وبسایت دکتر مرعشی زاده

تاثیر آلپرازولام بر قلب و فشار خون

در این مقاله مطالعه می کنید:

معمولا سوال می شود که امپرازول و فشار خون چه ارتباطی با یکدیگر دارند و یا تاثیر آلپرازولام بر قلب چیست؟ افرادی که از داروهای فشار خون یا قلبی استفاده می کنند، احتمالاً نباید از آلپرازولام استفاده کنند زیرا می تواند باعث تداخلات نامطلوب شود.

اگرچه آلپرازولام و سایر بنزودیازپین ها می توانند احساس آرامش را به قلب القا کنند، اما می توانند فشار خون را نیز افزایش دهند. در صورت مصرف هم زمان آلپرازولام با داروهای دیگر تنظیم کننده فشار خون، ممکن است برای فرد مشکلاتی ایجاد شود. در ادامه مطلب خواهیم گفت که تاثیر آلپرازولام بر قلب چیست.

اضطراب و فشار خون

اضطراب

طبق روانشناسی امروز، اضطراب باعث افزایش موقتی فشار خون می شود. اگر این افزایش های موقت فشار خون به طور مداوم ادامه یابد، ممکن است به قلب، کلیه ها و عروق خونی آسیب برساند. علاوه بر این، مصرف منظم داروهای ضد افسردگی می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد. داروهای ضد اضطراب مانند زاناکس نیز می توانند در افزایش فشار خون نقش داشته باشند.

دلیل این امر ایجاد عادت است. حتی اعتیاد یا وابستگی به آن نیز باعث اضطراب می شود. بنابراین، اضطراب و فشار خون بالا به یک چرخه تبدیل می شوند و فهمیدن اینکه کدام یک عامل دیگری است، دشوارمی شود! اضطراب می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد زیرا ممکن است فرد برای کنار آمدن با آن به روش های ناسالم مانند: سیگار کشیدن، پرخوری یا نوشیدن الکل روی آورد.

ایا آلپرازولام فشار خون را بالا میبرد؟

موسسه قلب و عروق در دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشت که دانشمندان هنوز در حال بررسی نقش اضطراب در بیماری های قلبی هستند، اما به نظر می رسد این دو، رابطه ی بسیار نزدیک با هم دارند.

تحقیقات در جان هاپکینز نشان می دهد که بیماری قلبی منجر به حملات قلبی می شود. همین حمله ی قلبی می تواند باعث شود تا فرد حتی با اختلال استرس پس از سانحه ی قلبی نیز مواجه شود.

درد قلب

علت استرس پس از حمله قلبی چیست؟

  •  حملات قلبی فرد را در معرض خطر مرگ قرار می دهد، که پس از حادثه باعث ضربه می شود.
  •  اضطراب پس از حمله قلبی می تواند خوابیدن را برای فرد دشوار کند.
  •  ممکن است فرد درباره آینده خود منفی فکر کند یا احساس کند که زندگی او از این پس کوتاه خواهد شد.

قرص آلپرازولام برای تپش قلب

آیا آلپرازولام به کاهش استرس کمک می کند؟

زاناکس

از فواید آلپرازولام می توان گفت که ممکن است بتواند به افراد مبتلا به اضطراب کمک کند، اما قرار نیست که به عنوان یک درمان طولانی مدت برای این مشکل استفاده شود. در سال 2014، زنی به نام جنا با فاکس نیوز در مورد چگونگی تأثیر زاناکس بر وی پس از هشت سال استفاده صحبت کرد. وی اشاره کرد که غش کرده و دو روز بعد در کارهای روزمره مانند نوشیدن آب مشکل داشته است. او گفت آلپرازولام، هنگام غش کردن او تمام شده بود و مادرش او را بیهوش بر روی زمین یافته است.

برخی افراد ممکن است مصرف آن را ناگهانی متوقف کنند زیرا می ترسند به آلپرازولام وابسته باشند، اما این کار منجر به اختلال در فرد می شود.ممکن است خود آلپرازولام برخی از عوارض جانبی منفی را در بیماران ایجاد کند و پزشکان به جای اینکه به علائم بیمار توجه کنند، دوز آن را افزایش دهند. تجویز بیش از حد آلپرازولام به یکی از نگرانی های بهداشت عمومی تبدیل شده است.

جایگزین آلپرازولام

افراد با فشار خون بالا یا مشکلات قلبی

مشکلات قلبی

آلپرازولام می تواند با برخی از داروهای فشار خون یا قلبی، تداخل نامطلوبی داشته باشد. این لزوماً به این معنا نیست که فرد نمی تواند آلپرازولام مصرف کند، اما به همین دلیل دانستن هر چیزی که فرد مصرف می کند (داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه یا حتی مکمل ها) مهم است.

اگر پزشكان از سوابق پزشكی شما كامل آگاه باشند، مي توانند اقدامات احتياطی صحيح را انجام دهند. حتی در این صورت  بیمارانی که آلپرازولام برای آنها تجویز کرده اند، باید به عوارض آلپرازولام  توجه کنند و در صورت مشاهده علائم خاصی مانند علائم زیر به پزشک قلب و عروق مراجعه کنند:

  • لکنت زبان
  • تغییر در وزن
  • سردرد
  • لرزش
  • خستگی
  • ضربان قلب نامنظم
  • اضطراب
  • کاهش فشار خون
  • توهم

بسیاری از این عوارض جانبی زاناکس کاملاً نادر می باشند، اما احتمالاً چون انتظار این عوارض را ندارید، ممکن است در شما احساس اضطراب بیشتری ایجاد کند. باز هم، این امر اغلب منجر به چرخه ای می شود که در آن داروی مورد استفاده برای درمان مشکل می تواند باعث اضطراب یا تشدید آن شود.

زاناکس می تواند باعث خواب آلودگی در افراد شود؛ بنابراین نباید هنگام شروع مصرف این دارو رانندگی كنید. روانشناسی امروز می گوید افرادی كه اضطراب یا ناراحتی قلبی دارند، اگر ترجیح می دهند از خطرات مصرف بنزودیازپین ها جلوگیری كنند، می توانند به جای مصرف زاناکس، از روش های دیگری مثل: ورزش، رژیم غذایی مناسب و یا دیگر درمان های جایگزین که البته نیاز به زمان بیشتری دارند، استفاده کنند.

 دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    خانمی 43ساله هستم تری گلیسرید من 220و فشار خونم 14روی 8است.دکتر به من فنوفیبرات دویست روزی دو عدد داده تا یکماه.گفت خوب میشی و میزان چربی کاهش می یابد و بعد از یکماه هم نیاز به آزمایش مجدد و دارو نیست.آیا درسته ؟
    برای فشار خون هم فقط پرهیز غذایی تجویز کردند.میسه راهنمایی بفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش)
      نیازی به دارو نیست، رژیم و ورزش فعلا کفایت میکند، تکرار آزمایش ۳ ماه بعد
  • تصویر کاربر رشید سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید راستش من قرص متادون مصرف میکنم و پیش دکتر قلب شهرمون رفتم دکتر پارسا بعد از اکو اول بهم گفت قلبت یک لایه نازک چربی گرفته و دارویی تجویز نکرد بهم گفت با ورزش کردن رفع میشه سال نود و هفت بود برای اکوی بعدی سال بعد اقدام کردم بهم گفت قلبم خون و پس میزنه و خون رو دیر پمپاژ میکنه داروی خاصی ندادن پرانول بیست و الپرازولام یک تجویز کردن الان تو این چند سال هر روز مصرف نکردم بعضی روزها مصرف میکردم بعضی هم نه شده سه روز چهار روز بیست روز ده روز همینجوری درهم استفاده میکردم الان میخوام بعد از دو روز دیگه استفاده نکنم ولی یه حالت خاص بهم دست میده از سمت چپ سینه ودستم حالت بی حسی و ترس موقعی که میخوام بخوابم اینجوری میشم راستش دکتر میترسم ازش نظر شما چیه دکتر تشکر از محبتتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام مدارک شما باید رویت شود
  • تصویر کاربر مهران چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    همسر بنده ۳۸ ساله است و فشارش اکثر مواقع حدود ۹ روی ۶ است و تعداد ضربان بین ۵۰ تا ۶۰ د ارد ( البته حدود ۳ سال است که تقریبا هفته ای ۳ تا ۴ بار و هر بار دو ساعت ورزش سنگین می کند و در زمان ورزش تعداد ضربان گاهی به ۱۷۰ یا بیشتر هم می رسد) مشکلی که ایشان دارد از تپش قلب که اخیرا بیشتر شده است شکایت دارد البته حدود یک سال پیش اکو و نوار قلب داد و مشکلی مشاهده نشد. ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۸ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام حتما باید از زمان طپش قلب نوار بگیرید
  • تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۱۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ۲۹سالمه یک ساله ک دچار استرس شدم و یکبار پشت سرم درد میکرد رفتم پکتر فشارم رو ۱۶ بود از اونموقع نسبت ب فشار خون خیلی حساس شدم رفتم پیش روانپزشک گفت مشکلت از استرسه هروقت میرم دکتر فشار بگیرم استرس شدید میگیرم تو‌خونه کنترل میکنم فشارم رو ک اکثر اوقات ۱۳رو ۷هست قدم ۱۸۳هست وزنم ۱۲۰کیلو اضافه وزن هم دارم ٫بعضی وقتا سر درد میگیرم ک فشارمو میگیرم ولی فشارم ۱۳روی ۷اگثرا هست ؟چیکارباید کنم ایا بخاظره استره ؟دکتر قلب و اکو هم رفتم مشکلی نبوده
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
    2. تصویر کاربر مهرداد سه شنبه ۱۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      درد و‌سوزش قفسه سینه ندارم تکتر فقط وسواس فکری دارم ک بعضی مواقع حساس میشم
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۱۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نگار پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    خانمی هستم 52ساله مدتی بود فشار خونم کم و زیاد میشد ولی مدتی است که فشارم 12یا13روی 8است است ملی وقتی عصبی میشم احساس میکنم قلبم درد گرفته وقتی آرامش دارم خوبم یا دچار سردرد در کف سر میشم لازمه به پزشک مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سلام باید حضوری مراجعه کنید و از نظر قلبی ارزیابی شوید
  • تصویر کاربر فرنوش پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر همسر بنده ۴۱ ساله هستند آزمایشات چربی کلسترول ۲۷۸ و تری گلیسیرید ۲۷۴ وال دی ال ۱۷۴ و ایشون قرص فشار شبها نصف مصرف میکنن و قرص اسنترا لطفا برای چربی راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      Ropixon 10 mg
    2. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      شبی یک عدد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احمدی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام .بنده 44سالمه ومقداری گوشت بره کباب شده چربی دارمصرف کردم ویه لیوان دوغ هم مصرف کردم .الان احساس میکنم سینم منقبض شده ودودست وکتفم سنگین وبی حس شده .وکالت ضعف هم دارم.چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه درد یا سوزش قفسه سینه به دنبال فعالیت تشدید می‌شود حتما باید از نظر قلبی بررسی شوید
  • تصویر کاربر شهید دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مادرم 5ماهی میشه که سکته کرده والحمدلله بهتره الان
    و 70سال سنشه، جدیدا فشار خونش پایین میاددرصورتی که همیشه قرص آملو پرس میخورده
    امکان داره برای قرص وارفارین باشه؟؟؟؟
    قرص هاش وارفارین، آلزیکسا و آتورو استاتین
    و 1چهارم کلونازپام و سرترالین
    ممنون میشم که پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر وارفارین روی فشار تاثیر ندارد در صورت افت فشار باید توسط پزشک معاینه شوند
  • تصویر کاربر رمضانعلی چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام رفلکس قلبی ما زده درمانی دارد من ۶۵ سالم هست تازه متوجه شدم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش)
      سوال ناقص است
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دکتر.جان سلام من جوان 24 ساله هستم .من تازگیا یه دوماهی میشه ک هر کاری میکنم خودخوری منو میگیره بعد میرم فشارمو میگیرم فشارمو بالا نشون میده حتی تا 17 بر روی 11 ام میرسه.هرکاری مثلا یه عرق میخورم یا دو پوک گل میکشم یا دوپوک تریاک میکشم خودخوریم شروع میشه بعد فشارم میره بالا خیلی دکترام گشتم هیج جوابی نگرفتم قبل این اصا اینجوری نبودم .انقد رو این موضوع فکر کردم وزنمم اومده پایین .مریض فشاریم نیستم.اکو قلبم انجام دادم .آزمایش کلم انجام دادم .خدارو شکر هیچیم نیس ولی تا یه عرق میخورم خودخوریم شروع میشه هی میگم الان قراره حالم خراب بشه هی تو خودم میشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      سلام قدم اول‌ باید هولتر فشار خون ببندند ببینیم آیا دچار فشار خون شده‌اند یا خیر؟
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.