وبسایت دکتر مرعشی زاده

تاثیر آلپرازولام بر قلب و فشار خون

در این مقاله مطالعه می کنید:

معمولا سوال می شود که امپرازول و فشار خون چه ارتباطی با یکدیگر دارند و یا تاثیر آلپرازولام بر قلب چیست؟ افرادی که از داروهای فشار خون یا قلبی استفاده می کنند، احتمالاً نباید از آلپرازولام استفاده کنند زیرا می تواند باعث تداخلات نامطلوب شود.

اگرچه آلپرازولام و سایر بنزودیازپین ها می توانند احساس آرامش را به قلب القا کنند، اما می توانند فشار خون را نیز افزایش دهند. در صورت مصرف هم زمان آلپرازولام با داروهای دیگر تنظیم کننده فشار خون، ممکن است برای فرد مشکلاتی ایجاد شود. در ادامه مطلب خواهیم گفت که تاثیر آلپرازولام بر قلب چیست.

اضطراب و فشار خون

اضطراب

طبق روانشناسی امروز، اضطراب باعث افزایش موقتی فشار خون می شود. اگر این افزایش های موقت فشار خون به طور مداوم ادامه یابد، ممکن است به قلب، کلیه ها و عروق خونی آسیب برساند. علاوه بر این، مصرف منظم داروهای ضد افسردگی می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد. داروهای ضد اضطراب مانند زاناکس نیز می توانند در افزایش فشار خون نقش داشته باشند.

دلیل این امر ایجاد عادت است. حتی اعتیاد یا وابستگی به آن نیز باعث اضطراب می شود. بنابراین، اضطراب و فشار خون بالا به یک چرخه تبدیل می شوند و فهمیدن اینکه کدام یک عامل دیگری است، دشوارمی شود! اضطراب می تواند فشار خون فرد را افزایش دهد زیرا ممکن است فرد برای کنار آمدن با آن به روش های ناسالم مانند: سیگار کشیدن، پرخوری یا نوشیدن الکل روی آورد.

ایا آلپرازولام فشار خون را بالا میبرد؟

موسسه قلب و عروق در دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشت که دانشمندان هنوز در حال بررسی نقش اضطراب در بیماری های قلبی هستند، اما به نظر می رسد این دو، رابطه ی بسیار نزدیک با هم دارند.

تحقیقات در جان هاپکینز نشان می دهد که بیماری قلبی منجر به حملات قلبی می شود. همین حمله ی قلبی می تواند باعث شود تا فرد حتی با اختلال استرس پس از سانحه ی قلبی نیز مواجه شود.

درد قلب

علت استرس پس از حمله قلبی چیست؟

  •  حملات قلبی فرد را در معرض خطر مرگ قرار می دهد، که پس از حادثه باعث ضربه می شود.
  •  اضطراب پس از حمله قلبی می تواند خوابیدن را برای فرد دشوار کند.
  •  ممکن است فرد درباره آینده خود منفی فکر کند یا احساس کند که زندگی او از این پس کوتاه خواهد شد.

قرص آلپرازولام برای تپش قلب

آیا آلپرازولام به کاهش استرس کمک می کند؟

زاناکس

از فواید آلپرازولام می توان گفت که ممکن است بتواند به افراد مبتلا به اضطراب کمک کند، اما قرار نیست که به عنوان یک درمان طولانی مدت برای این مشکل استفاده شود. در سال 2014، زنی به نام جنا با فاکس نیوز در مورد چگونگی تأثیر زاناکس بر وی پس از هشت سال استفاده صحبت کرد. وی اشاره کرد که غش کرده و دو روز بعد در کارهای روزمره مانند نوشیدن آب مشکل داشته است. او گفت آلپرازولام، هنگام غش کردن او تمام شده بود و مادرش او را بیهوش بر روی زمین یافته است.

برخی افراد ممکن است مصرف آن را ناگهانی متوقف کنند زیرا می ترسند به آلپرازولام وابسته باشند، اما این کار منجر به اختلال در فرد می شود.ممکن است خود آلپرازولام برخی از عوارض جانبی منفی را در بیماران ایجاد کند و پزشکان به جای اینکه به علائم بیمار توجه کنند، دوز آن را افزایش دهند. تجویز بیش از حد آلپرازولام به یکی از نگرانی های بهداشت عمومی تبدیل شده است.

جایگزین آلپرازولام

افراد با فشار خون بالا یا مشکلات قلبی

مشکلات قلبی

آلپرازولام می تواند با برخی از داروهای فشار خون یا قلبی، تداخل نامطلوبی داشته باشد. این لزوماً به این معنا نیست که فرد نمی تواند آلپرازولام مصرف کند، اما به همین دلیل دانستن هر چیزی که فرد مصرف می کند (داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه یا حتی مکمل ها) مهم است.

اگر پزشكان از سوابق پزشكی شما كامل آگاه باشند، مي توانند اقدامات احتياطی صحيح را انجام دهند. حتی در این صورت  بیمارانی که آلپرازولام برای آنها تجویز کرده اند، باید به عوارض آلپرازولام  توجه کنند و در صورت مشاهده علائم خاصی مانند علائم زیر به پزشک قلب و عروق مراجعه کنند:

  • لکنت زبان
  • تغییر در وزن
  • سردرد
  • لرزش
  • خستگی
  • ضربان قلب نامنظم
  • اضطراب
  • کاهش فشار خون
  • توهم

بسیاری از این عوارض جانبی زاناکس کاملاً نادر می باشند، اما احتمالاً چون انتظار این عوارض را ندارید، ممکن است در شما احساس اضطراب بیشتری ایجاد کند. باز هم، این امر اغلب منجر به چرخه ای می شود که در آن داروی مورد استفاده برای درمان مشکل می تواند باعث اضطراب یا تشدید آن شود.

زاناکس می تواند باعث خواب آلودگی در افراد شود؛ بنابراین نباید هنگام شروع مصرف این دارو رانندگی كنید. روانشناسی امروز می گوید افرادی كه اضطراب یا ناراحتی قلبی دارند، اگر ترجیح می دهند از خطرات مصرف بنزودیازپین ها جلوگیری كنند، می توانند به جای مصرف زاناکس، از روش های دیگری مثل: ورزش، رژیم غذایی مناسب و یا دیگر درمان های جایگزین که البته نیاز به زمان بیشتری دارند، استفاده کنند.

 دکتر مرعشی زاده متخصص قلب در تهران

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر

    من یه شب وقتی که از ساعت خوابم میگذره و نمیخوابم فردا شبشم نمیتونم بخوابم و تا ۳ یا ۴ شب بیخوابیم بدتر میشه طوری که مثلا شب اول ساعت ۴ صبح میخوابم تا ۸ صبح بعد شب دوم از ۵ صبح تا ۷ صبح و این بیخوابی ادامه داره تا ۳ یا ۴ شب و بعدش فشارم میره تا ۱۶ و ۱۷ بالا ،
    اما دقیقا بعدش که مثلا یه قرص آلپروزولام نیم میخورم و شبش راحت میخوابم بعد دیگه فشارم کم کم میاد روی ۱۲ و دیگه تا وقتی این اتفاق نیوفته فشارم نرمال هست حتی تا ۳ یا ۴ ماه که هر روز چک میکنم فشارم همون ۱۲ روی ۸ هست

    مگه اینکه دوباره چند شب بیخوابی بکشم که این اتفاق دوباره بیوفته و فشارم بره بالا که اینم معمولا ۲ یا ۳ بار در سال اتفاق میوفته

    حالا نمیدونم باتوجه به این شرایط مشکل از کجاست و ایا نیاز به مصرف قرص فشار هست ؟ و ایا واقعا بیخوابی باعث بالارفتن این فشارخون موقتی میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      دهولتر فشار ببندید
  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان وقت بخیر.بنده سالها ام اس داشتم و دچار بی خوابی شدید شدم طوری که الان متاسفانه شبها ۶ عدد آلپرازولام یک میخورم و همچنین ظهرها به همین تعداد یعنی توی این چند سال کم کم زیاد شد میخوام کم هم کنم حالم بد میشه و الان مدتی هست افت فشار شدید دارم علتش میتونه قرص باشه؟آیا ممکن هست مشکل قلبی هم باشه؟ممنونم میشم از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با متخصص روانپزشک مشورت کنید
    2. تصویر کاربر بهار شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      جناب دکتر شما متخصص قلب هستید بندرو به روانپزشک معرفی میکنید که یک مشت قرص بی سر ونه بدهند .سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مشکل شما از تخصص بنده خارج هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فریبا شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ببخشید بنده با مشکل دندان قروچه در شب و ناراحتیهای اعصاب به پزشک مراجعه کردم و دکتر برا ۲ ماه قرص ازیپمو آلپرازولام و پرانول تجویز کردن بعد ۲ ماه ک مشکلی برام پیش نمیاد؟؟؟وابستگی ایجاد نمیکنه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با متخصص روانپزشک مشورت کنید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترین مت ۶سال است که قرص متادون مصرف میکنم .الان چند وقتی است که به فشارخون مبتلا شده ام آیا میتوانم همراه قرص فشار خون قرص متادون هم مصرف کنم چون نمیتوانم یکدفعه کنار بگذارم خطرناک است لطفا مرا راهنمایی کنید.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله مشکلی نیست
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشی خدا بهتون خیر و پاداش بده انشاالله
    لطفاً بفرمایید تیرویید پرکار چه تاثیری بر بدن دارد اخه به من گفتن تیرویید دارم اما اعتنا نکردم .لطفا بفرمایید چه عوارضی دارد ایا خطرناک هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ممکنه منجر به طپش قلب و نامنظمی قلبی شود
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آیا آلپرازولام برای کسی که قرص فشار خون استفاده میکند باعث افزایش و بالا رفتن فشار خون میشود
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر گلبرگ چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام و احترام ، آقای دکتر مادر من سال گذشته دچار خون دماغ شدند و در بیمارستان بستری شدند و علت هم فشار بالا تشخیص داده شد،حدودا 6ماه دارو را به طور منظم مصرف کردند منتها مجددا خون دماغ شدند ،لطف می کنید بفرمایید این حالت(خون دماغ)همیشه ادامه دار خواهد بود ؟باتوجه به اینکه ایشون 83 ساله هستند و از دست دادن خون برایشان خطرناک است ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خون دماغ علل غیر فشار خون هم دارد با پزشک گوش و حلق و بینی مشورت کنید
  • تصویر کاربر الیاس شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان پدر بزرگ من از آلپرازولام استفاده می‌کنه بخاطر درد پایی که داره ، بعدش هم صورت دست و پا خلاصه شکمش باد کرده بنظرتون از قرص آلپرازولامه ؟ مشکلش چی می‌تونه باشه !؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خیر به آلپرازولام ارتباطی نداره
  • تصویر کاربر کاظمی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۱۵ سالمه و تغریبا سه هفته پیش چهل تا قرص پروپرانولول در یک روز خوردم و سرگیجه گرفتم و تنگی نفس اما کم کم بهتر شدم الان چند روزه سر درد میگیزم و سرگیجه و معده درد دکتر میتونه قرص عوارض داشته باشه خیلی نگرانم خواهشن جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام حضوری به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ایلین سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    خسته نباشین.پدر من چن سالی میشه الپرازولام استفاده میکنن.هفته پیش کرونا گرفتن و ب دلیل اینکه نبضشون خیلی پایین بود.در بیمارستان بستری شدن.اونجا دکتر الپرازولامو قطع کرد و گف باعث افت نبض میشه.الان ک پدرم مرخص شدن.شدیدن بیخابی و نگرانی اذیتشون میکنه.میشه راهنماییمون کنین.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرمین مرعشی زاده سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      با متخصص روانپزشک مشورت کنید
درحال دریافت اطلاعات
جستجو

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

نیاز به راهنمایی دارید؟ به سادگی سوالات خود را از دکتر بپرسید.