وبسایت دکتر مرعشی زاده

آیا فشار خون بالا یک شرایط اضطراری است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر در خانه، سعی در پایین آوردن سریع فشار خون خود دارید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. شما نمی توانید به صورت ایمن فشار خون بالای خطرناک را در خانه درمان کنید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که دراز بکشید و تا زمان رسیدن اورژانس آرام باشید.

فشار خون

فشار خون، به فشاری گفته می شود که درون دیواره های شریان ها جریان دارد و می تواند در طول روز و در حین فعالیت های مختلف اندکی بالا و پایین شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا،  فشار خون بالاتر از 120 سیستولیک تعریف می شود، اما فشار خون کمتر از 80 دیاستولیک، طبیعی می باشد. فشار خون بالا در بزرگسالان، فشارخون در حال استراحت بالاتر از 80/130 است. اما به یاد داشته باشید که عدد فشار خون زنان معمولاً 5 عدد پایین تر از مردان است و  همچنین میانگین های فشار خون بالا در بین گروه سنی های مختلف، متفاوت است.با بالا رفتن سن، شریان های شما ممکن است سفت تر شوند.

این مورد، در کنار سبک زندگی ساکن، می تواند منجر به فشار خون بالای در حال استراحت شود. فشارخون بالا بسیار شایع است و حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی در حال حاضر به آن مبتلا هستند و تنها 1 نفر از هر 4 نفر، فشارخون بالای خود را کنترل می کند. سالانه، فشارخون بالا، علت اصلی مرگ حدود نیم میلیون آمریکایی می باشد.

گروه های فشار خون بالا

  • فشار خون بالا در مرحله 1: بین 80/130  و 90/140
  • فشار خون بالا در مرحله 2: بالای 90/140

اگر فشار خون شما بالا تر از 180 سیستولیک یا 120 دیاستولیک باشد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. این محدوده فشار خون، بحران فشار خون بالا می باشد.

فشار خون

پایین آوردن سریع فشار خون

برای پایین آوردن سریع فشار خون، غیر از مداخله ی پزشکی، اقدامات بسیار کمی می توان انجام داد. اگر شما فکر می کنید که در حال تجربه ی فشار خون بالای اورژانسی هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. در حالی که منتظر رسیدن کمک هستید، دراز بکشید و تا جایی که می توانید آرام باشید.

9 روش برای پایین آوردن سریع فشار خون

خبر خوب در مورد فشار خون بالا این است که شما می توانید با چند تغییر ساده در سبک زندگی خود، فشار خون بالای خود را پایین بیاورید. این تغییرات می توانند اعداد فشار خون شما را کاهش دهند و بدون نیاز به مصرف دارو، خطر را به حداقل برسانند.

1.کاهش وزن

اضافه وزن زیاد یا چاقی بیش از حد، فشار زیادی به شریان ها وارد می کند و به مرور زمان می تواند منجر به فشار خون بالا شود. انجمن قلب آمریکا به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می کند غذای مناسب بخورند و اغلب اوقات تحرک داشته باشند.

2.ورزش روزانه

ورزش منظم، قلب شما را تقویت می کند و به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می کند. اکثر افراد سالم، برای حفظ سلامت خود، در روز به 150 دقیقه ورزش متوسط نیاز دارند. شما می توانید این زمان را در طول روز تقسیم کنید. اگر به مدت طولانی غیرفعال بوده اید، برای جلوگیری از آسیب، فعالیت خود را با ورزش های ملایم مانند پیاده روی شروع کنید.

تاثیر پیاده روی بر واریس

3.مصرف سدیم کمتر

سدیم زیاد در رژیم غذایی، با فشار خون بالا رابطه ی مستقیم دارد. در جاهایی که افراد سدیم کمتری مصرف می کنند، کمتر دچار فشار خون بالا می شوند. اکثر آمریکایی ها، بیشتر از حد مجاز نمک مصرف می کنند و بیشترین مقدار آن ناشی از مصرف غذا های بسیار فراوری شده می باشد. کاهش مصرف نمک، فشار خون را ظرف مدت چند هفته پایین می آورد.

4.خوردن غذای سالم

برخی از مواد غذایی برای سلامت قلب بسیار مفید است و برخی از غذا ها برای قلب مناسب نیستند. هرچه غذا های باکیفیت تر و سالمتری را برای خوردن انتخاب کنید، از قلب خود بیشتر محافظت می کنید. در اینجا به چند ماده غذایی برای بهبود سلامت قلب اشاره شده است:

مصرف ماهی

برای بهبود سلامت قلب، از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

  • شیرینی
  • سدیم (نمک)
  • گوشت قرمز پر چرب
  • چربی های ترانس و اشباع شده

5.مصرف پتاسیم را افزایش دهید

به نظر می رسد پتاسیم با ضرری که سدیم به رگهای خونی می رساند، مقابله می کند. افرادی که غذا هایی با پتاسیم بالا مصرف می کنند، فشار خون پایین تری دارند. برخی از غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از:

خوراک صدف

6. از مصرف الکل خودداری کنید.

مصرف بیش از حد الکل موجب بالا رفتن فشار خون می شود. نوشیدنی هایی الکلی سنگین، منجر به حمله قلبی می شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که مردان، روزانه دو نوشیدنی یا کمتر بنوشند. به زنان نیز توصیه می شود که در طول روز فقط یک نوشیدنی الکلی یا کمتر مصرف کنند. الکلی بودن، یک بیماری است که خودتان به سختی می توانید آن را درمان کنید. بسیاری از افراد از طریق مشاوره و درمان دارویی، با موفقیت مصرف الکل خود را محدود و یا ترک کرده اند.

7. ترک سیگار

سیگار شریان ها را منقبض می کند و به مدت چند دقیقه فشار خون را بالا می برد. سیگار کشیدن در تمام طول روز، منجر به بالا رفتن فشار خون می شود. فشار خون بالا، سالانه مسئول مرگ و میر حدود نیم میلیون آمریکایی می باشد. اگر سیگاری هستید، به یاد داشته باشید که میلیون ها نفر با موفقیت توانسته اند مصرف آن را ترک کنند.

8. کاهش و جلوگیری از استرس مزمن

مقداری استرس در زندگی، اجتناب ناپذیر است. اما اگر در تمام طول روز احساس استرس و فشار می کنید، زندگی شما تحت تأثیر قرار می گیرد. افراد مبتلا به استرس مزمن، در خطر عادات  ناسالم مانند مصرف مواد مخدر و یا غذا خوردن افراطی قرار دارند. اگر شما به طور مکرر و مداوم استرس داشته باشید، خوابیدن هم می تواند دشوار باشد. برای تحت کنترل قرار دادن استرس، زمانی را به فعالیت های سالم اختصاص دهید. در طول روز زمانی را صرف فعالیتی کنید که شما را آرام می کند. مانند:

  • باغبانی
  • پیاده روی
  • نقاشی
  • مدیتیشن
  • صحبت با دوستان و خانواده
  • ملاقات با یک درمانگر

بیشتر بخوانید: رفع کامل انسداد عروق قلب

9. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید

آیا می دانید که دچار فشار خون بالا هستید؟ آن را به طور مکرر بررسی کنید. پزشکان توصیه می کنند که روزانه، فشار خون خود را با دستگاه فشار خون خانگی چک کنید. در طول روز سه بار این کار را انجام دهید و نتیجه را یادداشت کنید. برای چک کردن فشار خون خود در زمان های زیر دقت بیشتری داشته باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناصر سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ۲ سال پیش امولدوپیم ۵ مصرف میکردم روزی یک عدد اما فشارم بالا بود رفتم دکتر گفت باید لوزار۲۵ نصرف کنی روزی ۲عد د صبح ظهر شب ولی هنوز فشارن بالاست قرص چی مصرف کنم که فشارم تنظیم بشه مننون میشن راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سلام‌ باید حضوری مراجعه کنند تا بر اساس معاینه داروها تنظیم شود
  • تصویر کاربر سکینه سه شنبه ۲۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    بنده ۵۷ سال سن دارم قرص قند استفاده می کنم و گاهی اوقات فشار خون
    در حال حاضر نوع قرص فشار خون رو بیاد ندارم ایا می تونم لوزار ۲۵ بخورم ؟ درضمن کلیه من سنگ سازه
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله مشکلی نیست
  • تصویر کاربر مهرداد پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من بیماری پانیک دارم و اضطراب از ۱۸ سالگی تا الان که ۴۰ سالمه دارم آلپرازولام مصرف میکنم میخاستم ببینم اگه قطع کنم برام مشکلی پیش نمیاد البته وابستش شدم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله قطع ناگهانی آلپرازولام توصیه نمی‌شود جهت تغییر دارو باپزشکی مه دارو را برای شما تجویز کرده مشورت کنید
  • تصویر کاربر هستی شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید از اینکه وقت خود را برای جواب سوالات ما انجام میدهید تشکر
    دکتر من یک سال قرص فشار استفاده میکنم که اکو وآزمایش انجام دادم گفتن خوب بوده دکتر برام یک جعبه کامل ۱۰۰تایی پرانولول ۱۰نوشته که روزی ۲تاستفاده کنم از دوماه شدوکلوکساید ۵ تجویز کرده شبی یکی چون فشار من استرسی واضطرابی بالا وپایین میشه وقرص لورزاین اچ استفاده میکنم وقرص های پرانولول ۱۰تمام میشن ونمیخوام بخورم بعد از اتمام هردو قرص للوکساید ۵ شما چه دستوری می فرمایید وقبلا هم اصلا این نوع قرصها استفاده نکردم واسترس خوب شده ولی قرص فشار روزی دوبار استفاده میکنم چون فشارم بالا پایین میشه که همکاران شما گفتن استفاده کنم لطف کنید برای قطع این دو دارو چکار کنم که تمام شدن
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      قرص فشار را نباید قطع منید ولی پروپرانولول و پوکساید را در صورت نداشتن اضطراب می‌توانید قطع کنید
  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۱۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام واحترام خانم ۳۹ ساله هستم بیماری سرعت دارم لاکن دوسال هست بعد از ابتلا به کوید دچار علائم زیر میشوم بیک باره حالت ترس وتنگ نفس وفشار عزله گلو ودرد بالای قفسه سینه در ناحیه گلو واضطراب واحساس خفگی وتمام مراحل درمانی وانواع سی تی وام ار ای ونور های مغزی وقلب را انجام داده ام همگی متفق القول که مشکلی وجود ندارد واخیرا هم متخصص مغز اعصاب قرص سیانور پرامید داده ولی گاها حمله تنفسی واضطراب وتپش قلب شدید دارم لطفا تشخیص تان در صورت امکان محبت بفرمایید دعا گوی تان میشوم با احترام سمیه رحیمی
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده یکشنبه ۱۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به شرح حال شما بیشتر به نظر منشا علایم شما استرسی و اضطرابی هست
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد من ١/٥ سال پيش چربي خون كلسترول١٢٩ بوده الان بعداد ١/٥ سال ازمايش گرفتم شده ٢٠٤ بايد چيكار كنم دارو مصرف كنم؟؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      میزان LDL؟
    2. تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      ال دي ال ١٢٦ هست اچ دي ال ٦١ هست كلسترول ٢٠٤ هستش
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      رژیم و ورزش فعلا کفایت میکند، تکرار آزمایش ۳ ماه بعد
    4. تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      ممنون🙏
    5. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش)
      🌺
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ۳۰ سالم هس اتفاقی فشارمو گرفتم چندین بار ۱۴ روی ۸ هست ایا مشکلی داره؟هیج گونه سردرد و جیزی هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
  • تصویر کاربر Saeed چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ۳۷ سالمه نوتر قلب اکو وتست ورزش دادم مشکلی نداشت نرمال بود فقط فشارم کمی بالاست که پزوپرولول ۲/۵ روزی یک عدد میخورم . سوالم اینه که تست ورزش و اکو و نوار ایا کافیه برای تشخیص سلامت قلب و چند وقت یه بار لازمه تکرار بشه .بنده به نوعی وسواس گرفتم همیشه احساس میکنم قلبم مشکل داره و هر لحظه امکان ایست قلبی دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله کفایت می‌کنه و جای نگزانی نیست
  • تصویر کاربر پروانه‌ دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    تفسیر اسکن رو میخاستم بدونم و اینکه فشارم بالاست و قرص والزومیکس روزی یکی میخورم که الان نرمال فشارم درد در سینه چپ دارم که تقریبا دو هفته ای هست که مدوامه عصرها لرز دارم و مختصری کم کاری تیروئید اکو هم نرمال بود و خیلی خفیف بطن چپ ضخیم شده که دکتر گفتن بخاطر فشار بالای کنترل نشده بوده موقع پیاده روی کمی درد دارم نمیدونم شاید چون بهش فکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اسکن نرماله و شواهد گرفتگی عروق وجود ندارد
  • تصویر کاربر مارال سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام .چند وقتیه سمت چپ سرم درد می‌کنه چشم سمت چپ کوچیک شده و همینطور گوش سمت چپ هو هو می‌کنه .وقتی فشار خون بالا می‌ره احساس میکنم بیشتر میشه .و یک قسمت از سمت چپ گردنم رو فشار میدم صدای هو هو گوش قطع میشه و بهتر میشم .ام ار ای و ام ار وی هم دادم خوشبختانه سرم هیچ مشکلی نداشته .امکان داره که مشکل عروقی یا مشکل از گردش خون باشه؟!؛
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.