوردم تا دو ماه اینا،تا یه سال خوب شدم ولی دوباره بعد اینکه حامله شدم یهو تپش قلب گرفتم و الان هم روزی یه دونه پرانول ۱۰میخورم،آقای دکتر اون لحظه که اونطوری میشم واقعا حس خیلی بدی دارم یعنی هر لحظه احساس میکنم میخوام ایست قلبی کنم خیلی میترسم هر از گاهی هم وقتی احساس میکنم میخوام اونطوری بشم کلونازپام یک چهارم زیر زبانی استفاده میکنم آقای دکتر به نظرتون خطری داره خیلی میترسم وقتی تپش قلب میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      علائم شما تیپیک مربوط به پانیک هست و جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر محمدحسین دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    بیش از سی سال میشه که این مشکل دارم تمامی تستها انجام دادم تست ورزش عکس قلب تست تلیت
    ولی جواب مثبتی دریافت نکردام
    فشار خونم بطور طبیعی پایین است
    لطفاً راهنمایی لازم مبذول نمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      فشار خون به صورت ژنتیک در برخی پایین می‌باشد در صورتی که علامتی ندارید جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام،اقای دکتر بنده یه بیماری دارم که چندین مرتبه دکتر قلب و روانشناس رفتم ولی مشگلم برطرف نشده، مواقعی که عصبی میشم یا میخوام توی جمعی سخنرانی کنم،به طوری استرس شدید میگیرم که قبلم از تپش زیاد از کنترل خارج میشه ،لرزش شدید دست، تنگی نفس به طوری که دهانم قفل میکنه و نمیتونم صحبت کنم،این موضوع زندگیمو مختل کرده،لطفا راهنمایی بفرمایید و بگید که باید به چه متخصص مراجعه کنم،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲۳ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      با متخصص روانپزشک مشورت کنید
  • تصویر کاربر Mstrsheikh جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب
    جناب دکتر عکس آزمایش رو میفرستم بی زحمت نگاه کنید و اگر امکانش است درمان دارویی رو برام لطف کنید یک دنیا سپاسگزارم میشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      رژیم و ورزش فعلا کفایت میکند، تکرار آزمایش ۳ ماه بعد
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    عرض سلام وخسته نباشید خدمت دکتر عزیز.ببخشید من حدود یک سال پیش ابلیشن انجام دادم وبعداز آن قرص سوتالول۸۰نصف شب ونصف روز مصرف می‌کنم و یک هفته هست سرما خوردم و حدود ۳روز هست که صبح زود وقنی نبضم را میگیرم در هر یک دقیقه ۳تاضربه پشت سر هم)میزنه واین تا حدود ۵دقیقه همینطوری ضربانم ۳تا پشت سر هم میزنه و ول میشه وبعد که قرص سوتالول را مصرف میکنم دیگه در طول روز این اتفاق نمی افته.ببخشید میشه بنده را راهنمایی کنید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      در صورت تکرار علائم باید هولتر نوار قلب ببندید
  • تصویر کاربر نگین جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من دو سه روز یکبار قلبم یه حالتی. پیدا میکنه به طور مثال قلبم میریزه و تپش قلب دارم . شب ها قلبم خیلی محکم میزنه و باعث نفس تنگی شدید میشم . اقای دکتر مشکل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      سلام به این حالت ضربان نا به جا گفته میشه که در افراد سالم هم دیده میشه اگر دفعات اون زباد شد باید اکو و هولتر نوار قلب انجام بشه
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.